21/10/16 07:09

Gereguleerde informatie

Financiële informatie voor de eerste negen maanden van 2016

Terug naar nieuws index

https://corporate.orange.be/sites/default/files/Press%20release%20Q3%202016%20results%20-%20NL-76601983.pdf

Solide omzet uit mobiele diensten met een geherformuleerde EBITDA-groei van +7.2 % in kw3 zorgt er voor dat Orange Belgium de vooruitzichten voor het boekjaar 2016 opwaarts bijstelt

Duidelijke focus op convergentie en klantenervaring

Brussel, 21 oktober 2016 – Vandaag publiceert de Orange Belgium-groep (Euronext Brussel: OBEL) zijn resultaten voor het derde kwartaal en de eerste negen maanden van 2016. Na de introductie van de nieuwe merknaam en de nationale lancering van het Orange Internet + TV-aanbod in België in het tweede kwartaal van 2016 is het intense en aanhoudende tempo van de activiteiten van Orange Belgium ook in het derde kwartaal niet afgenomen, met in het bijzonder de lancering van een nieuwe convergente en mobiele portefeuille, waarbij data centraal staat. In het derde kwartaal van 2016 is de Orange Belgium-groep erin geslaagd een solide geherformuleerde EBITDA te realiseren (+7.2% jaar-op-jaar), mede dankzij de stabiele omzet uit mobiele diensten en een continue focus op kostenbeheersing, wat de EU roaming impact van 13.0 miljoen euro meer dan compenseerde.

  • In het derde kwartaal en de eerste negen maanden van 2016 realiseerde de Orange Belgium-groep een totale omzet van 311,1 en 919,8 miljoen euro, een stijging van 1.7% en 0,8% jaar-op jaar (of een onderliggende groei van +6.2% en +2,9% na correctie voor de impact van de EU-roaming regulering van 13,0 en 19,2 miljoen euro). Deze prestatie was vooral toe te schrijven aan een solide groei van de omzet uit mobiele diensten van respectievelijk 5,2% en 3,9% jaar-op-jaar in het derde kwartaal en de eerste negen maanden van 2016, na correctie voor de impact van de EU-roaming regulering. Die hogere omzet uit mobiele diensten was op zijn beurt toe te schrijven aan het groeiend aantal postpaidklanten (+57,3 duizend) en de gestage evolutie van de postpaid-ARPU (+1,5%) in België, vergeleken met september 2015.

     

  • Mede dankzij de positieve evolutie van de omzet is de Orange Belgium-groep er dankzij een niet-aflatende kostenbeheersingsinspanning in geslaagd om de vaste kosten in verband met de lancering van het kabelaanbod en de impact van de EU-roaming regulering te compenseren. De geherformuleerde EBITDA in het derde kwartaal en de eerste negen maanden van 2016 bedroeg respectievelijk 92,2 en 237,1 miljoen euro, wat neerkomt op een groei van 7,2% en 4,0% jaar-op-jaar. De Groep heeft in het derde kwartaal van 2016 verdere inspanningen geleverd op het vlak van kostentransformatie. Dat heeft geleid tot een daling van de aan derde distributeurs betaalde commissies, een verlaging van de arbeidskosten en een verdere daling van de IT- en netwerkkosten. Door deze operationele prestaties, in aanvulling op de normalisatie van de investeringen in het mobiele netwerk, daalde de netto financiële schuld ten opzichte van de EBITDA-verhouding naar 0.9x ten opzichte van 1.7x een jaar geleden en dat als gevolg van een sterke operationele kasstroom in het derde kwartaal van 2016 met een stijging van 38,9% jaar-op-jaar of 25,2% jaar-op-jaar in de eerste maanden van 2016.

 

  • De merknaamwijziging van Mobistar naar Orange is door de Belgische bevolking bijzonder goed onthaald. Door onder meer initiatieven zoals de sponsoring van de UEFA EURO 2016 en de 'Go Europe'-roamingpromotie tijdens de zomermaanden, wordt Orange België steeds meer gezien als een convergente operator. De eerste Orange Internet + TV reclamecampagne die in september 2016 werd gelanceerd en de nieuwe reclamecampagne die momenteel wordt gevoerd ter ondersteuning van de introductie van de nieuwe portefeuille van mobiele producten, zal de positie van Orange Belgium als een sterk, convergent merk verder verankeren.

     

  • Het Orange Internet + TV klantenbestand ontwikkelde zich gunstig in het derde kwartaal van 2016, met een totaal 17,6 duizend gefactureerd convergente klanten, ondersteund door een concurrerende prijsstelling voor een kwalitatief hoogwaardig product. Terwijl de upselling campagnes in de richting van bestaande mobiele klanten succesvol blijven, is de go-to-market in september 2016 geleidelijk geëvolueerd naar de werving van steeds meer huishoudens die nog geen Orange Belgium klant waren, aangezien er meer distributiekanalen werden geopend (Carrefour, Media Markt). Tegen het einde van het derde kwartaal van 2016 noteerde Orange Belgium een duidelijke toename van de brutotoevoegingen, voornamelijk dankzij de lancering van de eerste Orange Internet + TV-reclamecampagne.

     

  • Zowel het aantal postpaidklanten als de ARPU vertonen nu zes opeenvolgende kwartalen een stijging. In het derde kwartaal van 2016 kwamen er 3,5 duizend nieuwe postpaidklanten bij, in een competitieve en promotiegedreven markt en dat nog voor de lancering van de nieuwe mobiele en convergente portefeuille. Tijdens de eerste negen maanden van 2016 nam het aantal postpaidklanten van Orange Belgium met 29,7 duizend toe. Ook bleef de 4G-adoptie onder de klanten van Orange Belgium toenemen, met bijna 100 duizend extra actieve postpaid 4G-gebruikers in het derde kwartaal van 2016.Door de steeds grotere penetratiegraad van 4G-smartphones en het toegenomen mobiele-datagebruik is de postpaid-ARPU in het derde kwartaal van 2016, ondanks de impact van de EU-roamingverordening, gestegen tot 28,8 euro, een stijging van 1,5% jaar-op-jaar. Dit is een weerspiegeling van het vermogen van Orange Belgium om meer tariefplannen te verkopen met een hogere waarde en bijgevolg hogere inkomsten uit mobiele data te genereren.

     

  • Als gevolg van deze sterke financiële en commerciële prestaties in de eerste negen maanden van 2016, heeft de Orange Belgium-groep beslist om de verwachtingen voor het boekjaar 2016 voor de geherformuleerde EBITDA naar boven te herzien met 10 miljoen euro. Het verwacht nu een geherformuleerde EBITDA voor het boekjaar 2016 van ‘280 à 300 miljoen euro inclusief 15 miljoen kabelkosten’ ten opzichten van ‘285 à 305 miljoen euro, exclusief kabelkosten’ voordien.

     

    Michaël Trabbia, Chief Executive Officer van Orange Belgium, reageert: "In de eerste negen maanden van 2016 heeft Orange Belgium, met de merknaamwijziging van Mobistar naar Orange en de succesvolle lancering van ons Internet + TV aanbod, de grondvesten gelegd voor zijn strategische ambitie om een convergente operator in België te worden. Ons momentum in het derde kwartaal van 2016 bevestigt dat wij in staat zijn om inkomsten uit mobiele data te genereren en geleidelijk aan nieuwe klanten aan te trekken dankzij onze kwalitatief hoogstaande convergente aanbiedingen die de meeste waarde bieden voor de Belgische consumenten. Het doel van onze nieuwe portefeuille van mobiele en convergente producten bestaat erin om tegemoet te komen aan het stijgend dataverbruik van onze klanten terwijl we een nog consistentere upsell dynamiek waarmaken.”

     

    In een reactie op de recente aankondigingen en veranderingen in het directieteam van Orange Belgium, voegt Michaël Trabbia toe: "Ik ben bijzonder tevreden over ons nieuw directiecomité. Het is samengesteld uit een aantal degelijke, getalenteerde en ervaren mensen die onze strategie in de praktijk zullen omzetten."

     

    Jan Steyaert, voorzitter van de raad van bestuur van Orange Belgium, over deze benoemingen: "Namens de raad van bestuur wil ook ik benadrukken volledig vertrouwen te hebben in het nieuwe directiecomité opdat zij de veelbelovend lancering van ons convergent aanbod gaan kunnen omzetten in een succesvolle strategie."