De concurrentie op de Belgische vaste markt verscherpen

In 2017 speelde Orange Belgium een belangrijke rol in het stimuleren van de concurrentie op de Belgische markt door mobiele en convergente producten en diensten aan te bieden tegen de scherpste prijs. De kabelregulering moet evenwel een pak beter om duurzame concurrentie te waarborgen ten voordele van de klant.

Bewezen succes als convergente speler, maar...

De Belgische consumenten hebben al jaren te lijden onder het gebrek aan concurrentie op de markt voor internet en televisie, die gekenmerkt wordt door hoge retailprijzen met op regelmatige basis een prijsverhoging. Love, het pakket met internet en tv dat Orange in de eerste helft van 2016 lanceerde, creëerde een nieuwe marktdynamiek door consumenten een kwalitatief hoogstaand alternatief aan te bieden tegen een aantrekkelijke prijs. Met het oog op toekomstige groei investeerde Orange Belgium zwaar in zijn convergente positie en in de evolutie van zijn Love-aanbod. Het aantal convergente klanten steeg tegen eind 2017 tot 103.000, een pak boven de vooropgestelde 100.000.

Convergentie blijft een strategische focus voor Orange Belgium, met de doelstelling om op middellange termijn een aandeel van 10% op de breedbandmarkt te verwerven. Om de kabelactiviteiten van Orange de komende jaren break-even te maken, doet Orange Belgium er alles aan om efficiënter te werken en dringt het er bij de regulatoren op aan om de financiële en operationele voorwaarden voor toegang tot de kabelmarkt snel te optimaliseren. Pas wanneer dat allemaal rond is, is er na verloop van tijd duurzame concurrentie mogelijk op de vastetelecommarkt in België.

Registratie van prepaidgebruikers: een enorm succes

In de aanloop naar de invoering van het Koninklijk Besluit tot identificatie van mobiele prepaidklanten tegen juni 2017 begon Orange in december 2016 al met de landelijke uitrol van zijn identificatieproces voor zowel nieuwe als bestaande prepaidklanten. Orange nam een voortrekkersrol op en ontwikkelde in zijn verkooppunten allerlei processen om prepaidgebruikers te identificeren nadat de regering had duidelijk gemaakt dat ze van plan was om de registratie van prepaidgebruikers te verplichten. Op 7 juni 2017 had Orange 95% van zijn actieve prepaidklanten geregistreerd. Niemand op de markt deed beter.

Zomer 2017, mobiel datagebruik in de EU:

x4

(tov 2016)

'Roaming like at home'

In juni 2017 werden de Europese roamingregels ingevoerd die Europese staatsburgers op reis zouden toelaten om zonder meerkosten te bellen, sms'en en surfen in de 28 Europese lidstaten, plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Dat betekent dat roamende Orange-klanten de belminuten, mobiele data en sms'jes van hun bundel kunnen gebruiken alsof ze in België zijn. Orange ging nog een stap verder en breidde dezelfde voordelen voor zijn klanten uit in acht extra gebieden. Orange-klanten kunnen daardoor altijd en overal verbonden blijven, in 39 Europese landen en gebieden, zonder bijkomende kosten.

>400MB

aan mobiel dataverbruik per klant (die de zomervakantie in de EU doorbracht)

Mobiel datagebruik blijft toenemen

Het totale mobiele dataverkeer op het netwerk van Orange steeg met 43% jaar op jaar. 88% van al dat verkeer ging via 4G. Het gemiddelde mobiele datagebruik per klant steeg tot 1,8 GB/maand (1,3 GB een jaar geleden).

Easy Switch maakt overstappen eenvoudig

In juli 2017 trad Easy Switch, een initiatief van Telecomminister Alexander De Croo, in werking. Easy Switch moet de concurrentie aanwakkeren en klanten helpen de overstap te maken naar het beste aanbod op de markt. Met Easy Switch vragen klanten van andere vaste operatoren die Orange Love willen worden aan Orange om hun overstap te regelen. Orange doet al het papierwerk, zegt het contract bij de vorige provider op en installeert en activeert Orange Love. Dankzij Easy Switch verloopt de overstap naar een andere vaste operator zonder de minste problemen en kan de klant op beide oren slapen.

De intrede van 5G op de Belgische markt

In zijn werkprogramma voor 2018 heeft het BIPT, de Belgische telecomregulator, duidelijk gemaakt dat het in de loop van het eerste kwartaal van 2018 aanbevelingen bekend zal maken voor de introductie van 5G op de Belgische markt. Het BIPT heeft aangegeven dat het de intentie heeft om tegen eind 2018 de veilingen te organiseren voor de toewijzing van de frequentiebanden 700 MHz en 3,5 GHz, en voor de hertoewijzing van de frequentiebanden 900 MHz, 1.800 MHz en 2.100 MHz. De ingangsdatum zal variëren van licentie tot licentie. De eerste vergunningen zullen in de eerste helft van 2019 ingaan.

Een duurzame kabelregulering: een enorme uitdaging voor 2018

Sinds 2014, toen Orange als enige operator aandrong op de regulering van de kabelnetwerken, investeerde het ruim 70 miljoen euro in het project en creëerde het meer dan 200 (directe en indirecte) jobs. Sinds de commerciële lancering van zijn convergente diensten in 2016 blijft Orange zijn Love-aanbod geregeld uitbreiden met nieuwe content en features. Terwijl er op de markt ontegenzeglijk vraag is naar de dienst, waar inmiddels al meer dan 100.000 klanten op hebben ingetekend, impliceren de huidige reguleringsvoorwaarden dat het aanbod economisch geen lang leven is beschoren.

Orange Belgium blijft er bij de regulatoren op aandringen spoedig actie te ondernemen, met als duidelijk doel om de financiële en operationele voorwaarden voor de kabeltoegang zo snel mogelijk te verbeteren. Dergelijke verbeteringen zijn noodzakelijk als de Belgische consument voordeel wil halen uit efficiënte concurrentie op de markt van vast internet en tv.

Begin juli 2017 lanceerden de mediaregulatoren een marktconsultatie naar aanleiding van hun voorlopige besluiten betreffende de analyse van de markt van breedbandinternet en tv. Die voorlopige besluiten tonen in detail aan hoe het de retailmarkten voor vast breedbandinternet en tv aan efficiënte concurrentie ontbreekt. Er wordt gesteld dat de kabelbedrijven en Proximus de verschillende wholesalemarkten stevig in hun greep hebben, en verder wordt beschreven welke operationele en financiële oplossingen er moeten komen om de markt niet te laten ineenstuiken.

Orange Belgium ziet de operationele verbeteringen die men in de context van de kabelregulering naar voren schuift, graag komen. Die verbeteringen zullen het mogelijk maken om efficiënter te werken, waardoor ook de quality of service voor de eindgebruiker verder wordt opgewaardeerd. Wat de groothandelsprijzen betreft, heeft de huidige retail-minusmethode bewezen weinig efficiënt en zeer complex te zijn. Orange Belgium vraagt om de groothandelsprijzen te berekenen op basis van een cost-plusmethode, zoals in andere markten reeds gebeurt. Volgens Orange zal de uitkomst van die aanpak zijn dat de groothandelsprijzen die kabelbedrijven aanrekenen met tot wel 10 euro per klant per maand naar beneden moeten.

In oktober 2017 heeft het Brusselse hof van beroep de besluiten over de groothandelsprijzen voor toegang tot de kabelnetwerken van december 2013 en februari 2016 vernietigd, al blijven ze nog tot 30 april 2018 van kracht.

Tegelijkertijd heeft Orange Belgium begrepen dat de regulatoren voor telecom en media hun werkzaamheden met betrekking tot het definitieve besluit over de analyse van de markt voor tv en breedband hebben voortgezet.

In de komende maanden zullen de Belgische mededingingsautoriteit en de Europese Commissie op de hoogte worden gebracht. Volgens het werkprogramma van het BIPT voor 2018 zou er in de loop van het tweede kwartaal van 2018 een definitief besluit moeten klaarliggen.

Behalve de regulering van het kabelnetwerk, een absolute prioriteit op korte en middellange termijn om supersnel breedbandinternet en tv-diensten te verschaffen aan operatoren die geen dicht vast netwerk hebben, blijft Orange Belgium zijn opties afwegen en blijft het uitkijken naar andere evoluties op de vaste markt, zoals in de context van de ontwikkeling van FTTH.

Share