23/05/14 00:00

Corporate nieuws

Mobistar opent zijn eerste winkel van de toekomst in Vlaanderen te Antwerpen

Terug naar nieuws index

Brussel, 23 mei 2014 - Vandaag opent Mobistar haar allereerste concept store in Vlaanderen te Antwerpen onder de nieuwe naam: @Mobistar. Dit nieuwe winkelconcept wil de consument een innovatieve winkelervaring bezorgen, waarbij het accent ligt op een unieke beleving, ontdekking en service. De consument kan er een uitgebreid gamma van toestellen en toepassingen live uittesten,  zijn smartphone laten herstellen, een afspraak maken voor professioneel advies of nog informatie vragen of een probleem laten oplossen bij een medewerker van de klantendienst. De klant kan tijdens zijn bezoek aan de shop zijn gsm of smartphone veilig opladen en genieten van een koffie en gratis wifi tijdens het wachten. Bovendien is de concept store vier keer groter dan de huidige Mobistar Centers en stelt ze drie tot vier keer meer personeel te werk.

Aan entertainment geen gebrek in de nieuwe concept store van Mobistar. De tentoongestelde toestellen zijn geen showmodellen, maar de consument kan een breed gamma van gsm’s, smartphones en tablets  live ontdekken en uittesten. Grote digitale schermen geven informatie over producten en bijhorende diensten, vergelijking van toestellen, de voorraad in real time en bovendien ook livestreams van sociale media, en zelfs weer info weer. Naast een breed gamma van toestellen vinden klanten er ook een zeer uitgebreid aanbod van accessoires waaronder een reeks exclusieve voor @Mobistar.  In de “Event Zone” staat, een digitale ‘juke box’  waar de consument kwalitatieve hoofdtelefoons kan uitproberen met muziek van zijn keuze of om de muziek in de winkel aan te passen aan hun smaak.

Mobistar hecht in haar concept store veel belang aan de expertise van haar personeel en de interactie met klanten. In elke zone van de shop kunnen klanten terecht bij gespecialiseerde medewerkers. Zakenklanten krijgen een aparte plek in de winkel, de “B2B Expert Point”. Professionals kunnen er een afspraak maken voor gepersonaliseerd advies met een B2B-expert. Voor de residentiële klanten is er een klantenadvieszone, waar medewerkers van de klantendienst graag informatie en advies verstrekken maar tevens ook bvb facturatieproblemen kunnen oplossen. Er is ook een hersteldienst. 70 % van de toestellen kan ter plaatste hersteld worden. In de andere gevallen krijgt de klant tijdelijk een kwalitatief toestel ter vervanging. Aan een helpdesk kan de klant zijn smartphone laten configureren en staan specialisten klaar met alle technische informatie.

Op de eerste verdieping van het pand is er een polyvalente ruimte voorzien waar zakenmensen kunnen werken. Er is ook plaats voor de organisatie van evenementen. Mobistar biedt met die extra ruimte de kans aan lokale jonge ondernemers, kunstenaars en andere creatievelingen om er hun producten tentoon te stellen.

Mobistar beschouwt haar eerste concept store als een verlenging van de webshop. Uit recente cijfers van GfK Significant voor Mobistar blijkt immers dat 74 % van de mensen voor een aankoop van een toestel nog steeds naar de shop gaat. Een op twee klanten verkiest de shop voor advies rond een tariefplan en 60 % van de consumenten gebruikt het web om informatie te zoeken over een toekomstige aankoop. Onlineshops kennen vooral voor functionele aankopen steeds meer succes. Het feit dat de consument een online aangekocht product in de shop kan oppikken en daar ook van de service kan profiteren, is slechts één voorbeeld van de toegevoegde waarde die een winkelpunt te bieden heeft.

Door de groei van online verkoop heeft de consument opnieuw meer behoefte aan aangename winkelervaringen. Volgens retailexperten wil de consument naast online aankopen ook weer echt iets beleven tijdens het shoppen. “In 1990 gaf Nike met de opening van de eerste Niketown het startschot voor een lange reeks van ‘retail-as-theatre’ concepten, waarbij de ervaring centraal stond. Vandaag beleeft deze trend zijn tweede jeugd. Door de steile opmars van e-commerce is het terug van nooit helemaal weggeweest”, zegt Gino Van Ossel, Professor in Retail Marketing aan de Vlerick Business School. “Webwinkels scoren sterk op gemak, prijs en keuze, maar echte winkels onderscheiden zich van hun online concurrenten met service en beleving.”

Tegen 2015 plant Mobistar vier concept stores. Een concept store is in oppervlakte gemiddeld wel vier keer groter dan een gewoon Mobistar Center en zal per shop drie tot vier keer meer medewerkers tewerkstellen.