Een nieuwe naam en een nieuw convergent aanbod

2016 zal een jaar blijven waarin twee mijlpalen werden bereikt die niet van elkaar los te koppelen zijn: de rebranding en de lancering van Orange Internet + TV. We blikken terug op een vlotte en succesvolle transformatie.

Drie maanden van intensief werken

De naamsverandering van Mobistar naar Orange Belgium, waartoe formeel beslist werd op 4 februari 2016, ging in op 10 mei. Dat werd gevierd met een evenement met zo'n 9.000 gasten. Drie maanden lang werd een uitvoeringsplan geïmplementeerd en dat bleef niet zonder gevolgen, zoals ook blijkt uit de feiten en cijfers hiernaast.

Zo'n 800 mensen, onder wie 120 merkambassadeurs, droegen hun steentje bij om deze 'rebranding' in een recordtempo tot een succes te maken en qua timing te laten samenvallen met de lancering van het vast-mobiele convergente aanbod van Orange in maart.

Een nieuwe dynamiek

Deze grootschalige transformatie was niet mogelijk geweest zonder een interne dynamiek en de steun van de groep. Ze werd tevens aangewend om de teams van verse energie te voorzien en om een aantal contactpunten met de klant te optimaliseren.

Zo werden onder andere de websites volledig herschreven. De content van meer dan 1.200 webpagina's werd vereenvoudigd en dat wierp meteen zijn vruchten af. Er werden aanzienlijk meer bezoekers geregistreerd, vooral op de pagina's voor ondernemingen, waar het aantal bezoekers verdubbelde.

31% van de internauten die interesse hebben in het aanbod van Orange, surft voortaan op hun smartphone naar de website. Vóór de naamsverandering was dat nog amper 9%.

Twee weken na de rebranding registreerde Google meer zoekopdrachten naar het trefwoord Orange dan naar het trefwoord Mobistar.

Nieuwe diensten

De verkooppunten werden uiteraard in een nieuw jasje gestoken. Er werd gekozen voor een nieuwe huiskleur en de focus kwam te liggen op het nieuwe Orange Internet + TV aanbod en op een aantal geconnecteerde objecten of andere innovaties (zoals de virtual reality headset Orange VR). Verder werd het dienstenaanbod uitgebreid. Zo kan de klant nu onder andere zijn mobiele telefoon gratis en veilig opladen in zijn Orange-shop.

Waarom de overgang naar Orange?

  • om het begin van een nieuw convergent tijdperk te onderstrepen, een tijdperk dat werd ingeluid door de lancering van het Orange Internet + TV aanbod;
  • om voordeel te halen uit de zichtbaarheid van een wereldmerk dat kwalitatief hoog staat aangeschreven;
  • om makkelijker te kunnen innoveren;
  • om de economische efficiëntie te verhogen, door kostensynergieën voor producten te realiseren binnen de groep Orange.

De naamsverandering in cijfers

  • 120 interne ambassadeurs werden opgeleid om de naamsverandering vlot te laten verlopen en de positieve sfeer nog te vergroten
  • Meer dan 9.000 communicatiekanalen werden aangepast (brieven, contracten, mails, POS-materiaal enz.)
  • 180 Orange Shops en andere shops-in-shops werden heringericht
  • 1.200 webpagina's werden herschreven
  • 10.000 sms'jes met informatie voor de klanten werden aangepast
  • 9.400 elementen in bronbestanden werden gecontroleerd en indien nodig aangepast
  • 30.000 m2 werd in een nieuw jasje gestoken (nieuwe kleuren en nieuw merk)
  • 2.400 werknemers en partners waren betrokken bij de naamsverandering

Share