Brussel, 20 oktober 2014 - Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) maakt vandaag zijn resultaten voor de eerste negen maanden van 2014 bekend.
- Het retailklantenbestand van Mobistar in België is in het derde kwartaal gestegen met 55.267 klanten ten opzichte van het tweede kwartaal, ondersteund door de kwaliteit van het Mobistar netwerk en de 4G-lancering. De netto-ontwikkeling van het klantenbestand in postpaid is in het derde kwartaal weer positief geworden, met in het bijzonder een sterke prestatie in het residentiële segment.
- Mobistar verhoogde het aantal verbonden simkaarten op zijn netwerk in België en Luxemburg met 413.927 jaar-op-jaar, tot een totaal van 5.543.486.
- De totale maandelijkse ARPU in België in het derde kwartaal bedroeg 23,9 euro, en bevestigt daarmee de stabilisatie ten opzichte van de vorige kwartalen.
- De resultaten van de eerste negen maanden van 2014 bevestigen de geleidelijk verbeterende financiële prestaties kwartaal na kwartaal, zo realiseerde Mobistar:
- Mobistar genereerde meer dan 43 miljoen euro nettobesparingen op de operationele kosten, in het licht van zijn transformatieprogramma.
- Mobistar’s beslissing om zijn investeringen in de uitrol van LTE te versnellen, leidde tot een bevestiging van de nummer 1 positie op het gebied van 4G-dekking in België.
- Mobistar verhoogt zijn vooruitzicht van de minimale geherformuleerde EBITDA voor het volledige jaar 2014, door zijn winstverwachting op te trekken naar 260 tot 280 miljoen euro, tegenover 250 tot 280 miljoen voordien.
- Mobistar bevestigt dat het voor het einde van het jaar zijn eerste kabelgebruikers zal aansluiten met digitale televisie en breedband met zeer hoge snelheid, als de eerste stap van de geleidelijke intrede in de convergente markt.
“De positieve resultaten van onze gedurfde beslissingen, die we 21 maanden geleden hebben genomen in het kader van ons transformatieplan, worden steeds duidelijker zichtbaar. Ons 4G-netwerkleiderschap is nu onbetwist en krijgt ook steeds meer erkenning van de Belgische consumenten. Nu we onze distributie hebben getransformeerd, komt onze gesegmenteerde productportefeuille stilaan op kruissnelheid. In het derde kwartaal van 2014 groeide het retail-postpaidklantenbestand van Mobistar verder aan, zelfs zonder een convergente speler te zijn. De aanstaande lancering van het eigen kabelaanbod van Mobistar zal dit hernieuwde momentum verder versterken”, legt Jean-Marc Harion (CEO) uit.
Ludovic Pech (CFO) voegt eraan toe: “We hebben dit kwartaal bewezen dat we in staat zijn om terug een positief marktmomentum te krijgen in een bijzonder concurrerende omgeving terwijl we tegelijk ons operationeel model blijven aanpassen. Ons kostenbesparingsprogramma van 50 miljoen euro loopt al voor op het schema. Dit stelt ons in staat te investeren in het aantrekken van mobiele klanten en in toekomstige groeimogelijkheden zoals kabel, terwijl we ook de ondergrens van onze geherformuleerde EBITDA schatting kunnen verhogen. Ons transformatieprogramma gaat echter veel verder dan alleen het verminderen van de kosten. De uitbesteding van onze IT-activiteiten is daar een mooi voorbeeld van. Niet alleen zal dit ons helpen de nodige besparingen te maken, het zal Mobistar ook beweeglijker maken dankzij de verbeterde processen en de nog meer klantgerichte activiteiten.”