26/07/17 07:00

Gereguleerde informatie

Orange Belgium levert positieve commerciële en financiële resultaten en bevestigt ambities voor het volledige jaar

Terug naar nieuws index

Brussel, 26 juli 2017 – Vandaag publiceert de Orange Belgium-groep (Euronext Brussel: OBEL) haar resultaten voor het tweede kwartaal en het eerste halfjaar van 2017. In het tweede kwartaal van 2017 heeft Orange Belgium blijk gegeven van een solide operationele uitvoering, waarbij steeds meer postpaidabonnees en een hogere ARPU-groei de toon aangeven en het zichzelf vestigt als een convergente operator. Tegelijkertijd wist het de kosten uitstekend te beheersen.

  • Aantal netto nieuwe mobiele postpaidklanten van Orange Belgium weer sneller gestegen in het tweede kwartaal van 2017.

    Orange Belgium slaagde erin om weer meer nieuwe postpaidklanten aan te trekken in het tweede kwartaal van 2017 (+21 duizend) na een matiger eerste kwartaal (+3 duizend). Dit mooie resultaat was te danken aan 1/ een solide aantal nieuwe klanten dat belangstelling toont voor de overtuigende postpaidaanbiedingen, het onlangs geïntroduceerde smartphone tariefplan op afbetaling, het grotere aantal klanten dat overschakelt van prepaid naar postpaid en de ondersteuning van het steeds grotere aantal nieuwe convergente klanten; en 2/ een beter beheer van het klantenverloop. Bovendien werd deze groei verwezenlijkt ondanks een aanzienlijke daling in het aantal gesubsidieerde aanbiedingen, waardoor de groei voornamelijk werd bepaald door klanten die alleen opteren voor een simkaart.

  • Orange Belgium heeft in het tweede kwartaal van 2017 bijna 15 duizend netto nieuwe convergente klanten toegevoegd.

    Voor het derde opeenvolgende kwartaal wist Orange Belgium ongeveer 15 duizend nieuwe klanten van zijn convergente aanbod te overtuigen in het tweede kwartaal van 2017, waarmee het totaal op 64 duizend convergente Internet en TV-klanten uit kwam en is daarmee goed op weg om de doelstelling van 100 duizend klanten voor het einde van het jaar te bereiken. Dit resultaat werd gerealiseerd ondanks de intensieve promotiecampagnes van de andere spelers op de residentiële markt voor vastelijndiensten en nog voor de invoering van Easy Switch, wat de vastberadenheid van Orange Belgium als convergente operator nog maar eens bevestigt. Het aantal convergente mobiele klanten van Orange Belgium rondde eind juni 2017 de kaap van de 100 duizend.

  • Postpaid-ARPU van Orange Belgium 1,0 % hoger dankzij groei in mobiele data.

    Het totale dataverkeer steeg met 61 % jaar-op-jaar, dankzij een stijging in zowel de penetratiegraad van smartphones als het gemiddelde dataverbruik. De postpaid-ARPU steeg tot 29,3 euro, tegenover 29,0 euro een jaar geleden, ondanks de impact van de lagere roamingtarieven binnen de EU en de versnelde afname van het SMS-verkeer die weliswaar geen impact heeft op de EBITDA-marge.

  • De Orange Belgium-groep behaalde in de eerste helft van 2017 een totale omzet van 617,2 miljoen euro, een stijging van 1,4 % jaar-op jaar (of een onderliggende groei van +3,7 % na correctie om rekening te houden met de impact van de EU-roamingverordening van 13,2 miljoen euro). De solide prestatie tijdens de periode was vooral te danken aan de snelle ontwikkeling van het convergente aanbod van Orange Belgium, en de solide omzetgroei uit mobiele diensten, in het tweede kwartaal van 2017 ondersteund door de vooruitgeschoven seizoensgebondenheid van de mvno-omzet in vergelijking met dezelfde periode in 2016.

  • De aangepaste EBITDA van de Orange Belgium-groep steeg in de eerste helft van 2017 met 8,4 % tot 157,2 miljoen euro. Dat was te danken aan de hogere totale omzet, een uitstekende kostenbeheersing en werd gerealiseerd ondanks de hogere kabelgerelateerde kosten en de impact van EU roaming regulering. Dit resultaat werd bovendien bereikt in parallel met een solide commerciële prestatie.

  • De Orange Belgium-groep investeerde 77,2 miljoen euro in de eerste helft van 2017, waarvan 26,0 miljoen euro verband hield met de kabelactiviteiten. Deze groei-investeringen verhinderden echter niet dat er in het eerste halfjaar van 2017 een operationele kasstroom van 80,5 miljoen euro werd gegenereerd. De netto financiële schuld bedroeg 329,7 miljoen euro eind juni 2017. De ratio netto financiële schuld/gerapporteerde EBITDA kwam daardoor uit op 1,0x aan het einde van de periode.

  • Op basis van de resultaten voor het eerste halfjaar van 2017 bevestigt de Orange Belgium-groep haar verwachtingen voor het boekjaar 2017: een groei van de totale omzet uit diensten, een aangepaste EBITDA tussen 290 en 310 miljoen euro en stabiele totale investeringsuitgaven, exclusief investeringen in verband met de introductie van het Orange Internet + TV-aanbod, in vergelijking met 2016.

  • Orange Belgium nodigt de regulatoren uit om hun werk voort te zetten om de concurrentie op de markt van vast internet en tv verder te stimuleren. De telecom en mediaregulatoren hebben hun voorlopige analyse gepubliceerd voor marktraadpleging. De raadpleging loopt nog tot september 2017. Daarna zullen de Belgische mededingingsautoriteiten en de Europese Commissie op de hoogte worden gebracht. Een definitieve beslissing komt er naar verwachting in het begin van 2018. Orange Belgium is verheugd over de intentie van de regulatoren om de concurrentie op de markt voor vastelijndiensten te bevorderen, maar roept hen tegelijkertijd op om hun voorstel van besluit zo snel mogelijk verder te ontwikkelen en te verbeteren, in het uiterste belang van de consument.

    Michaël Trabbia, Chief Executive Officer van Orange Belgium:

    "Het tweede kwartaal van 2017 was een dynamisch kwartaal. Ten eerste hebben we in een uiterst concurrerende omgeving in alle klantensegmenten een goede prestatie geleverd. Hoewel er in het tweede kwartaal van 2017 op de markt voor vastelijndiensten bijzonder intensieve promotiecampagnes werden gevoerd, zijn we er toch in geslaagd om voor het derde opeenvolgende kwartaal een solide aantal nieuwe klanten van ons Internet + TV-aanbod te overtuigen. Op de mobiele markt spelen we inmiddels beter in op de behoeften van onze klanten, en dat heeft dan weer geleid tot een fors hoger aantal nettotoevoegingen in het postpaidsegment. Ten tweede, onze erkende leiderspositie voor wat het 4G-netwerk betreft heeft ons weer toegestaan om beter te voldoen aan de snel groeiende vraag van klanten naar mobiele data. Dankzij onze proactieve commerciële benadering konden we vaststellen dat het gemiddelde mobiele dataverbruik van onze 4G-smartphoneklanten jaar-op-jaar met 51 % is gestegen. Dat komt neer op een maandelijks mobiel dataverbruik van 1,7 GB per klant in juni 2017.

    Voor wat betreft de publieke consultatieperiode naar aanleiding van de nieuwe marktanalyse voor tv en breedband, verwelkomen we de intenties van de regulatoren om de concurrentie op de Belgische vaste markt te stimuleren en hierbij gebruik te maken van een model op basis van een kostprijs plus toeslag. Het is nu in het uiterste belang van de Belgische consument om het niveau van de toegangsvergoeding voor groothandelaars drastisch te verlagen en dat model zo snel mogelijk in te voeren. Orange Belgium verwelkomt tevens de BIPT-consultatie over het reglementair kader voor de uitrol van het glasvezelnetwerk (FttH) in België. Wij zijn van oordeel dat billijke co-investeringsmodellen ertoe bijdragen dat glasvezelnetwerken sneller en verder uitgerold kunnen worden, wat de Belgische economie op lange termijn ten goede komt. Dat was tevens het geval in andere landen. Daarom zijn we bereid om dergelijke modellen te overwegen, op voorwaarde dat de financiële en operationele voorwaarden aanvaardbaar zijn.”

    Arnaud Castille, Chief Financial Officer:

    “Orange Belgium heeft in het tweede kwartaal van 2017 aangetoond dat het een solide operationele uitvoering uitstekend weet te combineren met financiële efficiëntie. Zoals we vorig kwartaal reeds vermeldden, hebben we onze gesubsidieerde aanbiedingen teruggeschroefd en aanzienlijk bespaard op kosten voor klantenwerving en -binding. In tegenstelling tot het eerste kwartaal van 2017 is het aantal nettotoevoegingen voor postpaid in het tweede kwartaal van 2017 aanzienlijk toegenomen. Dat was te danken aan de betere klantenwerving en een beter beheer van het klantenverloop dankzij het gebruik van grote data analytics. Tot slot worden wij door onze solide prestaties in het eerste halfjaar van 2017 gesterkt in ons vertrouwen en kunnen wij onze doelstellingen voor het volledige jaar bevestigen, ondanks de uiterst concurrerende omgeving in het huidige jaar."