Brussel, 19 juli 2010 – Mobistar tekent de derde verlenging van zijn contract met de NMBS-groep voor een periode van 2+(4 x1) jaar. Het nieuwe contract omvat zowel vaste als mobiele voice- en datatoepassingen. De verdere integratie van de telecommunicatietechnologie in treinen moet bijdragen tot meer veiligheid en stiptheid van het publiek transport en een betere dienstverlening naar de reizigers.
Mobistar is sinds 2004 de telecommunicatiepartner van de NMBS-groep. Na een openbare aanbesteding besliste de NMBS-holding om het contract met Mobistar voor de levering van convergente telecommunicatieoplossingen opnieuw te verlengen voor een periode van 2+(4x1)jaar.
Het contract omvat diverse telecommunicatieoplossingen:
- 6.000 m2m-simkaarten voor de ‘tracking en tracing’ van de vloot locomotieven. Het optimaliseren van het vlootbeheer genereert ongeveer 1miljoen smsjes/maand.
- 16.500 simkaarten maken stemverkeer tussen alle werknemers van de NMBS-groep mogelijk alsook mobiele datatoepassingen zoals IBIS, de ticketting en betaaldienst op de trein. Via IBIS, het mobiele kantoor van NMBS kunnen treinbegeleiders via het mobiele netwerk ook informatie opvragen over het treinverkeer in real-time en dus meer accuraat.
- Voor de reservatie en/of informatie van internationaal treinverkeer met Thalys of Eurostar werd een nieuw call center geopend via een 070-nummer op de vastelijntechnologie van Mobistar.
Mobistar investeerde de voorbije zes jaar in de ontwikkeling van een netwerk-infrastructruur voor de permanente verbinding van het Mobistar netwerk met dat van de spoorwegen. Mobistar ontwikkelde daarnaast mobiliteitsoplossingen voor de Belgische publieke transportsector om de veiligheid en de stiptheid van het publiek transport en de informatievertrekking naar de reizigers en werknemers te verbeteren. Mobistar is uitermate tevreden met een verderzetting van de samenwerking met NMBS-groep en verbindt zich om verder te investeren in nieuw toepassingen voor de publieke transportsector. Mobistar bereidt samen met de NMBS-groep de integratie van sap-systemen op de mobiele telefoon voor om de efficiëntie en productiviteit van de administratieve diensten van de NMBS-groep te verbeteren.