Brussel, 24 juli 2015 – Vandaag maakt Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) zijn resultaten bekend voor het tweede kwartaal en het eerste halfjaar van 2015.
Mobistar slaagde erin gezonde commerciële en financiële resultaten neer te zetten in het tweede kwartaal en het eerste halfjaar van 2015, dankzij zijn focus op uitvoerende en operationele uitmuntendheid. Mobistar bevestigt daarmee zijn vermogen om groei te genereren uit zijn kernactiviteit, mobiele telefonie, zowel in volume, dankzij zijn succesvolle klantenwervings- en klantenbehoudstrategie, als in waarde, door zijn solide trackrecord in het te gelde maken van zijn datanetwerk en door de bijkomende verkoop van data. Dit werd mogelijk gemaakt door de aanhoudende inspanningen om de organisatorische efficiëntie verder te verbeteren en door de dynamische hertoewijzing van de middelen naar investeringen in complete klantenervaring en getrouwheid:
- In het tweede kwartaal van 2015 groeide het klantenbestand van Mobistar in België in alle segmenten ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015. 1/ postpaid: +9,4 duizend; 2/ prepaid: +0,9 duizend; 3/ m2m/IoT: +45,9 duizend en mvno: +280,0 duizend. Deze sterke commerciële prestaties zijn het resultaat van de continue verbeteringen aan de klantenervaring, de voortdurende investeringen om het 4G netwerkleiderschap te blijven houden, de wijzigingen die in de voorbije 18 maanden werden doorgevoerd in de distributie, een sterke commerciële aanwezigheid, een goed gesegmenteerde productportefeuille die beantwoordt aan de vereisten van de klanten en de toenemende vraag naar data.
- Het 4G-klantenbestand van Mobistar in België groeide met 185 % in een jaar tijd, tot bijna 700 000. Het totale dataverkeer, van 3G en 4G samen, is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. In de maand juni overtrof het 4G-verkeer bijna het 3G-verkeer in volume. In België steeg de jaarlijkse voortschrijdende ARPU in postpaid naar 27,9 euro in het tweede kwartaal van 2015, vergeleken met 27,7 euro een jaar geleden. Dit bevestigt dat Mobistar in staat is zijn dataverbruik te gelde te maken.
- Mobistar sloot de herfinanciering van zijn lange termijn doorlopende krediet faciliteit van 450 miljoen euro, die zou vervallen in december 2015, succesvol af. De nieuwe lange termijn doorlopende krediet faciliteit, met een gemiddelde looptijd met 5 jaar, bedraagt 420 miljoen euro. Tegelijkertijd genereerde Mobistar ook voldoende vrije kasstroom om de schuld afbouw op zijn balans in gang te zetten, met een nettoschuld/EBITDA-ratio onder het niveau van 2x.
- Mobistar verwelkomt de raadpleging over het ontwerpbesluit van de regelgevende instanties met betrekking tot de herziening van de wholesale-tarieven voor toegang tot de kabelnetwerken. Dit ontwerp-besluit is inderdaad een minimaal noodzakelijk element om een functionerend regelgevingskader te scheppen voor wholesale toegang tot de kabelnetwerken. Niettegenstaande duidelijke verbeteringen, kan het huidige ontwerp-besluit nog verder verbeteren om een duurzaam en rendabel kader te bieden voor alternatieve operatoren.
- In de eerste helft van 2015 noteerde Mobistar de volgende geconsolideerde resultaten:
- Gezien deze resultaten blijft Mobistar dan ook bij zijn prognose inzake de geherformuleerde EBITDA voor het volledige jaar 2015.
Chief Executive Officer van Mobistar Jean Marc Harion: “De resultaten die we bereikten in het eerste halfjaar van 2015 tonen de relevantie en de consistentie van de maatregelen die we tot nu toe hebben genomen om onze positie van eerste uitdager op de mobiele markt te versterken. Ik wil alle teamleden van Mobistar dan ook bedanken voor hun toegewijde inzet die ons heeft toegelaten dit resultaat te bereiken. Hoewel we nog een concurrentienadeel hebben op het gebied van convergentie ten opzichte van sommige marktspelers, is ons commerciële momentum nu helemaal hersteld. Dat was een noodzakelijke voorwaarde voor ons om in de komende maanden een goed voorbereide intrede te kunnen maken op de televisie- en vastebreedbandmarkt. We staan nu klaar om de groeikansen in de kabelsector met beide handen te grijpen, op voorwaarde dat het regelgevend kader positief evolueert.”
Ludovic Pech, Chief Financial Officer van Mobistar, voegt daaraan toe: “In de eerste helft van 2015 zette Mobistar mooi evenwichtige en solide financiële resultaten neer. We hebben getoond dat we in staat zijn om doorheen onze transformatie-initiatieven voldoende speling te blijven genereren om te herinvesteren in klantengroei en klantentevredenheid, terwijl we de realisatie van onze financiële doelstellingen voor 2015 vrijwaren. We hebben onze schulden geherfinancierd en zijn begonnen met het afbouwen van onze schuldgraad, in lijn met onze aanhoudende gedisciplineerde aanpak om een sterke en flexibele balans te behouden en waarde te creëren voor al onze belanghebbenden.”