Brussel, 24 februari 2004 - Het in Ieper gevestigde technologiebedrijf Transics, dat gespecialiseerd is in telematica-oplossingen voor bedrijfsvoertuigen in de sectoren van het transport, de logistiek en de diensten, beschikt over een optimale oplossing voor het beheer van de vloot van zijn klanten. De op de GPRS-technologie gebaseerde oplossing is geïmplementeerd door Mobistar. Ze vormt een integraal onderdeel van het "Machine to Machine" concept, waarin machines onderling met elkaar communiceren en het beheer en de controle op afstand gebeuren.
Transics moet zijn klanten een oplossing kunnen aanbieden die zowel efficiënt als goedkoop is, aangezien het met niet minder dan 17.000 boordcomputers werkt. Het heeft een beroep gedaan op de knowhow en de lange ervaring van Mobistar om 2.500 boordcomputers uit te rusten met de GPRS-technologie.
De GPRS-oplossing van Mobistar is gebruiksklaar ("plug & play") en dus gemakkelijk toe te passen. Ze stelt Transics in staat om altijd on line te blijven, uitsluitend voor de verzonden gegevens te betalen en grotere datapakketten te versturen. Kortom, Transics kan goedkoper communiceren dan met GSM-data of GSM-SMS. Deze twee oplossingen blijven echter nuttig als "back-up" voor de GPRS, om er zeker van te zijn dat de gegevens correct worden verzonden en tijdig aankomen als GPRS niet beschikbaar is. Mobistar garandeert zijn klanten met een Machine to Machine-toepassing immers een optimaal risicobeheer en geeft hun voorrang in de klantenservice, omdat het weet hoe belangrijk de continuïteit van de diensten voor hun bedrijf is.
Los van het feit dat de GPRS-oplossing financieel interessant is, heeft ze de volgende voordelen:
- Tijdwinst: er zijn minder contacten nodig tussen de chauffeurs en de centrale.
- Betere opvolging: een betere controle van de rijtijd van de chauffeurs en een betere planning van de volgende leveringen.
- Een productiviteitsstijging: de centrale kan een grotere truckvloot beheren.
- Optimalisering van de service aan de klant: betere opvolging van de goederen van de klant, die op elk ogenblik kunnen worden opgespoord.
- Vereenvoudiging van de administratie.
Dankzij GPRS geeft Transics zijn klanten de mogelijkheid om:
- De chauffeurskaarten op afstand te lezen,
- De instructieset op afstand aan te passen,
- Software-updates naar de boordcomputers te uploaden.
Daarnaast beschikken de klanten van Transics dankzij GPRS over twee extra functies: "Mapping on Board" en "Geofencing". De eerste oplossing stuurt een digitale kaart van de kantoorsoftware naar de boordcomputer, zodat de chauffeur zijn route snel en efficiënt kan bepalen en het traject op de boordcomputer kan volgen. De tweede oplossing bakent een bepaald territorium af en geeft de boordcomputer de opdracht om aan de planning te signaleren wanneer de chauffeur dit territorium betreedt of verlaat.