15/09/09 00:00

Corporate nieuws

Mobistar lanceert mobiele tv met HD-technologie op de iPhone 3G en 3GS. Eén, Ketnet/Canvas, La Une en La Deux zijn nieuwkomers in het mobiele tv-aanbod.

Terug naar nieuws index

Brussel, 15 september 2009 – Mobistar blijft innoveren en lanceert vandaag als eerste operator in België de HD-technologie (high definition) voor mobiele tv op de iPhone 3G en 3GS. Mobistar breidt ook zijn mobiele tv-aanbod uit via een partnership met de openbare omroepen VRT en RTBF. Een nieuw iPhone-portaal zal Mobistar-klanten de mogelijkheid bieden om nieuwsberichten te lezen van VRT en RTBF of nog video’s te bekijken van RTBF in streaming op hun iPhone 3G en 3GS. Het nieuwe mobiele tv-platform zal toegankelijk zijn voor andere smartphones vóór eind 2009.

In 2005 innoveerde Mobistar de markt met de eerste televisiebeelden op de mobiele telefoon. Ondertussen is de technologie geëvolueerd en pakt Mobistar vandaag uit met de nieuwste technologie voor mobiele tv, de HD-technologie, ontwikkeld in samenwerking met Telemak en Envivio. De HD-technologie voor live tv heeft een streamingcapaciteit van meer dan 200Kbps. Dankzij de implementatie van dit nieuwe tv-platform geniet de klant van een hogere beeld- en audiokwaliteit en een betere ergonomie. Mobistar is de eerste Belgische gsm-operator die deze nieuwe entertainmentservice aanbiedt.
 
Mobistar breidt vanaf vandaag ook haar live tv-aanbod uit via zijn partnership met de openbare omroepen. Eén, Ketnet/Canvas, La Une en La Deux worden toegevoegd aan het bestaande tv-aanbod. De mobiele tv-kijkers van Mobistar kunnen vanaf nu zappen tussen 24 zenders(*) en betalen voor deze mobiele tv-ervaring slechts 49 cent per dag met een maximum van 1uur/etmaal. De elektronische programmagids wordt gratis aan de mobiele tv-klanten van Mobistar aangeboden.

Volgens Jean-Paul Philippot, CEO RTBF « De digitalisering van de productie en de post-productie is een technologische revolutie voor de burger van de 21ste eeuw. De RTBF zit middenin deze mutatie die ons nog dichter bij het publiek brengt. De technologie laat ons toe om eisen van samenhorigheid en nabijheid waarvoor ons handelsmerk staat te versterken, door middel van onze kennis van productie en verspreiding van klank en beeld. De toegang tot de tv-zenders via de mobiele telefoon is een nieuwe stap in de uitbreiding van het RTBF aanbod.

Stijn Lehaen, manager breedband en mobiel  legt uit : « Met deze overeenkomst zet de VRT opnieuw een belangrijke stap in zijn digitale ontwikkeling. Omdat de Vlaamse mediagebruiker meer en meer geïnteresseerd is in een mobiel aanbod, stelt de VRT zijn tv-aanbod ter beschikking op het Mobistar iPhone-portaal. Op deze manier spelen we onze rol als openbare omroep ten volle, ook op mobiele platformen.”

De mobiele tv op de iPhone 3G en 3GS is toegankelijk via de Safari-webbrowser zonder activering of installatie. Mobistar-klanten moeten in de bookmarks op hun iPhone 3G en 3GS kiezen voor Mobistar. Ze komen in het nieuwe iPhone-portaal terecht waar ze via de categorie Mobile TV een zender naar keuze kunnen selecteren. Mobistar beschikt overal over mobiele breedbandtechnologie, zowel via edge (99%) als via 3g/hsdpa (85%). De iPhone 3G en 3GS schakelen moeiteloos over van edge naar het snellere 3g/hsdpa, waardoor de klanten altijd zeker zijn van de snelste verbinding voor een optimaal gebruikscomfort.

In het kader van de partnerships leveren VRT en RTBF naast live tv ook RSS-feeds over nieuws en sport. Het nieuws bevindt zich in het nieuwe iPhone-portaal en is gratis voor alle Mobistar-klanten. In het nieuwe iPhone-portaal kunnen klanten ook video’s over nieuws en entertainment en de ‘best of web’ voor iPhone bekijken. De VRT levert enkel streaming en tekstberichten aan. Het nieuwe iPhone-portaal is ontwikkeld door The Reference met een belangrijke focus op de integratie van diensten van derden. Ook het design is door hen ontwikkeld met veel aandacht voor de gebruiksvriendelijkheid en de klantenervaring.
Door doelgericht te innoveren wil Mobistar zijn klanten de mogelijkheid bieden om totale mobiliteit te ervaren. Innovatie en mobiliteit zijn dan ook de twee pijlers waarop onze strategie is gebaseerd.

(*) Eén, Canvas/Ketnet, La Une, La Deux, VTM, AB3, AB4, Eurosport fr, Eurosport nl, CNN, Cartoon Networks fr, MCM Top, Cartoon Networks uk, Jim, Mangas, Action, AB Moteurs, Cine FX, eXtreme Sport, France 24, TV5 Monde, Trace TV, Eurosport 2 fr, Eurosport 2 uk