Interview

Orange Belgium is klaar om zijn rol van uitdager te spelen

Michaël Trabbia, CEO / Jan Steyaert, voorzitter van de raad van bestuur
2016 was een bewogen jaar voor Mobistar, dat Orange Belgium werd. Er waait een frisse wind door de onderneming. Wat zijn de krachtlijnen van het huidige beleid en wat heeft Orange Belgium nog in petto voor de komende maanden? We vroegen Jan Steyaert, voorzitter van de raad van bestuur, en Michaël Trabbia, CEO van Orange Belgium, om hun analyse en visie.

Wat moeten we onthouden van het afgelopen jaar?

Jan Steyaert: Na 20 jaar is de onderneming een nieuw hoofdstuk gestart in haar geschiedenis. Enerzijds met de naamsverandering, natuurlijk, maar anderzijds ook met onze intrede op de markt van de convergente aanbiedingen, met vaste en mobiele diensten voor particulieren en bedrijven. Twee structurele elementen die trouwens nauw met elkaar verbonden waren. Zo was het gloednieuwe Orange Belgium meteen ook de eerste mobiele operator van Europa die de openstelling van het kabelnetwerk aangreep om een eigen aanbod te lanceren.

Michaël Trabbia: We waren al heel lang aan het wachten tot we eindelijk konden toetreden tot de markt van het vaste internet en de digitale televisie en we hebben ons aanbod dan ook goed kunnen voorbereiden. 2016 zal dus de annalen van de onderneming ingaan als het jaar waarop we onze eerste stappen zetten op de markt van het convergente aanbod van vaste en mobiele diensten, terwijl we tegelijk ook onze mobiele activiteiten verder bleven uitbreiden om de toename van het mobiele datagebruik te kunnen volgen.

Kwam deze lancering niet te laat?

Jan Steyaert: Integendeel, die kwam precies op het juiste moment. Er heerst een nieuwe algemene convergentie dynamiek op de Belgische markt, met onder andere de overname van de mobiele operator Base door kabeloperator Telenet. De trend om een convergent aanbod van vaste en mobiele diensten aan te bieden, zal zich in de komende maanden en jaren ongetwijfeld nog verder doorzetten. Het was dan ook essentieel dat Orange klaar was om meteen een aanbod van hoge kwaliteit te lanceren.

Michaël Trabbia: Onze goede start wijst erop dat de consumenten interesse hebben in een kwalitatief hoogstaand aanbod tegen prijzen die redelijk zijn. En we staan nog maar aan het begin van een nieuw verhaal. We zullen ons convergent aanbod in de toekomst nog verder uitbreiden, zowel op het gebied van de functies als wat de inhoud betreft. Ons ontwikkelingsplan loopt volledig in lijn met onze hoge ambities: we willen een marktaandeel van 10% veroveren op de markt van het vaste internet en de digitale tv in België.

In welk opzicht is de rebranding meer dan alleen een kleurverandering van groen naar oranje?

Michaël Trabbia: Bovenop de commerciële overgang naar een merk met wereldwijde bekendheid, een evolutie die de Belgen al in Frankrijk en Spanje hadden zien gebeuren, biedt de naamsverandering ons de gelegenheid om de banden aan te halen met de rest van de groep. Achter ons staat immers de kracht van een grote groep, één van de 12 grootste operatoren ter wereld zelfs! Een speler dus die ons een aanzienlijke ondersteuning kan bieden op het gebied van technologische expertise, operationele optimalisering, toegang tot inhoud en natuurlijk, investering- en innovatiecapaciteit. Zo telt de groep Orange wereldwijd 4500 mensen die zich bezighouden met onderzoek en ontwikkeling. Daar staat tegenover dat we de waarden niet mogen verloochenen die van Mobistar zo'n succes hebben gemaakt, zoals onze gedrevenheid om de markt in beweging te brengen en onze focus op klantenzorg.

Jan Steyaert: In de loop van zijn 20-jarige bestaan heeft Mobistar de Belgische markt zowel gerevolutionaliseerd als gedemocratiseerd. Door de naam aan te nemen van een groot internationaal merk als Orange, kan onze onderneming de Belgische markt ook in de toekomst blijven dynamiseren ten voordele van de consumenten. Dat is dan ook precies waarom de raad van bestuur en de algemene vergadering van aandeelhouders voor deze naamswijziging hebben gestemd: omdat dit ons de mogelijkheid biedt om onze activiteiten verder te blijven ontwikkelen. Tot slot wijst de overstap naar het merk Orange eveneens op het diepgaande en duurzame engagement van de groep Orange in België.

Hoe werd dit jaar van grote omwentelingen intern beleefd?

Michaël Trabbia: Ik wil graag van de gelegenheid gebruikmaken om onze teams te bedanken voor het fantastische werk dat ze hebben verzet. Ze hebben zich keihard ingezet en zijn erin geslaagd bergen te verzetten. Vooral onze toetreding tot de markt van het convergent aanbod was bijzonder goed voorbereid. Ook op het gebied van de mobiele telefonie plukken we nu de vruchten van onze investeringen in het netwerk. We kunnen nu verder bouwen op dat engagement en op die dynamiek. Orange Belgium is met haar 20 jaar een relatief jonge onderneming en we hebben onze pioniersgeest kunnen behouden, terwijl we tegelijk kunnen rekenen op de steun van een grote groep. Ons personeel mag bijzonder trots zijn op hun capaciteiten en op het werk dat ze hebben verricht. We hoeven in niets onder te doen voor onze grotere concurrenten op de Belgische markt.

Wat zijn jullie prioriteiten voor 2017?

Michaël Trabbia: Na een geslaagde start worden we stilaan een speler om rekening mee te houden op het vlak van het convergent aanbod van vaste en mobiele diensten. Om daar nog verder in te groeien, moeten we ons convergent waardeaanbod nog verfijnen zodat het voor iedereen nog interessanter wordt, vooral voor de gezinnen. Daarnaast zullen we het aanbod natuurlijk ook verder verrijken met nieuwe functies en nieuwe inhoud. We willen een innovatievoortrekker blijven. Op het vlak van de mobiele diensten zullen we het toenemende mobiel datagebruik van onze klanten blijven ondersteunen.

Onze andere grote prioriteit is het verbeteren van de klantenervaring, door onze processen te vereenvoudigen en te digitaliseren. We hebben een digitaal transformatieplan gelanceerd, waarmee we al onze interacties met onze klanten willen herbekijken en verbeteren. Digitalisering en vereenvoudiging moeten hand in hand gaan en daarbij moeten we altijd uitgaan van het standpunt van de klanten.

Jan Steyaert: We moeten ook in ons operationeel model blijven streven naar verbetering, om onze dienstverlening naar het hoogste niveau van de markt te brengen. De openstelling van het kabelaanbod biedt ons de mogelijkheid om nieuwe klanten aan te trekken met een kwaliteitsvolle dienstverlening. Want Belgen zijn niet alleen maar prijsbewust, maar stellen ook steeds hogere eisen aan de kwaliteit. Niemand aanvaardt nog van het internet en de huidige technologieën afgesloten te zijn.

Geeft het kader Orange volop de kans om deze rol van uitdager te spelen?

Jan Steyaert: De regulator heeft de moed gehad om de kabelregulering open te trekken toen duidelijk werd dat de Belgische markt van de vaste telecommunicatie niet naar behoren werkte. We roepen die regulator nu op om deze trend voort te zetten, om zo de omkadering te verbeteren en een aantal operationele gebreken weg te werken en om het tariferingsmodel van het brutoaanbod te herzien om de concurrentiesituatie op de markt te kunnen verbeteren ten voordele van de consumenten.

Op welke innovatieterreinen mogen we Orange Belgium in de toekomst verwachten?

Michaël Trabbia: Op het vlak van nieuwe diensten aan bedrijven, zowel wat betreft het internet der dingen, vlootbeheer, cyberveiligheid als clouddiensten, in een 'as a service'-formule. We zijn van plan in de waardeketen te stijgen, voorbij alleen een connectiviteitsaanbod.

In het algemeen versterkt onze naamswijziging naar de klanten toe onze ambities en ons innovatie-engagement. Concrete voorbeelden daarvan zijn de geslaagde lancering eind 2016 van onze eerste Virtual Reality-bril van het merk Orange, die compatibel is met alle smartphonetypes; en de lancering van onze Orange TV-app. Bij alles wat we doen, staat ons streven om innovatie te democratiseren voor de Belgische consument voorop. We willen bovendien onze interactie met het innoverende digitale ecosysteem in België nog verder versterken. Er zijn immers heel wat ruwe diamanten te vinden in de Belgische bodem en we willen die graag helpen internationaal te groeien.

Nog een woordje om af te sluiten?

Ik wil dit gesprek graag afsluiten met een dankwoordje voor Jan, die heeft besloten zijn mandaat als voorzitter van de raad van bestuur stop te zetten na 21 jaar van goede en trouwe dienst, waarvan 14 als voorzitter. Bedankt, Jan, voor je bijdrage aan de mooie geschiedenis van het Mobistar van gisteren, en het Orange Belgium van vandaag en morgen.

Share