Brussel, 24 februari 2004 - De verzekeringsmaatschappij Hamburg-Mannheimer heeft een technische sprong voorwaarts gemaakt door voor Mobistar en een oplossing voor mobiele datatransmissie te kiezen. Een uiterst efficiënt verkoopinstrument, gebaseerd op beveiligde Internettoegang via het GPRS-netwerk van Mobistar, levert haar agenten een grote tijdwinst op. Hierdoor heeft Hamburg-Mannheimer de procedure voor het aanbieden van een verzekeringsvoorstel aan de cliënt sterk ingekort.
Vroeger maakten de agenten van Hamburger-Mannheimer een eerste afspraak met de cliënt, vulden ze samen met hem een verzekeringsvoorstel in, stuurden ze deze met de post naar de hoofdzetel en keerden ze later met een verzekeringspolis naar de cliënt terug. Deze omslachtige procedure kon 10 tot 15 dagen in beslag nemen en bracht heel wat papierwerk met zich mee. Nu gebruiken de ongeveer 300 agenten van Hamburg-Mannheimer een nieuwe procedure via een website die ze kunnen raadplegen op hun kantoorcomputer of bij de cliënt, via een draagbare computer of een Pocket PC.
Het project "Front-end Mobile Connectivity" is een succes geworden dankzij de nauwe samenwerking tussen de teams van Hamburg-Mannheimer en Mobistar, bijgestaan door Cap Gemini Ernst & Young België en First InEx Oostenrijk. Het was de bedoeling een papierloze procedure te ontwikkelen, dure stappen die een bron van fouten waren uit te schakelen en vooral een directe verbinding tot stand te brengen tussen de agent en de hoofdzetel, om de procedure beduidend te verkorten. Hamburg-Mannheimer zocht een platform dat zijn agenten, op bezoek bij de cliënt, de mogelijkheid zou geven om een verzekeringspolis bij de maatschappij aan te vragen en een contractvoorstel terug te krijgen. Dankzij de volledig door Vasco beveiligde website, via GPRS bereikbaar, heeft de agent van Hamburg-Mannheimer bovendien toegang tot actuele informatie over bijvoorbeeld de verzekeringsportefeuille van de klant of over zijn eigen commissielonen enz.
De oplossing die Mobistar en Cap Gemini Ernst & Young aanbieden heeft voor Hamburg-Mannheimer tal van voordelen:
- Innovatie. Als eerste Belgische verzekeraar die zijn agenten deze technologie aanbiedt versterkt Hamburg-Mannheimer zijn imago van innovator
- Tijdwinst. Voortaan volstaan enkele minuten om de cliënt een verzekeringsvoorstel te doen, terwijl dit vroeger ettelijke dagen en een tweede bezoek aan de cliënt vereiste;
- Informatie. De on line toegang van de agenten tot het systeem van de maatschappij maakt een permanente update van de gegevens mogelijk. De agenten beschikken dus altijd over actuele gegevens over hun cliënten of hun commissielonen.
Voor Mobistar is deze realisatie bij Hamburg-Mannheimer een uitstekend voorbeeld van de ontwikkeling van toepassingen voor mobiele datatransmissie via GPRS voor verkoopteams (Sales Force Automation). De toegevoegde waarde van de mobiele datatransmissie voor verkopers die voortdurend op weg zijn staat buiten kijf: tijdwinst, een betere klantenservice en gegevenskwaliteit, de motivatie van het verkoopteam en last but not least de verlichting van het werk van de agenten.