06/02/13 07:00

Financieel nieuws

Mobistar haalt zijn financiële doelstellingen voor 2012 en stelt zijn programma ‘SuperMobile 2013-2015’ voor

Terug naar nieuws index

Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) publiceert vandaag zijn resultaten voor het boekjaar 2012. De Mobistar-groep realiseerde een geconsolideerde, stabiele omzet van 1.650,5 miljoen euro. In 2012 steeg de verkoop van mobiele telefoons met 32,1 % ten opzichte van 2011 en het aandeel van mobiele data in de omzet uit telefonie bedroeg 41,4 % eind 2012, ten opzichte van 37,1 % het jaar daarvoor. De geconsolideerde EBITDA bedroeg 494,1 miljoen euro en het nettoresultaat 185,7 miljoen euro. De resultaten van de Mobistar-groep zijn in lijn met de vooropgestelde perspectieven die rekening hielden met de impact van de regelgeving en de invoering van de nieuwe telecomwet op 1 oktober 2012. Mobistar stelt vandaag zijn nieuw investeringsprogramma “SuperMobile 2013-2015” voor. Dit programma voorziet in een investering van 150 miljoen euro om de  uitrol van het 4g-netwerk te versnellen. Rekening houdend met dit investeringsprogramma zal de raad van bestuur van Mobistar voor 2012 de uitbetaling van een dividend voorstellen van 1,80 euro per aandeel en dit ter goedkeuring aan de Algemene Vergadering der aandeelhouders van 2 mei 2013 voorleggen.

 

1. Markante feiten

 

De inspanningen van de Mobistar-groep waren in 2012 gericht op vier strategische programma’s:

 

Het leiderschap in de markt van de mobiele activiteiten versterken:

 

Dankzij de ‘dierentariefplannen’ en de mvno-activiteiten

 

  • Mobistar heeft zich naar het einde van het jaar toe, snel aangepast aan de invoering van de nieuwe telecomwet op 1 oktober 2012 dankzij de innovatieve tariefplannen ‘Eekhoorn, Kangoeroe, Dolfijn en Panter’, waar elke klant de controle over zijn verbruik heeft en kiest voor het abonnement dat écht overeenkomt met zijn behoeften. Mobistar sloot het jaar 2012 af met 8.340 actieve klanten met een abonnement méér dan eind december 2011. Eind 2012 hadden 43 % van alle residentiële postpaidklanten een ‘dierentariefplan’. Mobistar beloonde de klanten die kozen voor een ‘diertariefplan’ met een 12 maanden contract met een levenslange korting van 20 % op het bedrag van het tariefplan/maand. In de loop van het vierde kwartaal 2012 heeft Mobistar de prijs  en  de inhoud  van bepaalde ‘diertariefplannen’ gewijzigd om ze beter te laten aansluiten aan de nieuwe marktsituatie. Terwijl het begin van het vierde kwartaal gekenmerkt werd door een duidelijke stijging in het aantal uittredende postpaidklanten, keerde de lancering van competitieve tariefplannen deze trend vanaf november 2012 om. De toename van de klantenbasis van Mobistar is te danken aan het succes van de gesegmenteerde aanpak via mvno’s. Mobistar telde eind december 2012,  4.321.600 actieve klanten voor mobiele telefonie, of 5,3 % meer dan het jaar daarvoor.

 

  • De verkoop van mobiele telefoons steeg in 2012 met 32,1 % ten opzichte van 2011. In het laatste kwartaal van 2012 was de toename het grootst, vooral door het succes van de iPhone 5 en de gecombineerde aanbieding met de Samsung Galaxy S3. In dat kwartaal verkocht Mobistar voor 81,1 miljoen euro aan mobiele telefoons ten opzichte van 38,6 miljoen euro in het derde kwartaal van 2012 of 110 % meer. Tijdens de eindejaarsperiode beloonde Mobistar zijn trouwe klanten met een gesubsidieerde mobiele telefoon in beperkte oplage.

 

 

Ontwikkelen van diensten die altijd en overal beschikbaar zijn:

 

Dankzij de sterke groei in het datagebruik en de veelbelovende resultaten van 4g

 

  • In 2012 groeide het aandeel van mobiele data, gedreven door het toenemend gebruik van smartphones en tariefplannen met inbegrepen mobiele data, aanzienlijk. Eind december 2012 bedroeg het aandeel van mobiele data in de omzet uit telefonie 41,4 % ten opzichte van 37,1 % een jaar eerder. De groei was het grootst tijdens de laatste 3 maanden van 2012, met een toename van 70 % in het gebruik van mobiel internet ten opzichte van vorige kwartaal.

 

  • De testen van het 4G-netwerk in Antwerpen startten in september 2012. Orange Communications Luxembourg van zijn kant lanceerde een commercieel aanbod voor 4g eind oktober 2012. De eerste resultaten bij de residentiële en professionele klanten hebben Mobistar aangemoedigd om zijn ambities naar boven toe te herzien naar 2015 toe.

 

  • In het vierde kwartaal lanceerde Mobistar voor zijn mobiele klanten het ‘combine & save’-aanbod. Door mobiele producten te combineren met adsl, digitale tv en/of vaste telefonie, krijgen de mobiele klanten korting op elk bijkomend product. Het bruto aantal mobiele klanten die een adsl-contract onderschreven met het ‘combine & save’-aanbod, nam toe met 30 % in het vierde kwartaal van 2012.

 

De beste klantervaring op de markt aanbieden:

 

Dankzij het ‘Happy Customer’-programma en de ontwikkeling van het web

 

  • Mobistar bleef investeren in de dienstverlening aan zijn klanten om de klantentevredenheid te verhogen. Diverse initiatieven van het ‘Happy Customer’- programma werden in 2012 gerealiseerd. In november 2012 startte Mobistar met een persoonlijke tarief check. Om de zes maanden zal Mobistar zijn klanten contacteren met een aanbeveling om hun tariefplan aan te passen aan hun evoluerende behoeften. Voortaan kunnen klanten hun factuur via e-mail ontvangen en indien ze vragen hebben of een probleem kunnen ze rechtstreeks contact opnemen met een toegewijde interne dienst. De automatische keuzemenu van het call center werd vereenvoudigd om de klanten efficiënter te helpen. Dankzij de feedback die klanten ons gaven in het klantentestcenter kon Mobistar zijn producten en diensten nog meer op de behoeften van de klant afstemmen vooraleer ze op de markt werden gebracht.

 

  • In 2012 intensiveerde Mobistar het gebruik van sociale media in de klantendienst en dit zorgde voor een ommekeer in de klantentevredenheid. In december 2012 lanceerde Mobistar een nieuwe residentiële website. Door de betere ergonomie en het nieuwe design vinden de klanten gerichter informatie over de producten en diensten en hebben ze gemakkelijker toegang tot hun eigen klantenzone. De forse verbeteringen in de indicator voor klantentevredenheid ligt voor Mobistar mee aan de basis van toekomstige groei.

 

De kosten van het bedrijf op de meest efficiënte manier beheren:

 

Dankzij het transformatieprogramma ACE

 

  • De voorbereidende fase van het programma ACE (Agility – Cost – Efficiency) ging van start in het tweede semester van 2012 en leverde reeds belangrijke bezuinigingen op in 2012. Het programma bevat projecten zoals bijvoorbeeld de vervanging van ‘leased lines’ door ‘microwaves’, e-facturatie en online sales.

 

Het transformatieprogramma ACE begint nu aan zijn operationele fase en gaat officieel van start op 1 januari 2013. Het is bedoeld om de kostenstructuur van Mobistar te verlagen met 30 miljoen euro per jaar vanaf 2014 dankzij een systematische verbetering van alle processen van het bedrijf. In totaal zal Mobistar cumulatief 100 miljoen euro aan bijkomende besparingen realiseren tussen 2013 en 2015.

 

Volledig persbericht