22/07/13 06:58

Financieel nieuws

Door de evolutie van de markt voor mobiele telefonie in het tweede trimester, verlaagt Mobistar zijn financiële perspectieven voor 2013 en gaat in het offensief

Terug naar nieuws index

Brussel, 22 juli 2013 – Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) maakt vandaag zijn resultaten voor het eerste semester van 2013 bekend. Deze resultaten werden vooral in het tweede kwartaal beïnvloed door de daling van de prijzen op de markt van de mobiele telefonie. De invoering van de nieuwe telecomwet en de duopoliepositie van de operatoren op de markt van de vaste lijn diensten leidden het afgelopen jaar tot ­­een versnelde daling van de marktprijzen van de mobiele telefonie diensten met 20 % (studie BIPT).

Op het einde van het 1ste semester van 2013:

  • Het totaal aantal klanten op het Mobistar-netwerk steeg met 6,2 %, vooral door het succes van de mvno-strategie.
  • De regelgeving voor mobiele terminatie- en roamingtarieven had een negatieve impact van 31,1 miljoen euro op de totaal geconsolideerde omzet van de groep.
  • De Mobistar-groep registreerde een totaal geconsolideerde omzet van 757 miljoen euro, of 5,7 % minder dan het jaar daarvoor. Zonder regulatoire impact, zou de totaal geconsolideerde omzet 788 miljoen euro bedragen, of 1,8 % minder.
  • Het gebruik van mobiele data is op een jaar tijd verdrievoudigd. Het aandeel van mobiele data in de omzet uit telefonie bedroeg 46,9 %.
  • De EBITDA daalde met 68,8 miljoen euro of met 27,6 %. Zonder impact van de regelgeving en de niet-recurrente effecten zou de EBITDA gedaald zijn met 32,3 miljoen euro of een daling van 13,9 %.
  • Het efficiëntieprogramma ACE1 gestart in 2012 heeft de daling van de EBITDA in het eerste semester van 2013 kunnen beperken met 14 miljoen euro.
  • De investeringen bedroegen 68,9 miljoen euro voor de eerste zes maanden van 2013, een toename van 10,1 % ten opzichte van vorig jaar.

Door de daling van de winstgevendheid in het tweede kwartaal van 2013 en de vooruitzichten voor het tweede semester van dit jaar, ziet Mobistar zich genoodzaakt om de vooruitzichten voor het boekjaar 2013 neerwaarts te herzien als volgt:

  • een totale omzet, van maximum 12 % lager;
  • een EBITDA minstens gelijk aan 300 miljoen euro;
  • een operationele cash-flow minstens gelijk aan 100 miljoen euro.

Als gevolg van deze herziening, zal de Raad van Bestuur de Algemene Vergadering der aandeelhouders voorstellen om de uitbetaling van het dividend voor het boekjaar 2013 op te schorten. Mobistar heeft deze beslissing genomen om de investeringen in de kwaliteit van het netwerk en de klantendienst in lijn met het transformatieplan 2013-2015 veilig te stellen. In de huidige marktcontext en dankzij de verwachte resultaten van het programma voor structurele kostenbesparing ACE2, wil Mobistar zijn EBITDA stabiliseren in 2014.

1-    Markante feiten

In een telecommarkt die gekenmerkt wordt door een prijzenslag die in het tweede kwartaal toenam blijft de Mobistar-groep overtuigd van zijn vier strategische prioriteiten: het leiderschap in de markt van de mobiele activiteiten versterken, diensten die altijd en overal beschikbaar zijn ontwikkelen, de beste klantenervaring op de markt aanbieden en de kosten van het bedrijf op de meest efficiënte manier beheren.   

Het leiderschap in de markt van de mobiele activiteiten versterken:

  • Mobistar vereenvoudigde en verrijkte in april 2013 een aantal postpaid tariefplannen, breidde zijn ‘dier’-tariefplannen uit naar het segment van de herlaadkaarten en lanceerde een erg competitief dolfijn-aanbod dat 500 Mb aan data bevat voor 12 euro per maand. De operator besliste eveneens om 40 verouderde en duurdere tariefplannen te schrappen en 4 andere tariefplannen aan te passen aan de nieuwste voorwaarden van de ‘dier’-abonnementen door ze te verrijken. De 350.000 betrokken klanten ontvingen een ‘dier’-abonnement dat niet alleen beter aan hun geëvolueerde behoeften is aangepast maar bovendien ook goedkoper is. Tenslotte verlaagde Mobistar ook de prijzen voor het panter- en het kangoeroe ‘unlimited’ abonnement in juni 2013 en ging door met zijn persoonlijk tariefadvies. Het resultaat was dat 85,6 % van de residentiële postpaidklanten voor een transparant en voordelig dier-tariefplan hadden gekozen eind juni 2013.
  • Volgens de nationale vergelijking van de prijzen voor telecomdiensten in België, gerealiseerd door het BIPT op vraag van Minister Johan Vande Lanotte, maken de mobiele aanbiedingen van Mobistar deel uit van de beste op de Belgische markt voor het geheel van de geteste profielen en in het bijzonder voor de smartphone-aanbiedingen.
  • Mobistar boekte eind juni 2013 een omzet uit mobiele telefoons van 102 miljoen euro ten opzichte van 80,8 miljoen euro een jaar eerder of 26,2 % meer. In mei 2013 lanceerde Mobistar iWant, de eerste subsidie-campagne van het jaar, met een beperkt aantal smartphones.

Diensten die altijd en overal beschikbaar zijn ontwikkelen:

  • Mobistar positioneert zich als de referentie op vlak van smartphones in België. Meer en meer consumenten maken gebruik van smartphones en tablets en kiezen voor een tariefplan dat mobiele data bevat. De Mobistar-aanbiedingen bevatten een belangrijke hoeveelheid mobiele data en zijn competitief in prijs en volgens de studie van het BIPT, het best gepositioneerd om te beantwoorden aan de behoeften van de smartphone-gebruikers. Mobistar versterkt hierdoor zijn positie van belangrijkste verkoper van smartphones in België. Het verbruik van mobiele data op het Mobistar-netwerk is verdrievoudigd op een jaar tijd en het aandeel van mobiele data in de omzet uit telefonie steeg eind juni 2013 naar 46,9 %.
  • Mobistar hekelt het toenemend onevenwicht tussen vaste en mobiele operatoren in België. Volgens studies van het BIPT in opdracht van het Ministerie van Economie,  zijn de prijzen van mobiele telefonie in België op een jaar tijd met 20 % gedaald en behoren ze tot de laagste van Europa; maar de prijzen van het vaste triple play-aanbod zijn de hoogste van alle buurlanden en blijven elk jaar toenemen. Het duopolie van de historische operator en de kabeloperatoren is niet alleen ten koste van de consument, maar laten bovendien aan die actoren toe om die hoge prijzen te gebruiken om de prijs van de mobiele telefonie te subsidiëren.
  • Mobistar verwelkomt daarentegen de recente evoluties van de regelgever met betrekking tot de openstelling van de kabelinfrastructuur. De openbare raadplegingen over de uitvoeringsmaatregelen betreffende de openstelling van de kabel zijn afgerond. Het CRC (Conferentie van de regulatoren voor de sector van elektronische communicatie) communiceerde aan de spelers van de sector dat eind september 2013 de definitieve besluiten voor de aanneming van de kwalitatieve besluiten en eind oktober 2013 voor de kwantitatieve besluiten worden beoogd. Mobistar kijkt uit naar het resultaat van de kabelregulering en heeft er vertrouwen in dat de regulatoren een werkbare set van specificaties zullen uitwerken zodat Mobistar opnieuw kan toetreden tot de breedbandmarkt, die vandaag gesloten is voor de concurrentie en gekenmerkt door prijzen die hoger zijn dan in de buurlanden. Mobistar wenst onverwijld gebruikt te maken van de kabelregulering van zodra deze beschikbaar is. 

De beste klantenervaring op de markt aanbieden:

  • Mobistar startte in het tweede kwartaal van 2013 met nieuwe initiatieven in het kader van het ‘happy customer’-programma. De toegankelijkheid tot de klantendienst werd vergemakkelijkt en de dienstverlening zelf werd verbeterd. Het volledige proces van de relatie met de klant (kopen, dienstverlening, betalen) werd hertekend om het vertrouwen van de klanten ten opzichte van hun operator te vergroten. Deze inspanningen vertaalden zich in een significante verhoging van de indicatoren voor klantentevredenheid.
  • Mobistar lanceerde in april 2013 de gratis applicatie MyMobistar, toegankelijk in België en in het buitenland. Eind juni 2013 was MyMobistar na 120.000 downloads de meest populaire app op de Belgische App Store. De mobiele klanten van Mobistar kunnen er via hun smartphone of tablet op elk moment hun verbruik mee controleren en hun account gemakkelijk beheren. De app is beschikbaar voor iOS, Android en Windows Phone.
  • Mobistar werd in juni 2013 voor de tweede maal door SocialBakers erkend als een van de meest toegewijde Facebook-merken in België. Dankzij de actieve monitoring van de sociale media, kan Mobistar sneller reageren op vragen van zijn klanten.

De kosten van het bedrijf op de meest efficiënte manier beheren:

  • De verdere uitvoering van het efficiëntieprogramma ACE1 genereerde een bruto besparing van 14 miljoen euro in het eerste semester van 2013. Daarmee komt het totaal van de besparingen voor ACE1 op 42 miljoen euro sinds de start ervan in juli 2012. Het efficiëntieprogramma ACE1 beoogt in totaal een bruto besparing van 60 miljoen euro op te leveren tegen eind 2013. Mobistar herbevestigt zijn engagement om de kostenstructuur met 50 miljoen euro per jaar te verminderen vanaf 2014 dankzij zijn efficiëntieprogramma ACE2 en dankzij een systematische verbetering van alle processen van het bedrijf. De opschorting van verkoop van de residentiële vaste lijn diensten maakt deel uit van de realisatie van deze doelstelling en zou alleen al een netto besparing van 15 miljoen euro moeten opleveren in 2014.
  • De andere domeinen van besparingen in het kader van ACE2 zijn de distributie, de netwerkoperaties en IT, de facturatie en de algemenen kosten. Deze besparingen hebben als objectief om een stabilisatie van de EBITDA voor 2014 toe te laten door de kostenstructuur van het bedrijf aan de evolutie van de omzet aan te passen teneinde de toekomstige investeringen veilig te stellen.