22/04/16 11:59

Gereguleerde informatie

De totale omzet en onderliggende EBITDA tonen een solide groei

Terug naar nieuws index

Convergent aanbod onthuld

Orange-merk zal op 9 mei 2016 worden geïntroduceerd

Gunstig postpaid momentum houdt aan

2016-2020 ontwikkelingsplan schiet uit de startblokken

Brussel, 22 april 2016 – Vandaag heeft Mobistar (Euronext Brussels: MOBB) zijn resultaten voor het eerste kwartaal van 2016 bekendgemaakt.

https://corporate.orange.be/nl/financi%C3%ABle-informatie/financi%C3%ABle-resultaten

  • Mobistar behaalde in het eerste kwartaal van 2016 opnieuw solide financiële resultaten: de omzet uit mobiele diensten steeg met 2,9 % jaar-op-jaar tot 254,3 miljoen euro, mede dankzij de hogere opbrengsten uit postpaiddata. Deze groei is vrij van regelgevende impact van roaming, aangezien de daling van de tarieven enkel van toepassing zal zijn vanaf het tweede kwartaal van 2016. Ondertussen is Mobistar zich blijven toeleggen op het behoud en de ontwikkeling van zijn postpaidklantenbestand, tot 73/27 %.

     

  • De onderliggende geherformuleerde EBITDA van Mobistar steeg in het eerste kwartaal van 2016 met 4,1 % jaar-op-jaar tot 72,7 miljoen euro, dankzij een hogere omzet en betere marges als gevolg van de aanhoudende kostenoptimalisaties. Periodeverschuivingen in de boekhoudkundige verwerking van de voorziening voor de Waalse belastingen op pylonen en de interpretatie IFRIC 21 hadden een invloed op de gerapporteerde geherformuleerde EBITDA, die 53,8 miljoen euro bedroeg. In totaal werd 18,9 miljoen euro incrementele operationele belastingen geboekt in het eerste kwartaal van 2016, terwijl dat bedrag in 2015 nog werd gespreid over de verschillende kwartalen.

     

  • Per 31 maart 2016 telde Mobistar in België 3.766,6 duizend retailklanten. Dankzij de toegenomen aantrekkelijkheid van zijn mobiele activiteiten, is Mobistar erin geslaagd om nieuwe postpaidklanten aan te trekken en te behouden, wat resulteerde in 8,4 duizend nettotoevoegingen in het eerste kwartaal van 2016. Dit was het vierde opeenvolgende kwartaal waarin Mobistar een positieve nettostijging van het aantal postpaidklanten kon rapporteren.

     

  • Het 4G leiderschap van Mobistar in België werd opnieuw bevestigd, met een dekking buitenshuis en binnenshuis die aan het einde van het eerste kwartaal van 2016 respectievelijk 99 % en 88 % van de bevolking bereikte. De penetratie van 4G-smartphones nam toe, en eind maart beschikten bijna 1,1 miljoen klanten over een 4G-smartphone. Het totale 4G-verkeer steeg verder en vertegenwoordigde in maart 2016 reeds 68 % van het totale verkeer, waardoor het totale mobiele dataverkeer op jaarbasis met bijna 80 % steeg.

     

  • Het ARPU-traject heeft zijn positieve ontwikkeling voortgezet, met in België een stijging van de totale ARPU van 1,3 % op jaarbasis tot 24,0 euro. De postpaid-ARPU van Mobistar in België steeg in het eerste kwartaal van 2016 tot 28,7 euro, zijn hoogste niveau in meer dan twee jaar tijd, geruggesteund door de steeds grotere vraag naar mobiele data van het volledige klantenbestand.

     

  • Op 1 maart 2016 onthulde Mobistar zijn nieuwe aanbod voor internet en digitale TV. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2016 kwam 44 % van de Belgische gezinnen, of 2,1 miljoen gezinnen, reeds in aanmerking.

     

  • Ondersteund door de groei van de omzet uit diensten, bevestigt Mobistar zijn volledige 2016 jaarvooruitzichten met een geherformuleerde EBITDA variërend tussen de 270 en 290 miljoen euro exclusief kabelkosten. Ook verwacht Mobistar dat de mobiele investeringsuitgaven in 2016 circa 145 miljoen euro zullen bedragen, bovenop de activering van de kosten voor apparatuur bij klanten en van de installatiekosten in verband met het convergente internet en digitale TV aanbod.

     

  • De Raad van Bestuur van Mobistar heeft unaniem voor de invoering van het merk Orange in België gestemd. Sindsdien hebben de operationele voorbereidingen enorme vooruitgang geboekt. De werknemers van Mobistar zijn enthousiast over de invoering van het Orange-merk. Met ingang van 9 mei 2016 zal het Orange merk worden ingezet voor alle productlijnen, en krijgt de nieuwe convergente positionering van Mobistar een nieuw elan.

     

    Chief Executive Officer van Mobistar, Jean Marc Harion: "Wij hebben in het eerste kwartaal van 2016 een belangrijk keerpunt bereikt: de omzet uit mobiele diensten en de onderliggende geherformuleerde EBITDA hebben opnieuw aangeknoopt met groei. Wij hebben vooral maatregelen genomen om onze mobiele activiteiten aantrekkelijker te maken en tegelijkertijd de laatste hand gelegd aan de hoekstenen van onze convergente strategie. Verder ben ik erg blij met de veelbelovende start van ons internet en digitale TV-aanbod. Onze klanten zijn van mening dat we een uitstekende ervaring aanbieden tegen een aantrekkelijke prijs. Dit kwartaal is tevens het eerste kwartaal van ons nieuw 2016-2020 ontwikkelingsplan, dat vooral is gericht op de uitbreiding van ons mobiel marktaandeel, zowel door optimaal in te spelen op de steeds grotere vraag van klanten naar mobiele data, als door de positionering van Orange als een convergente operator in België."