Overslaan en naar de inhoud gaan

Corporate nieuws Orange Belgium lanceert Smartphone Pass om ouders te versterken in digitale opvoeding

20/10/2025

Veel kinderen kijken al op erg jonge leeftijd uit naar hun eerste smartphone, terwijl ouders dat moment toch liever nog wat uitstellen. Bovendien voelt de meerderheid van de ouders zich onvoldoende voorbereid op die stap en weet niet waar ze terecht kan voor advies of tips. Om gezinnen daarin te ondersteunen, lanceert Orange Belgium de Smartphone Pass, een gratis platform dat ouders en kinderen helpt om thema’s als schermtijd, privacy, online veiligheid en cyberpesten bespreekbaar te maken.

•    Acht op de tien Belgische ouders weten niet waar ze terecht kunnen voor tips over smartphonegebruik bij kinderen.
•    Slechts 17% van de ouders houdt helemaal geen toezicht op smartphonegebruik.
•    Een kwart van de kinderen vindt dat hun ouders de online wereld waarin jongeren zich begeven niet begrijpen. Zes op de tien ouders geven aan de digitale wereld niet meer te kunnen bijhouden. 
•    65% van de ouders ondervindt duidelijk obstakels bij gesprekken over digitale veiligheid.

Uit recent onderzoek van iVOX in opdracht van Orange Belgium* blijkt dat acht op de tien Belgische ouders niet weten waar ze terecht kunnen voor tips over smartphonegebruik bij kinderen. Vandaag zoeken ouders daarom vooral steun bij apps voor ouderlijk toezicht (35%), vrienden of kennissen (31%) en familie (30%).

Nathalie Rahbani, Director & Acting Chief Brand, Communication en ESG Officer bij Orange Belgium: “Ons onderzoek bevestigt het: veel ouders voelen zich machteloos bij deze cruciale stap voor hun kinderen. Ze willen hun kinderen optimaal begeleiden, maar het ontbreekt hen vaak aan de juiste hulpmiddelen om dit belangrijke gesprek aan te vatten en te onderhouden. Met de Smartphone Pass willen we die ondersteuning bieden. Het platform heeft niet als doel de les te spellen, maar wil een aanleiding zijn voor dialoog. Ouders en kinderen doorlopen samen een interactieve test met vragen en scenario’s over onderwerpen zoals schermtijd, privacy en cyberpesten. Het doel is om het moment van de eerste smartphone om te zetten in een gedeelde leerervaring, zodat gezinnen zich sterker en meer verbonden voelen.”

Onbegrip over de digitale wereld
In België krijgt een kind gemiddeld al op elfjarige leeftijd zijn eerste smartphone, terwijl ouders gemiddeld het liefst zouden wachten tot hun kinderen dertien jaar oud zijn: het is al van in het begin duidelijk dat ouders uitdagingen ondervinden bij het begeleiden van hun kinderen tijdens de eerste stappen in de digitale wereld. Van het kiezen van geschikte apps tot omgaan met sociale media: veel ouders zoeken houvast bij het begeleiden van hun kind.

Gesprekken tussen ouders en kinderen botsen vaak op wederzijds onbegrip: slechts een derde van de ouders vindt dat die gesprekken vlot verlopen, 65% ervaart duidelijk obstakels. Een kwart van de kinderen vindt dat hun ouders de online wereld waarin jongeren zich begeven niet begrijpen, wat zulke gesprekken moeilijker maakt. Zes op de tien ouders geeft aan de digitale wereld van hun kinderen niet meer te kunnen bijhouden.

Wanneer gesprekken over digitale opvoeding plaatsvinden, proberen de meeste ouders duidelijke afspraken te maken (49%), ze beperken de schermtijd, al dan niet met een applicatie (38%), of praten regelmatig over online veiligheid (35%). Meer dan vier op de tien ouders (43%) voert zulke gesprekken wekelijks. Deze gesprekken botsen vaak op een grote hindernis: wederzijds onbegrip. Juist deze kloof wil de Smartphone Pass overbruggen, door een neutrale en speelse basis te vinden om het gesprek over digitale geletterdheid bij kinderen te starten.

Ouders houden twijfelend toezicht
Hoewel veel ouders het smartphonegebruik van hun kinderen dus opvolgen, twijfelen ze vaak over de juiste aanpak. Slechts 17% vertrouwt volledig op het verantwoordelijkheidsgevoel van hun kind en laat controle volledig achterwege. De rest houdt toch liever een oogje in het zeil.

Meer dan de helft van de ouders (55%) plaatst te veel schermtijd in de top drie van bezorgdheden, een cijfer dat in Vlaanderen zelfs oploopt tot 60%. Daarnaast zet 37% blootstelling aan ongepaste inhoud in de top drie, en evenveel ouders maken zich zorgen over online contact met vreemden.

“Waar kinderen toegang toe hebben op hun smartphone komt vaak snel in conflict met hun cognitieve en emotionele ontwikkelingsniveau, waardoor ze worden blootgesteld aan situaties die ze moeilijk kunnen begrijpen, vaak zonder dat ze zich daarvan bewust zijn,” voegt Steve Majerus, Professor Psychologie en Cognitieve Neurowetenschappen aan de Universiteit van Luik toe. “Voor veel van onze kinderen is het krijgen van hun eerste smartphone een langverwacht moment, maar het is duidelijk dat dit ook een bron van bezorgdheid is voor ouders en echt problematische situaties voor het kind kan creëren. Het is daarom essentieel dat ouders het gesprek aangaan.”

For Good Connections 
De Smartphone Pass weerspiegelt Orange's engagement voor #ForGoodConnections, het initiatief van het bedrijf om een veiligere digitale wereld te bevorderen. Onder deze vlag ondersteunt Orange Belgium verantwoorde digitale gewoonten en zet het zich actief in om jongeren te beschermen tegen digitaal misbruik. Dit jaar focust Orange Belgium op de strijd tegen cyberpesten, met toekomstige plannen om online haat en de impact van hyperconnectiviteit aan te pakken. Via For Good Connections en de Smartphone Pass stelt Orange Belgium klanten in staat te genieten van een veilige en evenwichtige digitale ervaring.

 

* Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Orange Belgium tussen 22 en 31 augustus 2025 bij 1.000 Belgische ouders met kinderen van 7 tot 18 jaar, representatief op regio, geslacht, leeftijd en diploma.