Kerncijfers | 2006 | 2005 | Variation |
Totaal aantal actieve klanten(1)(mobiele telefonie) | 3.139.224 | 2.912.806 | +7.8 % |
Geconsolideerde omzet (Mio € ) | 1.546,8 | 1.451,1 | +6.6 % |
Omzet uit telefonie (Mio € ) | 1.496,1 | 1.404,3 | +6.5 % |
ARPU(2) (€ /maand) | 38,75 | 38,02 | +1.9 % |
EBITDA (Mio € ) | 614,6 | 575,1 | +6.9 % |
Geconsolideerde nettowinst (Mio € ) | 299,5 | 270,3 | +10.8 % |
Nettowinst per gewoon aandeel (€ ) | 4,73 | 4,28 | +10.5 % |
Netto investeringen (Mio € ) | 165,2 | 198,6 | -16.8 % |
(1) De kaarten "machine-to-machine", evenals de MVNO-kaarten zijn niet opgenomen in het aantal actieve klanten. Het klantenbestand inclusief het aantal MVNO-kaarten bedraagt 3.152.455.
(2) Average Revenue per User, gemiddelde maandelijkse omzet per klant (voortschrijdend gemiddelde van de 12 voorgaande maanden).
Brussel, 7 februari 2007 - Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) maakt vandaag de resultaten van het boekjaar 2006 bekend. Ondanks de verscherpte concurrentie kan Mobistar een sterk commercieel resultaat voorleggen. Op 31 december 2006 telde Mobistar 3.139.224 actieve klanten(1), 226.418 meer dan eind 2005 of een nettogroei van 7,8 %. Deze nettogroei bestond enkel uit abonnees waardoor het aandeel van de postpaidklanten in het klantenbestand tot
51,4 % is gestegen. Hierdoor nam de gemiddelde maandelijkse omzet per klant (ARPU2) toe met 1,9 % tot 38,75 euro. De combinatie van een sterke aangroei van het aantal klanten en een stijgende ARPU zorgde voor een toename van de geconsolideerde omzet met 6,6 % tot 1.546,8 miljoen euro. Dankzij de geleverde inspanningen op het vlak van kostenbeheersing en optimalisatie van de organisatie steeg de EBITDA met 6,9 % naar 614,6 miljoen euro. De nettowinst verhoogde met 10,8 % tot 299,5 miljoen euro of 4,73 euro per aandeel. De Raad van Bestuur zal de uitbetaling voorstellen van een bedrag van 4,50 euro per aandeel, bestaande uit een gewoon dividend van 2,70 euro en een uitzonderlijk dividend van 1,80 euro.
Sterk commercieel succes door verhoogde focus op de klant met innoverende producten en een overtuigende partnership-aanpak
Mobistar begon het jaar met de lancering van een reeks nieuwe producten die perfect inspeelden op de behoeften van de consument. In een zeer concurrentiële markt, waar de marktpenetratie van de mobiele telefonie reeds 89 % bedraagt, slaagde Mobistar erin om met zijn succesvolle vernieuwingen netto 226.418 nieuwe klanten te overtuigen om voor Mobistar te kiezen.
Het overtuigende succes van producten zoals BestDeal en Tempo Music in de residentiële markt en de toegenomen commerciële slagkracht in de professionele markt zijn verantwoordelijk voor deze sterke groei in het klantenbestand.
Mobistar begon het jaar met de lancering van een reeks nieuwe producten die perfect inspeelden op de behoeften van de consument. In een zeer concurrentiële markt, waar de marktpenetratie van de mobiele telefonie reeds 89 % bedraagt, slaagde Mobistar erin om met zijn succesvolle vernieuwingen netto 226.418 nieuwe klanten te overtuigen om voor Mobistar te kiezen.Het overtuigende succes van producten zoals BestDeal en Tempo Music in de residentiële markt en de toegenomen commerciële slagkracht in de professionele markt zijn verantwoordelijk voor deze sterke groei in het klantenbestand.Vele nieuwe klanten kozen voor BestDeal, het abonnement voor 5 euro waar ze op elk ogenblik kunnen uitstappen. BestDeal combineert de vrijheid van een voorafbetaalde kaart met prijsvoordeel en het comfort van een abonnement. Dit zijn meteen ook de twee belangrijkste redenen waarom veel prepaidklanten overstapten naar het BestDeal-abonnement. In het segment van de voorafbetaalde kaart scoorde Tempo Music, met focus op muziek en met 300 gratis sms'jes bij elke herlaadbeurt, hoog bij de jongeren.
Ook in de professionele markt was Mobistar het afgelopen jaar zeer succesvol. In het corporate segment kon Mobistar een aantal nieuwe grote contracten afsluiten en in het segment van de kmo's en de zelfstandigen steeg het marktaandeel dankzij het succes van Mobistar Professional, een nieuw product dat perfect afgestemd is op de behoeften van dat marktsegment.
Naast het lanceren van innovatieve tariefplannen, heeft Mobistar in de loop van het jaar een aantal partnerships met succes opgestart. Mobistar kondigde in februari 2006 zijn samenwerkingsakkoord aan met Telenet. Deze mvno-overeenkomst (Mobile Virtual Network Operator) zou beide partijen toelaten om hun commercieel aanbod uit te breiden; WiFihotspots voor Mobistar en mobiele telefonie in het aanbod van Telenet. Eind 2006 was de mvno-activiteit van Mobistar goed voor meer dan 10.000 sim-kaarten.
Het partnership tussen Universal Mobile Music en Mobistar bracht de wereld van de mobiele telefonie en de muziek samen. Het succesproduct van deze samenwerking was Tempo Music. Dankzij de samenwerking met Delhaize, een comarketing initiatief dat resulteerde in Mobile Plus, kon Mobistar zijn aanbod nog uitbreiden en ook zijn positie in de grootdistributie versterken. Mobistar bestendigde de samenwerking met Euphony, doorverkoper van mobiele telefonie, en ontwikkelde samen met hen een nieuw tariefplan, Eulike-it.
Evolutie van het klantenbestand: het aandeel van de postpaidklanten overschrijdt de kaap van 50 %
Op het einde van het boekjaar 2006 telde Mobistar 3.139.224 actieve klanten, 226.418 meer dan de 2.912.806 per eind 2005 of een groei van 7,8 %.
Het boekjaar 2006 werd gekenmerkt door een forse stijging van het aantal abonnees waardoor de mix prepaid-postpaid in het klantenbestand nog verbeterde. Het aantal postpaidklanten nam toe met 341.881, een stijging van 26,9 % ten opzichte van 2005. Hierdoor bereikte het aandeel van de postpaidklanten in het klantenbestand 51,4 %, ten opzichte van 43,6 % eind 2005.
Op het einde van het jaar telde Mobistar 22.545 adsl-klanten, waarvan 8.778 nieuwe klanten in het laatste kwartaal. Deze positieve tendens is te danken aan de adsl-promotie in het kader van 10 jaar Mobistar (één jaar adsl voor de helft van de prijs). Het merendeel van de klanten koos voor ADSL Connect, internet zonder een abonnement voor een vaste lijn te betalen bij de historische operator. Daarnaast tonen studies aan dat de Mobistar-adsl-klanten zeer tevreden zijn over het aanbod en de klantendienst.
Continue groei van de gemiddelde maandelijkse omzet per klant (ARPU)
Ondanks de prijsdruk, een stijgende concurrentie tussen de operatoren en een daling van de mobiele terminatietarieven (MTR) in november verhoogde de gemiddelde maandelijkse omzet per klant (ARPU - average revenue per user) in 2006 met 1,9 %, van 38,02 euro eind 2005 naar 38,75 euro een jaar later. De groei was vooral te danken aan het groter aantal postpaidklanten in het totale klantenbestand. Daarnaast ondersteunde het toenemende gebruik van de diensten eveneens de gemiddelde maandelijkse omzet per klant. In 2006 belden en sms'ten de Mobistar-klanten gemiddeld tot 16,8 % (3) meer dan het jaar voordien, 219,2 sms en min/maand in 2006 ten opzichte van 188 in 2005.
De vermindering van het aantal prepaidklanten in het klantenbestand heeft geen effect gehad op de prepaid-ARPU die stabiel bleef op 17,50 euro door het succes van een aantal innovatieve aanbiedingen, waarbij de klant extra voordelen ontvangt door regelmatig te herladen (Tempo Music, Tempo Essential).
Door het profiel van de 341.881 nieuwe postpaidklanten, waarvan een belangrijk aandeel komt van de migratie van prepaid naar postpaid en de sterke prijsdruk in de businessmarkt daalde de postpaid-ARPU op 31 december 2006 tegenover eind 2005, van 62,66 euro naar 57,53 euro.
(3) Bevat zowel uitgaande als inkomende belminuten en sms-verkeer
Groei voor de omzet uit telefonie
De omzet uit telefonie steeg met 6,5 % en bereikte op 31 december 2006 een totaal van 1.496,1 miljoen euro, tegenover 1.404,3 miljoen euro op het einde van het vorige boekjaar.
In de mobiele activiteit was de groei nog sterker. De inkomsten namen toe met 7,4 %. Eind 2006 vertegenwoordigde de mobiele activiteit een omzet van 1.411,6 miljoen euro, tegenover 1.314,1 miljoen euro vorig jaar.
De omzet van de vaste telefonie-activiteiten daalde van 90,2 miljoen euro eind 2005 naar 84,5 miljoen euro op 31 december 2006. Deze daling was vooral te wijten aan de lagere inkomsten uit "fixed voice reselling" of doorverkoop van vaste telefonie.
De geconsolideerde omzet, die ook de verkoop van mobiele telefoons omvat, bedroeg 1.546,8 miljoen euro voor het boekjaar 2006 of een stijging van 6,6 % tegenover de 1.451,1 miljoen euro gerealiseerd in 2005.
Evolutie van de rentabiliteit
Mobistar slaagde er in de groei in de omzetcijfers ook om te zetten naar een toenemende rentabiliteit. In 2006 steeg de geconsolideerde EBITDA (Earnings Before Interest, Taxation, Depreciation and Amortisation - resultaat vóór interesten, belastingen, waardeverminderingen en afschrijvingen) met 6,9 %. De geconsolideerde EBITDA bedroeg 614,6 miljoen euro eind 2006 tegenover 575,1 miljoen euro gerealiseerd in 2005. De sterke inkomstengroei en de effectieve kostenbeheersing in alle activiteiten van het bedrijf droegen hiertoe bij. Hierdoor noteerde Mobistar op 31 december 2006 een stabiele EBITDA-marge van 41,1 % van de omzet uit telefonie, tegenover 41,0 % een jaar eerder.
De EBITDA van de mobiele activiteit bedroeg in het boekjaar 620,9 miljoen euro tegenover 570,8 miljoen euro een jaar eerder, ofwel een marge van 44,0 % tegenover 43,4 % in 2005.
Door de impact van de opstartkosten voor adsl was de EBITDA van de vaste telefonie-activiteiten negatief. Deze bedroeg -6,3 miljoen euro op 31 december 2006, tegenover 4,3 miljoen euro eind 2005, wat overeenkomt met een marge van -7,5 % op de omzet van de betreffende activiteit, tegenover 4,8 % een jaar eerder. De bruto-marge(4) voor 2006 op deze activiteit bedroeg 20,5 miljoen euro of 24,3 % van de omzet uit vaste telefonie.
Dankzij een effectieve kostenbeheersing steeg de nettowinst sterker dan de omzet. Mobistar realiseerde in 2006 een nettowinst van 299,5 miljoen euro, een stijging met 10,8 % tegenover 270,3 miljoen euro een jaar voordien. Dat stemt overeen met een nettowinst per gewoon aandeel van 4,73 euro ten opzichte van 4,28 euro eind 2005.
(4) Totale omzet - interconnectiekosten- kosten verbonden aan de verkoop van producten en diensten
Investeringen: verdere optimalisatie van het 2G-netwerk en ontplooiing van 3G met hsdpa
In 2006 nam Mobistar opnieuw een normaal investeringsritme aan, met 165,2 miljoen euro of 10,7 % van de omzet. Er werd vooral aandacht besteed aan de optimalisatie van de kwaliteit en de dekking van het gsm-netwerk en aan de verdere ontplooiing van het 3G-netwerk die onmiddellijk uitgerust werd met hsdpa-technologie. Eind 2006 overschreed Mobistar de minimum licentieverplichtingen van 40 % dekking voor 3G. De 3G/hsdpa-dekking bestreek effectief 45 % van de Belgische bevolking.
Om de controle over de distributie te vergroten en de verkoopskosten te optimaliseren investeerde Mobistar verder in de uitbouw van zijn eigen verkoopskanaal dat eind 2006 bestond uit 12 Mobistar Center in eigen beheer. Mobistar investeerde eveneens in de "relooking" van 70 bestaande Mobistar Center, verspreid over heel België.
Tendensen
Ook in 2007 zal Mobistar het aanbod van eenvoudige, innovatieve producten en diensten verder doen evolueren zodat het nog beter beantwoordt aan de behoeften van de klant. Mobistar wil hiermee zijn positionering als operator met een sterk commercieel en innovatief karakter verder bevestigen. Dit wordt ondersteund door een volledige vernieuwing van het merk die reeds in het begin van het jaar werd doorgevoerd.
Daarnaast zal de operator ook zijn kosten verder beheersen. Er werd op de Raad van Bestuur van 6 februari beslist een aantal netwerkactiviteiten in de loop van 2007 uit te besteden aan de externe partner Ericsson. In dit kader ondertekende Mobistar met de sociale partners een collectieve arbeidsovereenkomst, die de werkvoorwaarden van de overgedragen werknemers waarborgt. Ook voor alle andere activiteiten plant Mobistar nieuwe maatregelen om de productiviteit te verhogen.
In moeilijke marktomstandigheden met ongunstige aansluitingsvoorwaarden wenst Mobistar een kwalitatief sterk adsl-aanbod voor zijn klanten te behouden. Mobistar overweegt diverse initiatieven waardoor de winstgevendheid van deze activiteit in 2007 gevoelig zal verbeteren.
De groei van Mobistar voor 2006 zal zich in 2007 voortzetten in zowel de residentiële en in de professionele markt. Mobistar zal zijn marktaandeel vergroten, vooral in waarde, gezien de sterke resultaten in het segment van de abonnementen. Toch zal de door de overheid opgelegde daling van de mobiele terminatietarieven (-36 % op 6 maanden) en de verwachte druk van de Europese Commissie op de roamingprijzen de evolutie van de omzet en het resultaat negatief beïnvloeden.
In deze context zal Mobistar zijn groei aanhouden maar voorzichtig blijven met betrekking tot de vooruitzichten van 2007. Zowel voor de omzet als voor het nettoresultaat voorziet Mobistar een lichte daling van 2 tot 4 % voor het boekjaar 2007.
Vergoeding voor de aandeelhouders
De Raad van Bestuur zal op de Algemene Vergadering der Aandeelhouders van 2 mei 2007, de uitbetaling van een dividend voorstellen van 4,50 euro per aandeel, gelijk aan 285 miljoen euro. De betaling ervan bestaat uit een gewoon dividend van 2,70 euro en een uitzonderlijk dividend van 1,80 euro, uitgevoerd op respectievelijk 9 mei en 6 juni 2007.
Verslag van de commissaris
De commissaris heeft bevestigd dat zijn controlewerkzaamheden van de geconsolideerde jaarrekening ten gronde zijn afgewerkt en dat deze geen betekenisvolle correcties aan het licht hebben gebracht die in de boekhoudkundige gegevens, opgenomen in het communiqué, zouden moeten doorgevoerd worden.
Ernst & Young Bedrijfsrevisoren B.C.V. (B 160),
vertegenwoordigd door Herman Van den Abeele
Commissaris