20/02/20

Corporate nieuws

Orange Belgium brengt als eerste eSIM op de Belgische markt

Terug naar nieuws index

Vanaf vandaag ondersteunt Orange Belgium embedded SIMs (of eSIMs), een primeur op de Belgische telecommarkt. De eSIM creëert een gloednieuwe klantenbeleving, maakt de processen van Orange Belgium meer dan toekomstbestendig en heeft als bijkomend voordeel dat de groep een volledig digitale operator wordt.

Na vele mooie jaren krijgt de simkaart een opvolger. Vanaf vandaag ondersteunt Orange Belgium de nieuwe embedded SIM (of eSIM), de gezworen opvolger van de traditionele plastic simkaartjes. Een embedded SIM is een kleine chip die direct in een toestel wordt ingebouwd en precies werkt als een klassieke simkaart.  

Een nieuwe klantenbeleving en nieuwe toepassingen

De komst van eSIM zet de deur open voor gloednieuwe klantenbelevingen: zo zullen gebruikers met zowel een professioneel als een eigen abonnement makkelijk een nieuw eSIM-profiel kunnen toevoegen en tussen accounts switchen zonder aan hun apparaat te prutsen. De eSIM zal ook het leven van frequente reizigers, expats en toeristen vergemakkelijken, want zij zullen eenvoudig op een lokaal abonnement kunnen intekenen tijdens hun verblijf in België.

Dankzij de ondersteuning van eSIM zal Orange Belgium in de nabije toekomst ook nieuwe specifieke abonnementsdiensten kunnen aanbieden voor een ruimere waaier aan toestellen, zoals tablets, smartwatches en andere wearables.

Residentiële klanten met een compatibele smartphone zullen niet langer een simkaart in hun toestel moeten plaatsen om toegang te krijgen tot het netwerk van Orange Belgium. In plaats daarvan zal Orange Belgium de ingebouwde eSIM in gebruik nemen. Door middel van een simpele QR-scan zullen klanten hun gegevens in een uniek gebruikersprofiel op het toestel kunnen uploaden, dat hun veilig toegang verschaft tot het netwerk van Orange Belgium. Maar dat kan allemaal pas na een grondige identiteitscontrole.

In een eerste fase zal de klant nog altijd naar een shop moeten om zijn/haar identiteit te bewijzen. Maar Orange Belgium ontwikkelt nu al nieuwe en verder gedigitaliseerde oplossingen, zodat de identificatie binnenkort volledig online kan gebeuren. In een latere fase zal de eSIM ook voor B2B-klanten beschikbaar gemaakt worden.  

Minder plastic afval en minder logistiek

In de aanloop naar de lancering van de eSIM-ondersteuning zag Orange Belgium zijn kans schoon om zijn interne processen te vernieuwen, omdat deze nieuwe vorm van interactie met zijn klanten in grote mate de manier verstoort waarop een telecomleverancier toegang tot zijn netwerk verschaft. De bergen simkaarten waar een identiteit aan was toegekend, ruimen plaats voor een nieuw model waarin het apparaat centraal staat.

Werner De Laet, Chief Enterprise, Innovation & Wholesale Officer van Orange Belgium: "Per jaar neemt Orange Belgium niet minder dan 2 miljoen nieuwe simkaarten in gebruik. De geleidelijke overschakeling naar eSIM zal ook het milieu ten goede komen, want er zal minder plastic gebruikt worden en de logistieke werking wordt gestroomlijnd. Een besparing op plastic die verder in de hand gewerkt zal worden door de keuze van Orange Belgium om in de nabije toekomst ook de klassieke simkaarten 50 % kleiner te maken. Met de nieuwe eSIM-ondersteuning zet Orange Belgium andermaal zijn positie als bold challenger en zijn engagement voor een groenere planeet in de verf."

Christophe Dujardin, Chief Consumer Officer, voegt toe: “Door eSIM op de markt te brengen, laat Orange Belgium nieuwe, digitalere en eenvoudigere klantervaringen toe. We worden een volledig digitale operator, die ervoor zorgt dat klanten gemakkelijk kunnen switchen tussen professionele en privé-lijnen, frequente reizigers, ... We maken ons vooral klaar voor wat gewoon de toekomst van de telco-markt zal zijn.”

Het bedrijf voorspelt dat eSIM het marktaandeel van de klassieke simkaarten op de Belgische markt tegen 2025 zal overstijgen en verwacht bijna 100 % van de markt in handen te hebben tegen 2030, naarmate steeds meer nieuwe compatibele toestellen (smartphones, maar ook wearables en geconnecteerde voorwerpen) op de markt zullen komen. Algemeen genomen voorspelde Counterpoint Research onlangs dat er tegen 2025 vrijwel twee miljard eSIM-toestellen op de markt zullen zijn. De meeste smartphonefabrikanten zetten momenteel inderdaad zwaar in op embedded SIMs om de eenvoudige reden dat als het simkaartsleufje wordt afgeschaft, er ruimte vrijkomt voor andere componenten.