Oplossingen voor bedrijven

Een partner die zich aanpast aan de behoeften van zijn klanten

Bedrijven willen een telecompartner die altijd naar hen luistert. Steeds vaker verlangen ze van hun telecomprovider oplossingen die mee evolueren met de veranderende marktomstandigheden. Geconnecteerde objecten en big data genereren nieuwe opportuniteiten.

Een competitieve convergent aanbod

Op de B2B-markt woedt een hevige concurrentiestrijd. Toch is Orange Belgium erin geslaagd om zijn grootste klanten aan zich te binden en nieuwe grote klanten aan te trekken. De lancering van een nieuw aanbod van vaste oplossingen eind 2015 vertaalde zich in een aanzienlijke stijging van de verkoop.

Hoewel vaste en mobiele connectiviteit steeds meer een 'gemak' worden, worden ze paradoxaal genoeg ook steeds meer 'business critical'. Bedrijven verwachten van hun telecomoperator dat de netwerken die ze voor hun activiteiten gebruiken, onfeilbaar en betrouwbaar zijn.

Daarom luistert Orange Belgium naar zijn klanten en speelt het in op hun behoeften. Met andere woorden, de operator wil de kwaliteit van zijn dienstverlening nog beter verzorgen.

Concreet vulde Orange in 2016 zijn aanbod aan met convergente oplossingen. Naast zijn superieure mobiele netwerken steunt de operator op partnerships voor de toegang tot vdsl of optische vezel.

825.000

M2M SIM-kaarten

Bevoorrechte partner van ICT-integratoren en -experten

In 2016 begeleidde Orange Belgium tal van zijn professionele klanten in hun migratie naar meer flexibele en evolutieve oplossingen. Om de beste mogelijke oplossing voor elke ICT-uitdaging te kunnen aanbieden, besloot Orange Belgium een ecosysteem van gespecialiseerde partners uit te bouwen.

Wat internationale connectiviteit betreft, kan de onderneming steunen op de expertise van de Orange-groep, die over een uitgebreide portefeuille beschikt van vaste en mobiele oplossingen om te beantwoorden aan de behoeften van internationale klanten. Een belangrijk aandachtspunt van onze klanten is de migratie van een ISDN-lijn naar het SIP-protocol, dat meer open is en deuren opent voor talrijke applicaties zoals instant messaging, videotelefonie, virtual reality enz. Orange maakt die SIP-connectiviteit toegankelijk en werkt nauw samen met de grootste PABX-leveranciers in België.

Klanten die hun traditionele PABX willen vervangen door een uniforme communicatieoplossing (voice, mail, data) en/of hun vaste en mobiele telefonie willen integreren, kunnen kiezen uit een ruim aanbod van oplossingen om in hun infrastructuur te integreren.

Voor alle andere IT-behoeften, bijvoorbeeld voor de installatie van samenwerkingstools of van specifieke beveiligingsoplossingen, werken we op een transparante en constructieve manier samen met bedrijven die als expert gelden binnen hun domein. Zo kan de klant de beste oplossing kiezen voor een welbepaald probleem.

Explosieve groei van het Internet of Things

Orange stelde ook een explosie vast in de vraag naar geconnecteerde objecten, wat zich vertaalde in een groei van de verkoop met twee cijfers. Wat we in een niet zo ver verleden nog de M2M-markt noemden (machine-to-machine), heet nu het Internet of Things (IoT) en kent een exponentiële groei.

Orange vertrouwde op zijn expertise in M2M en realiseerde verschillende IoT-projecten, waardoor de operator in 2016 nog steviger voet aan de grond kreeg. Bij 80% van die ambitieuze en complexe projecten werd samengewerkt met partners die gespecialiseerd zijn in geconnecteerde objecten, vaak voor hele specifieke behoeften zoals 'track & trace' en mobiele betalingen.

Orange Belgium wordt algemeen erkend als de 'best in class' operator voor M2M binnen de Orange-groep en kan prat gaan op een groot internationaal klantenbestand.

Hoewel de meeste van onze IoT-oplossingen in 2014 met 2G werkten, stelden we de afgelopen twee jaar vast dat er meer oplossingen op de markt kwamen die met 4G werken, onder andere voor applicaties voor videobewaking. Die 4G-applicaties maken nu een aanzienlijk deel uit van onze inkomsten uit IoT.

24u/24

Ondersteuning

Opkomst van LPWA-netwerken

De uitrol van de Low Power Wide Area-netwerken, specifiek ontwikkeld voor het IoT, is een andere katalysator voor groei. Die LPWA-netwerken met een laag verbruik maken het mogelijk om apparaten goedkoper met elkaar te verbinden, met een betere dekking binnenshuis en een langere autonomie van de batterij. Daarom besliste Orange Belgium om twee technologieën te lanceren die gebaseerd zijn op internationale standaarden: LTE-M en Narrowband IoT (NB-IoT). Beide maken gebruik van de bestaande capaciteit van de LTE-netwerken (4G).

De leiderspositie van Orange Belgium in die markt is onlosmakelijk verbonden met het feit dat alle IoT-experten, of ze nu voor de commerciële, de technische of de klantendienst werken, ondergebracht zijn in een speciale 'business unit', die 24 uur per dag en 7 dagen per week ondersteuning verleent. Bovendien investeerde de operator in een specifieke IoT-infrastructuur, waarnaar alle bestaande klanten in 2016 werden gemigreerd.

Big data in actie

Orange Belgium verwerkt zelf dagelijks massa’s gegevens. De operator kon de waarde van zijn eigen netwerkgegevens demonstreren in verschillende concrete projecten, zowel voor de overheidssector als de privésector.

Daarvoor werken we samen met belangrijke partners die actief zijn in de gegevensanalyse. Met Cropland bijvoorbeeld, een start-up gespecialiseerd in gegevensanalyse, ontwikkelde Orange voor Stad Antwerpen een applicatie die mensenmassa's in kaart brengt ('crowd monitoring') en de werking van de ordediensten tijdens grote massa-evenementen optimaliseert.

De operator gebruikte ook gegevens van zijn eigen telecomnetwerk voor een onderzoek naar de logistieke stromen van zware vrachtwagens voor het Directoraat-generaal Wegen en Gebouwen van de Waalse Overheidsdienst en een mobiliteitsonderzoek voor het familiepark Pairi Daiza. Dit project werd beloond met de Agoria Smart Cities Award 2017.



80%

van het IoT projecten worden uitgevoerd in samenwerking

Prioriteiten voor 2017

Eén van de prioriteiten van Orange Belgium voor de komende maanden is om de zichtbaarheid van zijn convergente aanbiedingen voor bedrijven te verhogen. De merknaamwijziging naar het convergente merk Orange zou daarbij moeten helpen.

Meer algemeen zou de internationale steun van de Orange-groep, in termen van technische expertise en uitvoeringscapaciteit, meer benadrukt moeten worden in de waardeproposities aan bedrijven, en dan vooral aan grote multinationals. In 2017 wil Orange Belgium nog meer investeren in de ontwikkeling van zijn ecosysteem van innovatieve partners, door evenwichtige win-winsituaties te creëren voor alle betrokken partijen.

Strategie van open partnerships

De behoeften van bedrijven worden steeds complexer en specifieker. Om zo goed mogelijk in te spelen op die nieuwe ICT-behoeften koos Orange Belgium resoluut voor een strategie van open innovatie waarvoor het samenwerkt met een netwerk van lokale, gespecialiseerde partners en waarvoor het steunt op de expertise van de Orange-groep, zoals Orange Applications for Business of Orange Cyberdefence.

Smart Cities

Orange Belgium stelt met trots zijn telecomexpertise ten dienste van de bouw van slimmere steden die beter georganiseerd zijn inzake mobiliteit en dienstverlening aan de burgers. De operator is ook belanghebbende in het project Antwerp City of Things, dat bedoeld is om van Antwerpen een modelstad te maken wat betreft het gebruik van het Internet of Things ten dienste van burgers en bedrijven. Dit ambitieuze project is geboren uit een samenwerking tussen Stad Antwerpen, het Vlaams Gewest en het onderzoekscentrum voor technologie IMEC.

Share