Vandaag pakt Orange Belgium uit met een nieuwe mobiele app die in real time informatie verschaft over hoe druk het is in België. De druktebarometer is het resultaat van een unieke samenwerking met dienstenaanbieder voor evenementen acTVty en technologiegroep Cronos. Orange Belgium borduurde voort op eerdere ervaringen met het landelijk anonimiseren van klantengegevens in een eenvoudige en duidelijke heatmap waarop de publieksdichtheid kan worden afgelezen.
In de laatste rechte lijn naar Kerstmis en Nieuwjaar willen heel wat consumenten nog snel enkele cadeautjes kopen. Dat doen ze liefst zo veilig mogelijk door grote druktes op straat te vermijden en overal de gezondheidsmaatregelen na te leven. Orange Belgium en zijn partners speelden daar gretig op in met de lancering van een gratis mobiele app die informatie verschaft over de publieksdichtheid in het hele land, enkele luttele maanden nadat het dergelijke informatie al aanbood in de YouFlanders-app.
Door het aantal mobiele verbindingen met het netwerk van Orange Belgium te anonimiseren en te aggregeren, wordt berrekendhoeveel mobiele gebruikers op alle netwerken ergens aanwezig zijn en die uitkomst wordt vertaald naar een duidelijke kleurcode, gaande van "rood" (druk) tot "groen" (rustig, amper volk). Net als bij sommige weerapps gebeurt de analyse in bijna-reële tijd, want de informatie komt met niet meer dan 5 minuten vertraging binnen.
De kleurcode van een gebied wordt berekend als het gemiddelde aantal mobiele verbindingen in het laatste halfuur, in verhouding tot de maximale publieksdichtheid die sinds juni 2020 geregistreerd is geweest. Ook belangrijk om mee te geven: Crowdsurfer gebruikt geen data die door de app zelf worden aangeleverd, zodat het niet nodig is dat heel veel gebruikers relevante data verstrekken. Crowdsurfer respecteert de privacy van zijn gebruikers, want rapporteert enkel het aantal smartphones dat in een bepaald gebied verbonden is.
In deze eerste release van de app kunnen mensen al checken hoe druk het ergens is, en hun plannen veilig op die wetenschap afstemmen. In dat opzicht geeft de app mensen de kans om hun eigen veiligheid weer in eigen handen te nemen in de strijd tegen COVID19, want ze weten op voorhand welke locaties ze best vermijden wegens te druk. In de komende maanden zijn Orange Belgium, Cronos en acTVty van plan om de app verder te ontwikkelen en te finetunen, met de invoering van algoritmen die de drukte op specifieke tijdstippen tijdens de dag voorspellen en de aggregatie van nieuwe databronnen en tellers in steden, toeristische trekpleisters, pretparken enz. om de verstrekte informatie nog gedetailleerder te maken.
Crowdsurfer is volledig in lijn met de toepasselijke privacyregels, want de app werkt met de verkeersgegevens van het netwerk van Orange Belgium. Simpel gezegd: de app verstuurt geen informatie die afkomstig is van gebruikers. De bronnen voor de analyse worden geaggregeerd, aan de bron geanonimiseerd en gefilterd via specifieke algoritmes, zodat de toepasselijke privacyregels te allen tijde worden gerespecteerd.
Werner De Laet, Chief Enterprise, Innovation & Wholesale Officer van Orange Belgium: "Eén van de waarden die Orange Belgium bijzonder hoog in het vaandel draagt, is dat een relevant gebruik van technologie kan bijdragen tot het oplossen van maatschappelijke problemen - en daar is Crowdsurfer een schoolvoorbeeld van. Niet alleen gebruiken we de informatie van ons netwerk om grote samenscholingen te helpen voorkomen, we geven de gebruikers de controle terug in handen om de informatie die ze ons verstrekken veilig en verantwoord te gebruiken, terwijl we er uiteraard alles aan doen om hun privacy zo goed mogelijk te beschermen. Bovendien zijn we ervan overtuigd dat een dergelijke app niet alleen nuttig is in de strijd tegen COVID19, maar ook in andere toekomstige toepassingen."
Sam Bambust, Managing Partner bij Cronos, licht toe: “Bij Cronos zijn we erop gebrand om elk initiatief dat een verschil maakt in het alledaagse leven van mensen aan te grijpen en uit te werken. En in het bijzonder in deze ongeziene tijden. Een impactvolle verandering is zelden het gevolg van intenties of ideeën alleen. Net daarom hebben de denkers, doeners en technische krachten van Cronos de krachten gebundeld om hun bijdrage te leveren aan een project dat duidelijk zorgt voor een betere toekomst.”
Abe Wouters, managing partner van acTVty NV voegt toe: “Zoals we het normaal vinden om het weerbericht te raadplegen voor we de deur uitgaan, zou het wel eens een gewoonte kunnen worden om voortaan de drukte rondom ons na te gaan. Nu zijn we zo ver – dankzij onze nauwe samenwerking met Orange Belgium – dat we deze inzage binnen eenieders vingerafdruk kunnen aanbieden. En dit zonder enig afbreuk te doen aan persoonlijke vrijheid noch privacy.”