Orange Belgium Jaarverslag 2019

Be Bold
Set the vibe

Scroll

Interviews

  • Photo Johan Deschuyffeleer
    Respect voor al onze belanghebbenden is onze kernwaarde, het hart van onze strategie.

    Johan Deschuyffeleer

    Voorzitter van de raad
  • Photo Michaël Trabbia
    Ook in 2019 gaf Orange Belgium het goede voorbeeld door gedurfde aanbiedingen te lanceren, in innovatie te investeren en zich voor te bereiden op een steeds meer geconnecteerde toekomst.

    Michaël Trabbia

    CEO

Kerncijfers 2019

  • icon of mobiele klanten 2,6 Mio

    mobiele klanten

  • icon of van de mobiele abonnees zijn convergent 15,9 %

    van de mobiele abonnees zijn convergent

  • icon of Voltijds equivalenten 1.389

    Voltijds equivalenten

  • icon of totale omzet € 1.340 Mio

    totale omzet

  • icon of grote 5G-testzone 150 KM2

    grote 5G-testzone

  • icon of Love-klanten 258.000

    Love-klanten

  • icon of geconnecteerde objecten (M2M en IoT) 1,4 Mio

    geconnecteerde objecten (M2M en IoT)

  • icon of prijsstijgingen 0

    prijsstijgingen

  • icon of Ebitdaal € 300 Mio

    Ebitdaal

  • icon of geschenken uitgedeeld aan Orange klanten via Orange Thank You 2,1 Mio

    geschenken uitgedeeld aan Orange klanten via Orange Thank You

Hoogtepunten 2019

  • Januari
  • Februari
  • Maart
  • April
  • Mei
  • Juni
  • Juli
  • September
  • Oktober
  • November
  • December
  • orange-highlight-january-nl.jpg

    Januari

    Orange Belgium pakt uit met 3 grote beloften voor 2019 in een video met CEO Michaël Trabbia :
    • Geen prijsverhogingen.
    • Lancering van een unbundled pakket : met mobiele telefonie en vast internet, zonder tv.
    • Gegarandeerde dekking binnenshuis.
  • orange-highlight-february.jpg

    Februari

    Lancering van een nieuw portfolio met onbeperkte bundels voor b2b-klanten, inclusief gratis cyberbeveiligingsdiensten.
  • orange-highlight-march.jpg

    Maart

    • Vernieuwde distributieovereenkomst met sportzenders Eleven 1, 2 en 3, gratis toegankelijk voor alle convergente klanten van Orange Belgium.
    • Grootschalige interne campagne rond gendergelijkheid, met aandacht voor het werk dat vrouwen/mannen bij Orange Belgium verzetten.
    • Opening van een nagelnieuw, zwaarbeveiligd en ecoefficiënt datacenter.
  • orange-highlight-april.jpg

    April

    • Orange Belgium zet zwaarder in op slimme mobiliteit door middel van een investering in de scale-up CommuniThings, een project dat het acceleratorprogramma Orange Fab doorliep.
    • Neibo, de eerste Belgische coöperatie voor mobiele telefonie, start met zijn mvno-activiteiten op het netwerk van Orange Belgium.
  • orange-highlight-may.jpg

    Mei

    • Orange Belgium zet zijn b2b-ambitie kracht bij met de overname van BKM, een toonaangevende aanbieder van Unified Communications & Collaboration solutions en ICT-oplossingen.
    • In Genk worden de laatste voorbereidingen getroffen om residentiële klanten glasvezeldiensten te verstrekken via een partnership met Fluvius.
    • Orange Belgium doorbreekt nog twee telecomconventies : de operator werkt het prijsverschil tussen sms’jes en mms’jes weg en laat zijn Arend-klanten onbeperkt bellen en surfen in Europa.
  • orange-highlight-june.jpg

    Juni

    • Orange Belgium lanceert een straffe reclamecampagne met Jean-Claude Van Damme in de hoofdrol : via een digitaal platform zijn het de kijkers die beslissen wat er in de volgende tv-spot met de wereldster zal gebeuren.
    • De start-ups Condugo en Ovinto worden geselecteerd voor het derde seizoen van het Orange Fabacceleratorprogramma.
  • orange-highlight-july.jpg

    Juli

    • Orange Belgium en Proximus kondigen aan een termsheet te hebben ondertekend voor het delen van hun mobiele toegangsnetwerken. Door niet-kritieke onderdelen van hun netwerken te delen, willen de twee operatoren 5G sneller en over een grotere oppervlakte uitrollen, met een betere algemene mobiele gebruikerservaring en een lager algemeen energieverbruik.
    • Het bedrijf lanceert het langverwachte Love Duo, een gloednieuw pack met een abonnement voor vast breedband internet bovenop een mobiel abonnement, speciaal voor cord-cutters en andere klanten die niet voor tv wensen te betalen.
  • orange-highlight-september.jpg

    September

    • Orange Belgium wint de award voor beste Belgische webshop van het jaar.
    • In het licht van de globale bewustmakingscampagne van de Orange-groep voor een verantwoord digitaal gebruik, organiseert Orange Belgium gratis workshops in zijn shops om ouders te tonen hoe ze hun kinderen een verantwoord schermgebruik kunnen aanleren.
  • orange-highlight-october.jpg

    Oktober

    Orange Belgium bouwt nog meer mee aan de toekomst van e-sport in België via de hernieuwde sponsordeal met het leidende e-sportteam Sector One en één van de grootste competities in de Benelux, de GameForce Masters. Het lanceert ook een eigen gameplatform : Arena.
  • orange-highlight-november.jpg

    November

    • Het getrouwheidsprogramma Orange Thank You wint een prestigieuze World Communication Award in de categorie Customer Experience.
    • Duizenden Orange Belgium-klanten zien Frozen 2 op de dag dat de film in België uitkomt.
    • Orange Belgium is de eerste operator die RCS, de nieuwe standaard voor korte berichtjes, op de Belgische markt brengt.
  • orange-highlight-december.jpg

    December

    Orange Belgium lanceert een ambitieuze 5G-testhub voor bedrijven in het Antwerpse havengebied. Het doel is om nieuwe business cases te testen op een hoogstaand standalone 5G-netwerk, het eerste van zijn soort in België.

Marktsituatie

Een duidelijke positionering die stelselmatig wordt bewezen

Vanaf de eerste dagen van 2019 heeft Orange Belgium andermaal de toon gezet en het tempo van de Belgische telecommarkt aangegeven door verschillende grote beloftes te doen aan zijn klanten : geen prijsverhogingen, de garantie dat ze alleen betalen voor de diensten die ze willen door de lancering van een aanbieding zonder tv, en volledige gemoedsrust, met name door de dekking binnenshuis te garanderen. Een sterke positionering, die de hele strategie van de Groep in 2019 heeft bepaald.
In de loop van het jaar is het totale aantal convergente klanten blijven stijgen.

Onze strategie

Zorgen voor de klant

In 2019 verankerde bold challenger Orange Belgium zijn positie in het mobiele segment, bevestigde het zijn belang in de convergente markt, zette het fors in op de b2b-markt en werd er hard gewerkt aan de transformatie van zijn interne werking.
Orange Belgium wil zijn klanten vooral met respect behandelen om ze het allerbeste te kunnen bieden.

Vereenvoudiging

Stroomlijnen en streven naar eenvoud

Vereenvoudigen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan? Niet voor Orange Belgium, dat het hele jaar door zowel intern als extern aan deze essentiële doelstelling heeft gewerkt. Om zijn efficiëntie te vergroten, maar ook om beter aan de behoeften van klanten te voldoen, heeft Orange Belgium het aangedurfd om nieuwe, gewaagde formules aan te bieden, en tegelijkertijd zijn werkwijze te versoepelen en optimaliseren.
Het doel is alleszins duidelijk : dat iedereen, particulieren én bedrijven, kan kiezen voor een oplossing die beantwoordt aan zijn echte behoeften en verbruiksgewoonten.

Digitalisering

Vernieuwen, inzetten, heruitvinden

Orange Belgium streeft naar uitmuntendheid. Niet meer en niet minder. Een gedurfde positionering die past bij het profiel van een bold challenger die durft te investeren, te innoveren en in te zetten op de toekomst. Een bold challenger die vooral de geplogenheden van de telecommarkt voortdurend doorbreekt en ten volle inzet op digitalisering.
1,4 miljoen professionele apparaten zijn aangesloten op het netwerk van Orange Belgium.

Empowerment

Middelen voorzien voor samenwerking, creativiteit en belangstelling

Het beste van zichzelf geven. Dat kan alleen iemand die zich verantwoordelijk voelt, gesteund en begeleid. Orange Belgium neemt dit waarderingsproces ter harte, of het nu gaat om medewerkers, klanten of partners. Om zo goed mogelijk aan ieders behoeften te voldoen, aarzelt de onderneming niet om te investeren in mensen en innovatie. Als bold challenger durft de onderneming vooral anders te werk te gaan, ook intern.
Orange Belgium mikt op vijf dagen opleiding per jaar per medewerker.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Boldly responsible… Geëngageerd en verantwoordelijk

Orange Belgium blijft trouw aan zijn engagement om verantwoordelijk en duurzaam te handelen ten dienste van de Belgische samenleving, zonder in te boeten aan operationele uitmuntendheid. 2019 was het jaar waarin het volop inzette op respect voor het milieu en aandacht voor het welzijn van de werknemers. Het was ook het jaar van de initiatieven op het vlak van sociale en digitale inclusie.
In totaal is de CO2-uitstoot sinds 2006 met bijna 80% gedaald.

Orange Luxembourg

De bestaande telecomconventies doorbreken en de komst van 5G voorbereiden

Orange Luxembourg zet in op zijn Bold Challenger positionering en zijn agility om te bouwen aan de toekomst. Het doel : de bestaande telecomconventies doorbreken om te beantwoorden aan de verwachtingen van de klanten.
Orange Luxembourg is de eerste marktspeler die geen lange contractduur oplegt in zijn contracten.

Aandeelhouders en financiële resultaten

  • 52,91%

    Atlas Services Belgium

  • 39,12%

    Free float

  • 4,95%

    Schroders Investment Management

  • 3,02%

    Boussard & Gavaudan Asset Management