24/07/12 07:00

Financieel nieuws

Mobistar verleidt de klanten met zijn nieuwe gsm-abonnementen

Terug naar nieuws index

Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) maakt vandaag zijn resultaten voor het eerste semester van 2012 bekend. Deze resultaten zijn in lijn met de vooropgestelde verwachtingen. Zonder impact van de regelgeving zou de geconsolideerde omzet van de Mobistar-groep stabiel zijn ten opzichte van het eerste semester 2011 (+0,5 %). Het succes van de nieuwe gsm-abonnementen, gelanceerd in de maand april, hebben al meer dan 160.000 Belgen weten te verleiden, en de talrijke initiatieven van Mobistar om de dienstverlening aan de klant te verbeteren laten toe de toekomst met vertrouwen in te gaan. De verbetering van het activeringsproces voor vastelijnklanten tijdens het eerste semester zal Mobistar in staat stellen zijn commerciële inspanningen voor dit segment in de loop van de komende maanden een nieuw elan te geven. Mobistar kondigt ook de lancering van het ACE-programma (Agility – Cost - Execution) aan, dat tot doel heeft de kosten voor de onderneming tussen 2013 en 2015 met minstens 100 miljoen euro gecumuleerd terug te dringen.

1-    Markante feiten

Tijdens het eerste semester van 2012 boekte de Mobistar-groep vooruitgang op zijn vier strategische prioriteiten: versterken van zijn leiderschap in de mobiele markt, ontwikkelen van convergente diensten die altijd en overal beschikbaar zijn, de beste klantenervaring op de markt aanbieden en de kosten van het bedrijf op de meest efficiënte manier beheren.

  • In april 2012 innoveerde Mobistar het Belgische telecomlandschap met de lancering van nieuwe, transparante gsm-abonnementen die aan de reële noden van de Belgische gebruikers voldoen: Eekhoorn, Kangoeroe, Dolfijn en Panter. Eind juni hadden al meer dan 160.000 Belgen geopteerd voor een van deze abonnementen. De “dier”-abonnementen van Mobistar waren ook de eerste abonnementen zonder contractverplichting die op de Belgische markt werden gelanceerd en waarmee werd ingespeeld op de nieuwe telecomwet. Deze wet, die vanaf 1 oktober eerstkomende in voege treedt, introduceert de mogelijkheid om kosteloos van operator te veranderen na een periode van 6 maanden.

    In het domein van de ‘machine-to-machine’-toepassingen, hebben nieuwe internationale overeenkomsten met o.a. Nespresso, Sprint en Qualcomm Life, Mobistar de mogelijkheid geboden om een belangrijke groei te realiseren van 60,7 % op een jaar tijd.

  • In juni 2012 haalde Mobistar het IRISnet 2-contract binnen, om convergente telecomdiensten aan alle Brusselse publieke instellingen te leveren voor de komende 10 jaar. In juli 2012 onthulde Mobistar zijn 4g-pilootnetwerk in Antwerpen, met snelheden tot 10 keer meer dan in 3g.

  • In de loop van het eerste halfjaar van 2012 is Mobistar aanzienlijk blijven investeren in zijn “Happy Customer”-programma waardoor de dienstverlening aan de klanten merkelijk verbeterde: meer dan 90 % van de brieven die aan Mobistar worden gericht, ontvangen momenteel een antwoord binnen de 5 dagen, bijna 80 % van de oproepen worden beantwoord binnen de 20 seconden en aan 100 % van de oproepen met een wachttijd van meer dan 2,5 minuten wordt de “call back”-optie voorgesteld. Mobistar lanceerde begin juni een primeur op de Belgische markt: Travel Data Control, waarmee klanten zelf het bedrag kunnen instellen dat ze wensen te spenderen aan mobiele internet tijdens hun verblijf in het buitenland.
  • Het Odyssey-plan, dat in 2009 werd gelanceerd, heeft Mobistar in staat gesteld meer dan 130 miljoen euro aan besparingen te realiseren tussen 2010 en eind juni 2012. Het initieel objectief van het Odyssey-plan, dat eind dit jaar zal worden afgerond, was om 100 miljoen euro te besparen. Vandaag lanceert Mobistar een nieuw transformatieprogramma van de onderneming, onder de naam ACE (Agility – Cost – Execution), dat Mobistar in staat zal stellen minstens 100 miljoen euro aan bijkomende besparingen te realiseren tussen 2013 en 2015.

Resultaten eerste semester 2012