04/05/06 14:46

Commercieel nieuws

PlazZza: de eenvoudige zoekrobot voor mobiel internet in België

Terug naar nieuws index

Een initiatief van Proximus, Mobistar en BASE waardoor gsm-gebruikers gemakkelijk toegang krijgen tot een brede waaier van diensten en informatie.

Brussel, 04 mei 2006 - Op 15 mei lanceren Proximus en Mobistar PlazZza, de gebruiksvriendelijke zoekrobot voor mobiel internet in België. BASE zal PlazZza lanceren zodra de diensten beschikbaar zijn op hun netwerk. PlazZza is een initiatief van de drie operatoren om gsm-gebruikers gemakkelijk toegang te geven tot multimediadiensten en content van derde partijen. Proximus, Mobistar en BASE hebben gekozen voor eenzelfde naam en dienst zodat de klanten beschikken over een transparante en overzichtelijke zoekmachine voor het mobiele internet. Voor aanbieders van informatie en digitale goederen is PlazZza de aangewezen plaats om consumenten te bereiken.

De mobiele telefoonoperatoren bieden al digitale content en informatie aan via hun multimediaportaal: Vodafone live! bij Proximus, Orange World bij Mobistar en I-Mode bij BASE. Die informatie is duidelijk gestructureerd en klanten kunnen gemakkelijk vinden wat ze zoeken (nieuws, sport, games, beltonen, praktische informatie...).

Informatie vinden buiten de multimediaportalen van operatoren was tot nu toe niet zo eenvoudig. Het aantal wap-sites buiten de portaalsites van de operatoren groeit snel en er is bij gsm-gebruikers duidelijk nood aan een zoekmachine om zijn weg te vinden in het steeds groter wordende aanbod van digitale content.

Daarom hebben Proximus, Mobistar en BASE PlazZza ontwikkeld om de toegang tot diensten die buiten de multimediaportalen van de operatoren worden aangeboden te vergemakkelijken. PlazZza is een marktplaats waar consumenten en handelaars elkaar ontmoeten. Proximus en Mobistar lanceren de zoekmachine PlazZza op 15 mei. BASE zal PlazZza lanceren zodra de diensten beschikbaar zijn op zijn netwerk.

PlazZza, hoe werkt het?

Om toegang te hebben tot PlazZza gaat de klant naar het multimediaportaal van zijn operator via zijn gsm waar hij de link naar PlazZza vindt. De gebruiker kan alfabetisch zoeken, via onderwerp of via het unieke codewoord van de handelaar.

De klant kan de informatie ook via sms opvragen. Hiervoor stuurt hij een gratis sms naar 4444 met de unieke code van een handelaar of met een categorie. Hij krijgt dan onmiddellijk de link naar de wap-site van de handelaar op zijn mobiele telefoon of de zoekresultaten voor een categorie.

PlazZza, hoe betalen voor digitale content?

Diensten die verkocht worden via PlazZza kunnen betaald worden via de aangeboden betaalmethode van de operator. Proximus lanceerde begin dit jaar het betaalsysteem Proximus M-Pay waarmee klanten kunnen betalen voor mobiele diensten via hun voorafbetaalde kaart of via hun telefoonfactuur. De Mobistar-klanten kunnen betalen voor mobiele diensten via het betaalsysteem w-HA, gelanceerd sinds februari 2004 en toegankelijk voor zowel pre-als postpaid-klanten. De klanten krijgen een betalingspaneel op hun gsm met vermelding van de prijs van hun aankoop en moeten enkel hun aankoop bevestigen. De betaalmethode van BASE zal afhangen van de gekozen oplossing.

PlazZza voor bedrijven: mobiele marketing is realiteit

Bedrijven met een wapsite kunnen zich makkelijk laten registreren op PlazZza om zo hun digitale diensten en/informatie zoals logo's, beltonen, games, chatdiensten enz. aan te bieden op de Belgische markt.

Bovendien is PlazZza ook het perfecte instrument om aan mobile marketing te doen. Bedrijven kunnen immers hun unieke PlazZza-code vermelden in hun communicatie. De klant stuurt dan een gratis sms met de unieke code naar 4444 en krijgt dan op zijn gsm een link naar de wapsite van het bedrijf. Deze eenvoudige manier om een marketing campagne kracht bij te zetten wordt al met succes in Frankrijk toegepast met Gallery, de Franse tegenhanger van PlazZza.