Brussel, 2 april 2012 – Mobistar zet het Belgische telecomlandschap nog maar eens op zijn kop. Nadat aandachtig werd geluisterd naar wat Belgen nu precies van hun mobiele operator verlangen, komt Mobistar nu met nieuwe, erg innovatieve mobiele abonnementen die gebaseerd zijn op zowel vertrouwen als transparantie. Gedaan met onaangename verrassingen: voortaan behoudt elke klant de controle over zijn verbruik en kiest hij het abonnement dat écht overeenkomt met zijn behoeften. Mobistar ontwikkelde daarom een nieuwe segmentatie en bijhorende abonnementen, vertegenwoordigd door dieren (Eekhoorn, Kangoeroe, Dolfijn en Panter), om de keuze voor de klanten gemakkelijker te maken.
"Mijn telefoon is mijn trouwste vriend", "Hij geeft me troost en gezelschap als ik alleen ben", ... Wanneer je Belgen vraagt naar de band die ze met hun gsm hebben, aarzelen ze geen moment om hem hun liefde te verklaren. Maar als je hen vraagt wat ze van hun tariefplan vinden, dan klinken de antwoorden helemaal anders: "Ik kan me er echt niet in vinden", "Ik wacht bang af hoeveel ik op het einde van de maand zal moeten betalen", "Ik heb geen vertrouwen in mijn mobiele operator", ...
Het mag duidelijk zijn dat de Belgische consument vragende partij is voor meer controle en transparantie over zijn tarieven voor mobiele telefonie. Dat blijkt uit de studies die Mobistar heeft gevoerd: 76 % van de ondervraagde personen vindt het belangrijk dat de prijs van hun abonnement duidelijk en begrijpelijk is, 73 % vindt het belangrijk dat er geen verborgen kosten zijn, terwijl 61 % het belangrijk vindt dat de trouwe klanten van dezelfde prijsvoordelen kunnen genieten dan de nieuwe klanten.
Door zijn aanbod van abonnementen voor residentiële klanten volledig te vernieuwen, speelt Mobistar in op die bekommernissen en wil het de vertrouwensband tussen de Belgische consument en zijn mobiele operator herstellen. Maar hoe? Door nog meer te beantwoorden aan de behoeften van de verschillende gebruikerscategorieën, door hen nog meer waar voor hun geld te geven en hen een klantervaring te bieden waarbij service, transparantie en vertrouwen een centrale rol spelen. Met zijn nieuwe abonnementen zet Mobistar het Belgische telecomlandschap nog maar eens op zijn kop. Voortaan kunnen klanten zeer gemakkelijk het tariefplan vinden dat het best bij hun gebruik past, zonder dat ze nog langer bang hoeven te zijn voor onaangename verrassingen op hun factuur.
De nieuwe abonnementen van Mobistar hebben namen van dieren gekregen: Eekhoorn, Kangoeroe, Dolfijn en Panter. Dit concept, waarbij klanten zich aan de hand van namen van dieren kunnen identificeren met de verschillende segmenten, heeft zijn nut al bewezen in andere landen. Om te weten welk abonnement het best bij de behoeften van elke gebruiker past, lanceert Mobistar nu dinsdag 3 april een grote communicatiecampagne onder de naam "Welk dier zit er in jou?". Elk van die vier dieren staat in feite symbool voor de zaken waar de verschillende categorieën van klanten belang aan hechten en voor hun favoriete manier van communiceren:
Eekhoorn ("Simpelweg bereikbaar"): "Bellen en gebeld worden wanneer ik het nodig heb. Voor een klein prijsje en zonder verplichtingen."
Kangoeroe ("Dicht bij mijn familie en vrienden"): "Bellen en sms’en om in contact te blijven met diegenen om wie ik geef."
Dolfijn ("Altijd in contact met mijn vrienden!"): "Mijn vrienden en ik sharen alles met elkaar. Ik kan superveel sms’en en onbeperkt facebooken zonder te tellen."
Panter ("100 % smart"): "Mijn smartphone en ik zijn onafscheidelijk. Ik wil hem optimaal gebruiken om te surfen, onbeperkt te sms’en en eenvoudigweg te bellen."
Eekhoorn | 5 euro voor 20 minuten en 20 sms’jes |
Kangoeroe | 20 euro voor 2 uur en 100 sms’jes |
Dolfijn | 10 euro voor 30 belminuten, 300 sms’jes en een surfvolume van 25 MB + onbeperkte toegang tot Facebook en Twitter |
Panter | 30 euro voor 3 uur, een onbeperkt aantal sms’jes en een surfvolume van 150 MB |
Deze nieuwe abonnementen bieden niet alleen heel competitieve tarieven op, maar bevatten ook en vooral verschillende belangrijke innovaties:
- Dankzij de segmentering aan de hand van dieren kan de klant veel gemakkelijker het tariefplan vinden dat het best past bij zijn behoeften, zodat hij nog meer waar voor zijn geld krijgt.
- Klanten kunnen nu kiezen voor een contract zonder verplichtingen.
- Gedaan met al die tijdelijke aanbiedingen. Voortaan zijn de voordelen levenslang geldig. En ze zijn beschikbaar voor alle klanten met een verbintenis van 12 maanden, inclusief de klanten die al abonnee zijn.
- Onaangename verrassingen ten gevolge van het gebruik van mobiel internet behoren ook tot het verleden: als de klant nu voor een abonnement zonder surfvolume kiest, dan wordt zijn toegang tot mobiel internet automatisch geblokkeerd. En als hij voor een abonnement met surfvolume kiest, krijgt hij sms-notificaties en wordt hij geblokkeerd zodra het bij zijn abonnement inbegrepen surfvolume helemaal opgebruikt is. Indien hij wil blijven surfen, moet hij gewoon een herlaadbeurt kopen door met zijn gsm te surfen naar m.mobistar.be/account.
- Oproepen zijn gratis tussen alle Mobistar-nummers die op eenzelfde factuur vermeld staan.
- ‘Onbeperkt’ wordt in bijna al onze tariefplannen aangeboden – of het nu gaat om onbeperkt bellen, sms’en of surfen, of onbeperkte toegang tot sociale netwerken.
Jean Marc Harion, CEO van Mobistar: "De telecommarkt verandert constant. Wij hebben ze in haar geheel bestudeerd om te begrijpen hoe, waar en waarom mensen hun gsm gebruiken. Met die informatie konden we heel uiteenlopende gedragsprofielen opmaken op basis van de categorieën van gebruikers. Daarna hebben we beslist om de manier waarop we onze diensten aan onze klanten aanbieden te herzien. In dat licht hebben we beslist om bundels te creëren die beantwoorden aan de verschillende behoeften van onze verschillende klantsegmenten. Het betreft een grote stap voorwaarts voor zowel de klantervaring als voor onze relatie met de klant; een relatie die gebaseerd is op vertrouwen en transparantie. Wij willen dat elk van onze klanten een formule op maat kan kiezen die aangepast is aan hoe zijn gewoonten en behoeften evolueren. En we willen die klant ook de mogelijkheid bieden om zijn verbruik onder controle te houden, door hem voor onaangename verrassingen op zijn factuur te behoeden. Dat is per slot van rekening ook waar Mobistar voor staat: een eenvoudig aanbod en duidelijke communicatie naar onze klanten."