Onze teams

De belofte van Orange als werkgever omzetten in de praktijk

2017 was een jaar waarin de volgende stap werd gezet in een nieuwe groeifase, met een nieuwe bedrijfscultuur en andere werkwijzen. Het HR-team was de drijvende kracht achter een aantal initiatieven om de belofte van Orange als werkgever, namelijk een digitale en zorgzame werkgever zijn, te implementeren.

Een nieuwe geschiedenis schrijven

Doorheen 2017 heeft Orange Belgium voortgebouwd op de funderingen die zijn gelegd tijdens het rebrandingjaar 2016. Eén van de belangrijkste bouwstenen in de evolutie naar de nieuwe bedrijfscultuur was de introductie van de '6 Principles of Action', een kader dat gecreëerd werd met de team members om ervoor te zorgen dat iedereen praktisch en actiegericht blijft denken nu dit nieuwe 'oranje' hoofdstuk werd aangevat.

De Principles of Action helpen de team members om de belofte van Orange te beleven. Een voorbeeld: Quimple herinnert hen eraan dat kwaliteit moet benaderd worden met eenvoud in gedachten. Whyse zorgt ervoor dat het antwoord op waaromvragen altijd steek houdt. Deze unieke principes, die in 2016 werden ontwikkeld, werden in 2017 ingebed in de educatieve en HR-processen van het bedrijf. Beoordelingsgesprekken, opvolgingsplanning... worden nu anders aangepakt, met de 6 Principles of Action als uitgangspunt.

De Principles of Action helpen de team members om de belofte van Orange als werkgever te beleven.

Nieuw momentum en nieuwe dynamiek

Sinds de succesvolle lancering van het convergente aanbod Love is Orange Belgium een volwaardige convergente speler op de Belgische markt geworden. Dat heeft een nieuw momentum en een nieuwe dynamiek teweeggebracht binnen het bedrijf waardoor men uiteindelijk op een andere manier is gaan werken.

HR heeft die uitdaging aangepakt door te rade te gaan bij de basis in plaats van top-down te werken. De medewerkers kregen de vraag: 'Wat is onze nieuwe identiteit en hoe kunnen we in de toekomst slimmer werken?'

'Hoe we samenwerken'

2017 was een jaar waarin iedereen binnen Orange Belgium bewust werd gemaakt van de nieuwe werkwijze en waarin toekomstgerichte procedures geïntegreerd werden in de bedrijfscultuur. Het imago van zorgzaamheid kan pas uitgedragen worden als er niet alleen geavuleerd wordt wat we leveren, maar ook hoe we dat leveren. Daarom heeft de manier waarop er samengewerkt wordt verstrekkende gevolgen voor de doordachte combinatie van tegelijk een digitale en zorgzame werkgever te zijn. Een bewijs dat Orange Belgium goed bezig is: externe auditoren hebben het certificaat Top Employer van Orange Belgium verlengd voor 2018.


De behoeften van team members ter harte nemen

Orange Belgium is in ijltempo aan het evolueren naar een digitale werkgever. Om ervoor te zorgen dat het tegelijkertijd een zorgzame werkgever is, werden bestaande HR-processen herbekeken en nieuwe digitale oplossingen geïmplementeerd om het tewerkstellingstraject van end-to-end te faciliteren.

Bedoeling is om voor de best mogelijke toekomstbestendige technologieën te kiezen zodat Orange efficiënte en gebruikersvriendelijke HR-processen kan aanbieden via de mobiele telefoon van de medewerkers. Een treffend voorbeeld daarvan is de nieuwe mobiele applicatie 'Workday'.

Workday - Alle belangrijke HR-tools gecombineerd in één enkele tool

In 2017 werd de HR-tool 'Workday' gelanceerd, een geïntegreerd en gebruikersvriendelijk platform waarop de meeste HR-onderwerpen terug te vinden zijn. Team members kunnen de tool onder meer gebruiken om de contactgegevens van collega's op te zoeken, doelstellingen te implementeren, hun verlofdagen aan te vragen en nog veel meer. Workday is te allen tijde beschikbaar en omdat het ook een app is, kunnen team members die op hun mobiele telefoon raadplegen.

Een nieuwe L&D-aanpak

In 2017 heeft het HR-team het interne Learning & Development-aanbod ingrijpend veranderd. Eerst hebben ze een enquête gehouden om na te gaan of er nog hiaten zijn in het bestaande aanbod en hebben ze programma's ontwikkeld die zowel vandaag als in de toekomst toepasbaar zijn. Dat heeft tot enkele nieuwe inzichten geleid en een daarvan is de manier waarop opleidingen worden georganiseerd. In het verleden gebeurde dat vooral in leslokalen, maar nu is het aanbod gemengd zodat de team members van Orange hun competenties op een flexibele manier kunnen ontplooien. Orange vindt het belangrijk dat het evolueert naar sociaal leren of 'community learning'. Daarom werd het aanbod uitgebreid met digitale content die beschikbaar is op mobiele toestellen.

Met de introductie van het online leerplatform Cornerstone Mobile™ is leren bij Orange toegankelijker, boeiender en populairder geworden. Dankzij Cornerstone kan iedereen op zijn mobiele telefoon of tablet één van de 850 e-learnings volgen. Aangezien de helft van die e-learnings maar even lang duren als pakweg een koffiepauze, is het voor medewerkers makkelijker dan ooit om hun vaardigheden aan te scherpen!

'Hoe we leiden' - de motor van een LeaderShift-programma

Aangezien ze de spreekbuis vormen tussen de directie en de medewerkers van de organisatie, zijn leidinggevenden een essentiële schakel om een cultuurverandering door te voeren. In het licht daarvan heeft HR hen opgeroepen om als rolmodellen te fungeren. Het is de bedoeling dat Orange evolueert naar een bedrijfscultuur waar zinvol werken centraal staat. Daarom heeft het in 2017 het innovatieve LeaderShift-programma ingevoerd, om de nodige mentaliteitswijzigingen in gang te zetten.

Dankzij LeaderShift kunnen managers bijdragen aan de cultuurverandering binnen het bedrijf door een nieuwe leiderschapsstijl te hanteren en tegelijkertijd teams - en bij uitbreiding de hele organisatie - te begeleiden bij het integreren van de Principles of Action, dat alles met het oog op de ongeëvenaarde ervaring die Orange zijn klanten wil bezorgen. Het programma bestaat uit 4 modules die zijn opgebouwd rond de 6 Principles of Action: Kick-off (Whyse), Empowerment (Comact), Collaboration (Empulse en Talentify) en Agility (Quimple en Pionate).

85% tevredenheid

Dat deze HR-initiatieven vruchten afwerpen, bewijst de recentste e-NPS People-factor, die een gestage groei laat zien in de tevredenheid over het management: 85% van alle respondenten is zeer tevreden met de prestaties van hun manager op het vlak van coaching, zorgzaamheid en communicatie.

The empowerment continues…

Als Orange ervoor wil zorgen dat het zich vlot kan aanpassen aan de veranderingen op de markt, moet iedereen flexibeler werken. Orange heeft daarom zijn projectbeheerstructuur herwerkt om wendbaarder (agility) te worden. Dat houdt in dat multifunctionele teams die op één project werken dat voortaan in een afzonderlijke ruimte kunnen doen (tegenover de klassieke silostructuur van vroeger). Die afzonderlijke werkruimte is bovendien zo ingericht om intensieve samenwerking te bevorderen - een andere vereiste voor een hogere wendbaarheid.

Share