toenemt

Orange-netwerk

Uitstekende kwaliteit en dekking ten dienste van klantenervaring

Aangezien het gebruik van mobiele data jaar na jaar exponentieel toeneemt, moeten netwerken steeds krachtiger worden. Orange maakt gebruik van big data-technologieën om de impact op zijn netwerken te meten en nieuwe ontwikkelingen beter te plannen. In 2017 bood het Orange-netwerk zijn klanten superieure capaciteit tegen topsnelheid.

Focus op klantenervaring

De kwaliteit van de klantenervaring is een absolute topprioriteit voor Orange Belgium. Aangezien het dataverkeer in 2017 met 50% toenam, blijft dit een uitdaging. Het Orange-netwerkteam maakt gebruik van big data-technologieën om de gebruikspatronen van de klanten in kaart te brengen en op die manier het hele jaar door projecten tot stand te brengen om de klantenervaring voortdurend te verbeteren. De klanten reageerden hierop met een gestaag groeiende NPS.

Investeren in wat écht telt

Orange blijft investeren om zijn dekking te verbeteren. Het toegenomen gebruik van mobiele datadiensten in alle aspecten van ons leven houdt in dat klanten steeds meer van Orange zijn gaan verlangen en dat ze niet minder verwachten dan topkwaliteit. Eind 2017 bedroeg de dekking buitenshuis van het 4G-netwerk van Orange Belgium 99,7%. Binnenshuis was dat 93,5%. De 4G+ dekking bedroeg 62,9%, met extra mobiele connectiviteit in gebieden waar extra capaciteit nodig was.

4G-dekking:

99,7%

(van de Belgische bevolking)

Orange investeert waar zijn klanten het nodig hebben. Met nagenoeg 100 extra netwerkinstallaties en de optimalisering van zijn huidige netwerkcapaciteit gaf Orange zijn 4G en 4G+ capaciteit een boost om ervoor te zorgen dat zijn klanten de gedenkwaardige momenten in hun leven makkelijk en snel kunnen delen en streamen via ultrasnel internet.

Mooiste momenten delen

In de zomermaanden deelden Orange-klanten via sociale media hun mooiste momenten, vastgelegd op video's en foto's, tijdens ruim 150 evenementen en festivals, waardoor het mobiel datavolume steeg met 82% in vergelijking met vorig jaar. Klanten gebruikten 91 TB mobiele data, goed voor 30 miljoen foto's van elk 3 MB.

+ 82%

Mobiel datavolume tijdens de zomerfestivals

Mobiel IoT (Internet of Things) is klaar voor de toekomst

In december kondigde Orange de beschikbaarheid aan van Narrow Band-IoT- (NB-IoT) en LTE-M-technologieën − zogenaamd 'Mobiel IoT' met een nationale dekking binnenshuis én buitenshuis. Dit nieuwe IoT-netwerk op basis van internationale standaarden biedt intussen 100% dekking ter ondersteuning van gigantische IoT-oplossingen.

Voor de bedrijfswereld betekent dat dat het via mobiele IoT zal kunnen inspelen op de behoeften van de toekomst. Klanten zullen dan weer kunnen genieten van een enorm gevarieerd aanbod van nieuwe producten, diensten en applicaties die ontwikkeld worden dankzij het mobiele IoT-netwerk.

Aangezien ze volledig aansluiten bij de toekomstige evolutie naar 5G, zijn de Mobiele IoT-technologieën helemaal klaar voor de toekomst. Zo zal men voorwerpen kunnen verbinden die een extreem hoge betrouwbaarheid vereisen (bv. om kritische toestellen en automatiseringsprocessen op afstand te bedienen).

LPWA-technologieën optimaal benutten

Met NB-IoT- en LTE-M-technologieën, die Low Power Wide Area (LPWA) cellulaire netwerklagen zijn, kunnen miljoenen alledaagse voorwerpen verbonden worden met het Internet of Things. Wanneer voorwerpen met het Internet of Things verbonden worden, bieden LPWA-technologieën talrijke voordelen, zoals het verlengen van de levensduur van de batterij van het geconnecteerde voorwerp met tot wel tien jaar (dankzij het lage energieverbruik), of het drastisch terugschroeven van de kosten voor radiomodules in de te verbinden toestellen.

Vooruitzichten voor 2018 − met één been in de toekomst

In 2018 zal het netwerkteam van Orange voortwerken aan de voorbereidingen voor 5G en virtualiseringstechnologieën door de ruggengraat van het netwerk te versterken. Voorts worden ook de 4G+ en 4,5G technologieën verder ingevoerd.

Nog een prioriteit voor 2018 is de commerciële lancering van Voice over IP-technologieën om klanten de kans te bieden hun infrastructuur te optimaliseren door hun telefonie en mobiele data te bundelen.

4G in de Brusselse metro

Dankzij de onophoudelijke investeringen van Orange Belgium in zijn 4G-netwerk kunnen Orange-klanten genieten van gigantische volumes ultrasnel mobiel internet in de Brusselse metro. Niet enkel in de metrostations, maar ook onderweg, in de rijtuigen.

'Roam-like-at-home'

Met de invoering van de Europese roamingregels in juni 2017 kunnen EU-burgers nu in alle 28 landen van de Europese Unie, plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein, zonder bijkomende kosten bellen, sms'en en surfen op het internet. Orange Belgium ging nog een stap verder en breidde dezelfde voordelen voor zijn klanten uit in acht extra landen. Orange-klanten kunnen daardoor altijd en overal in 39 Europese landen verbonden blijven − net als thuis − zonder bijkomende kosten.

Share