Innovatie

Investeren in innovatie

Orange profileert zich als een echte innovator. In 2017 focuste Orange op praktische innovatie, als antwoord op de essentiële behoeften van zijn klanten.

In 2017 investeerde het bedrijf in de volgende praktische innovaties:

  • SIM-centricity, de simkaart gebruiken als een strategisch en veilig instrument,
  • de lancering van het eerste nationale IoT-netwerk in België en de invoering van smart home services in Luxemburg,
  • de lancering van het acceleratorprogramma Orange Fab,
  • en talrijke mobiele diensten zoals de herlancering van de dienst Visual Voicemail voor iPhone en de lancering van Visual Voicemail voor Android-gebruikers.

Orange lanceert handige Visual Voicemail dienst voor Android-gebruikers

In 2011 bood Orange als eerste een visual voicemail dienst aan voor iPhone. In december 2017 maakte Orange Belgium als vijfde operator wereldwijd deze handige dienst beschikbaar voor al zijn klanten, met de introductie van Visual Voicemail voor Android-gebruikers.

Visual Voicemail is een dienst die het mogelijk maakt om voicemailberichten direct op een smartphone te beheren. Ze verschijnen als een geluidsopname, zodat men ze makkelijk kan beluisteren, terugspoelen, pauzeren, doorspoelen en delen. Alle voicemailberichten verschijnen in een lijst, waar de gebruiker ze makkelijk kan beheren. De gebruiker ziet wie de beller was, wanneer die persoon heeft gebeld en hoe lang het voicebericht duurt. Hij kan de persoon die een bericht heeft achtergelaten uiteraard terugbellen, mailen of sms'en. De dienst is volledig gratis bij Orange en is beschikbaar in de EU (de dienst maakt gebruik van mobiele data, gratis bij Orange). De berichten blijven beschikbaar, ook offline.

Eind 2017 maken zo'n 450.000 Orange-klanten met een iPhone gebruik van Visual Voicemail dankzij Orange. Nu ook Android-gebruikers toegang hebben tot die handige dienst, zal dat aantal nog toenemen.

Start-ups helpen groeien

Op 1 september 2017 opende het exclusieve internationale acceleratornetwerk ‘Orange Fab’ de deuren voor Belgische en Luxemburgse start-ups die nieuwe producten en innovatieve diensten ontwikkelen − in sectoren zoals big data, artificiële intelligentie, het Internet of Things, mobiele videocontent, netwerken enz. − die de manier waarop we in de toekomst zullen werken en leven mee zullen veranderen.

Orange Fab is vooral bedoeld om een commercieel partnerschap tussen de start-ups en de business units van Orange tot stand te brengen. Dankzij Orange Fab krijgen de geselecteerde start-ups specifieke ondersteuning om hun ontwikkeling in België en Luxemburg en op internationaal vlak een duwtje in de rug te geven, door de wereldwijde aanwezigheid van de Orange groep in 29 landen en met meer dan 250 miljoen klanten.

       

60 start-ups stelden zich kandidaat. Begin november 2017 stelden 20 start-ups hun innovatieve producten en diensten voor aan een professionele jury. Tien start-ups gingen door naar de finale. De winnende start-ups CommuniThings, Zembro en Charlie24 zullen officieel deelnemen aan het eerste seizoen van Orange Fab in België en Luxemburg. De winnaars maakte indruk op de jury met krachtige speeches en ijzersterke argumenten over hoe hun innovatieve producten en diensten de perfecte aanvulling zijn op de bestaande portfolio van Orange. Door hun deelname aan het programma Orange Fab kunnen deze bedrijven zich sneller ontwikkelen in België en Luxemburg, dankzij de steun van onder meer de afdelingen sales, marketing en communicatie, die hen van midden januari tot midden april 2018 zullen bijstaan.

Een digitale maatschappij vraagt om een digitale ID - itsme


In 2016 tekenden Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC, Orange, Proximus en Telenet (samen Belgian Mobile ID) een overeenkomst om de veiligste procedure voor elektronische identificatie die momenteel beschikbaar is aan alle Belgische burgers aan te bieden. Samen sleutelden ze aan een betrouwbare mobiele oplossing die het voor iedereen met een mobiele telefoon en een Belgische e-ID makkelijker zou maken om zich digitaal aan te melden, te registreren, transacties te bevestigen en zelfs documenten te tekenen.

In 2017 lanceerde Belgian Mobile ID itsme: een enkele digitale ID die gebruikt kan worden voor alle digitale interacties, van inloggen of registreren op diverse websites, over veilig betalen tot contracten valideren of een vakantie boeken. Orange-klanten kunnen de applicatie itsme eenvoudig downloaden en gebruiken op elk platform dat de app ondersteunt.

Share