21/04/17 07:02

Gereguleerde informatie

Orange Belgium verwezenlijkt groei in zowel de totale omzet uit diensten als de EBITDA en bereikt een belangrijke mijlpaal van 50k convergente klanten dankzij het LOVE-aanbod

Terug naar nieuws index

Brussel, 21 april 2017 – Vandaag heeft de Orange Belgium-groep (Euronext Brussels: OBEL) haar resultaten voor het eerste kwartaal van 2017 bekendgemaakt. In de periode afgesloten op 31 maart 2017 zijn de klanten van Orange Belgium blijven overschakelen naar abonnementen met meer mobiele data, wat leidde tot een verdere waardecreatie dankzij het gunstige effect op de postpaid ARPU. Orange Belgium verandert van een uitsluitend mobiele operator naar een convergente operator van hoge kwaliteit, met de daarmee gepaard gaande mogelijkheden tot kruisverkoop en een evenwichtige waarde- en klantenwerving strategie.

  • Solide commercieel groeitempo voor het convergente LOVE-aanbod van Orange Belgium, met 16 duizend nettotoevoegingen De introductie van het convergente LOVE-aanbod van Orange Belgium half februari heeft de bekendheid van het Orange merk een flinke boost gegeven, en meer in het bijzonder van het convergente aanbod. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2017 telde Orange Belgium 50 duizend LOVE-klanten met 78 duizend verbonden mobiele contracten, een stijging van respectievelijk 16 en 21 duizend kwartaal-op-kwartaal. Bovenop de gestage marketinginspanningen om het LOVE-aanbod in de markt te zetten, zal ook de 'easy switch'-campagne van de overheid in de tweede helft van 2017 de merkbekendheid onder de Belgische bevolking verder vergroten. Het succes van convergentie als een middel voor klantenwerving wordt in het eerste kwartaal van 2017 bevestigd, aangezien het aantal nieuwe klanten gestegen is ten opzichte van 2016.
  • Orange Belgium heeft met succes beantwoord aan de behoeften van klanten aan meer mobiele data De hoekstenen van de Belgische mobiele markt aan de vraagzijde zijn ongewijzigd gebleven. Bepalend zijn nog steeds de aanhoudende toename van het gebruik van 4G-smartphones en mobiele data. Aan de aanbodzijde is de markt bijzonder concurrentieel en kan in het eerste kwartaal van 2017 een stijging van de promotieactiviteiten worden vastgesteld. Orange Belgium behield zijn focus op waardecreatie door zijn strategie om inkomsten uit mobiele data te genereren. De onderneming is erin geslaagd om de penetratiegraad van 4G-smartphones boven de 50 % te verankeren. Het gemiddelde maandelijkse verbruik van mobiele data van de smartphoneklanten van Orange Belgium is in maart 2017 verder gestegen tot 1,5 GB, wat bijdroeg aan de stijging van het totale dataverkeer met 60 % jaar-op-jaar. 4G neemt inmiddels 83 % van het totale dataverkeer voor zijn rekening. Daardoor is de postpaid-ARPU[1] gestegen tot 28,9 euro, tegenover 28,6 euro een jaar geleden, en dit ondanks de ongunstige impact van de verordening over roaming binnen de EU.
  • De Orange Belgium-groep heeft in het eerste kwartaal van 2017 een totale omzet van 307,2 miljoen euro gerealiseerd. De totale omzet uit diensten bedroeg 274,0 miljoen euro, een stijging van +0,6 % jaar-op-jaar, waarbij de omzet uit mobiele diensten een daling van -0,4 % vertoonde (+1,7 % zonder de impact van roaming binnen de EU) en de omzet uit vastelijndiensten met +14,3 % jaar-op-jaar een mooie vooruitgang boekte. Bovendien zag de omzet uit mobiele diensten in het eerste kwartaal van 2017 een versnelde afname in interconnectie-SMS-inkomsten in vergelijking met de vorige kwartalen.
  • De aangepaste EBITDA van de Orange Belgium-groep bedroeg 72,2 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2017, een stijging van 3,6 % jaar-op-jaar op vergelijkbare basis, namelijk zonder de voorziening voor de Waalse belastingen op pylonen uit 2016 van 15,8 miljoen euro die in het eerste kwartaal van 2016 werd geboekt. Dit resultaat werd bereikt ondanks de impact van de EU-roamingverordening.
  • De Orange Belgium-groep heeft in het eerste kwartaal van 2017 32,2 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan 11,4 miljoen aan kabelinvesteringsuitgaven, en een operationele kasstroom van 39,8 miljoen euro gegenereerd. De netto financiële schuld bedroeg 323,7 miljoen euro aan het einde van het eerste kwartaal van 2017. De ratio netto financiële schuld/gerapporteerde EBITDA kwam daardoor uit op 1,0x.
  • Op basis van de resultaten van het eerste kwartaal van 2017 bevestigt de Orange Belgium-groep haar verwachtingen voor het boekjaar 2017: een groei van de totale omzet uit diensten en een aangepaste EBITDA tussen 290 en 310 miljoen euro in 2017. Deze verwachtingen geven blijk van een sterke ambitie, vooral rekening houdend met de impact van de EU-roamingverordening van 31,9 miljoen euro in 2017. De Orange Belgium-groep verwacht dat de totale investeringsuitgaven, exclusief investeringen in verband met de succesvolle toename van het Orange Internet + TV-aanbod, relatief stabiel zullen blijven in vergelijking met 2016.

Michaël Trabbia, Chief Executive Officer van Orange Belgium:

“Het eerste kwartaal van 2017 was een belangrijke mijlpaal in de uitrol van ons kwaliteitsaanbod van convergente diensten: we rondden de kaap van de 50.000 klanten en lanceerden ons LOVE-aanbod. Dat we een kwaliteitsproduct aanbieden, blijkt ook uit de toename van het aantal LOVE-klanten. We kunnen niet wachten om onze LOVE-familie nog verder uit te breiden. Tegen eind dit jaar willen we het aantal LOVE-klanten verdubbelen tot 100.000. Op middellange termijn hebben we het volste vertrouwen dat we onze ambitie van 10 % van het marktaandeel voor breedband kunnen halen. Ondanks het concurrentieklimaat blijven we ons in eerste instantie toeleggen op waarde creatie en blijven we inspanningen leveren om inkomsten uit mobiele data te genereren. Ook de klantenervaring is voor onze onderneming een belangrijke prioriteit. Daarom hebben we een uitgebreid digitaal transformatieplan gelanceerd, waardoor wij onze processen zullen kunnen vereenvoudigen en onze contacten met onze klanten zullen kunnen verbeteren."

Arnaud Castille, Chief Financial Officer:

“We bevinden ons in een overgangsfase: van een operator die uitsluitend mobiele diensten aanbiedt naar een operator met een kwaliteitsaanbod van convergente diensten. Daarom hebben we besloten om het bedrag dat wij in gesubsidieerde aanbiedingen investeren vanaf het eerste kwartaal van 2017 af te bouwen. Convergentie zal ons in de toekomst aanzienlijke besparingen opleveren in de kosten voor werving en behoud van mobiele klanten: we zullen nieuwe convergente klanten op effectievere wijze kunnen benaderen en het klantenverloop in het mobiele segment kunnen beperken. Wij verwachten dat dit dubbele gevolg na verloop van tijd een positieve impact heeft op ons globale bedrijfsmodel voor mobiele diensten. Bovendien zullen we dankzij onze digitale transformatie een duurzame omzetgroei kunnen realiseren en onze kostenstructuur verder kunnen versterken.”

 

https://corporate.orange.be/sites/default/files/Orange%20Belgium%20Q1%202017%20results%20-%20NL-16726599.pdf

[1] Zie pagina 15 voor de verandering in de definitie van ARPU.