Boodschap van de voorzitter

Meer dan 20 jaar trots en erkentelijkheid

Na ruim 20 jaar in de raad van bestuur besloot ik dat het tijd was om de fakkel door te geven aan een nieuwe voorzitter voor Orange Belgium. Dit bedrijf maakt zo'n groot deel uit van mijn leven dat ik het moeilijk kon verlaten zonder enkele van mijn gevoelens met u te delen.

Ik was er van het prille begin bij. Eerst bij Mobistar, daarna bij Orange. Ik werkte meer dan 20 jaar geleden met wijlen John Cordier mee aan de oprichting van wat dé telecomuitdager in België zou gaan worden. De laatste 14 jaar had ik de eer als voorzitter in de raad van bestuur te mogen zetelen.

Het toeval wil nu dat ik de fakkel doorgeef 1 jaar na de naamsverandering en onze opgemerkte en opmerkelijke intrede op de markt van de vast-mobiele convergentie. Het doet mij plezier dat ik dat mag doen op een moment waarop Orange Belgium, dankzij een doordachte veroveringsstrategie en de steun van een innovatieve industriële groep, goed vertrokken is om een nieuw hoofdstuk aan zijn verhaal toe te voegen.

Wanneer zich nieuwe opportuniteiten aandienen, is het goed om met trots terug te denken waar we vandaan komen en hoe we er in het verleden telkens in zijn geslaagd om uitdagingen het hoofd te bieden door middel van innovatie.

10 jaar na zijn oprichting had Mobistar al een veel groter marktaandeel dan het aanvankelijk voor ogen had. Niemand twijfelde eraan dat de nieuwkomer het Belgische telecomlandschap grondig zou hertekenen. Ik herinner me ook nog de lancering van de Tempo-herlaadkaart, een primeur in België. En in een recenter verleden was ik trots op de voortrekkersrol die Orange opnam met zijn 3G- en daarna 4G-netwerk.

Uiteraard zijn er ook moeilijkere periodes geweest. Maar we zijn altijd blijven investeren en daardoor kunnen we de toekomst nu rustig afwachten. In dat opzicht wil ik onze aandeelhouders bedanken voor hun geduld. Als er soms geen dividend werd betaald, bleven zij rustig – de langetermijnvisie indachtig. Vandaag ben ik fier dat ik mag aankondigen dat we opnieuw een dividend gaan uitkeren voor 2016.

Verder sta ik erop onze grootste aandeelhouder, de Orange-groep, te bedanken voor het vertrouwen en de constructieve rol die de groep altijd gespeeld heeft in de verschillende fasen van een onderneming die nog altijd iets van een 'start-up' in zich draagt.

Als voorzitter heb ik altijd geprobeerd om de standpunten van aandeelhouders, directie en medewerkers met elkaar te verzoenen. Ik vond het leuk om mijn functie van bruggenbouwer uit te oefenen in een gemoedelijke sfeer, zonder dat het menselijke aspect uit het oog werd verloren.

Bedankt voor alle gesprekken en alle mooie momenten. Ik zal ze nooit vergeten.

Dat de volgende 20 jaar van Orange Belgium even mooi mogen zijn als de jaren die ik er meemaakte.

Met hartelijke groeten,

Jan Steyaert