Financiële informatie voor het tweede halfjaar en het volledige jaar 2022
Voortgezette goede commerciële prestaties en solide groei van de EBITDAaL in 2022
|
Operationele hoogtepunten in HJ2 |
|
Operationele kerncijfers van Orange Belgium |
|
||
|
HJ2 2021 |
HJ2 2022 |
Variatie |
Klanten met een mobiel abonnement (in '000) |
2 743 |
2 811 |
2,5% |
nettotoevoegingen (in '000) |
61 |
36 |
-41,1% |
ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten (€ per maand) |
20,2 |
21,1 |
4,4% |
Kabelklanten (in '000) |
394 |
443 |
12,4% |
nettotoevoegingen (in '000) |
29 |
26 |
-7,9% |
ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen (€ per maand) |
72,9 |
74,4 |
2,2% |
|
|
|
|
Financiële hoogtepunten in HJ2 |
|
Orange Belgium-groep: financiële kerncijfers |
|
|
|
|
|
|
in miljoen euro |
HJ2 2021 |
HJ2 2022 |
Variatie |
2021 |
2022 |
Variatie |
Omzet |
707,6 |
713,9 |
0,9% |
1 363,5 |
1 391,2 |
2,0% |
|
|
|
|
|
|
|
Omzet uit retaildiensten |
484,3 |
519,0 |
7,2% |
945,1 |
1 009,5 |
6,8% |
|
|
|||||
EBITDAaL |
191,8 |
206,9 |
7,8% |
353,0 |
373,7 |
5,9% |
marge als % van de omzet |
27,1% |
29,0% |
187 bp |
25,9% |
26,9% |
97 bp |
eCapex1 |
-122,8 |
-134,0 |
9,1% |
-204,1 |
-220,0 |
7,8% |
Operationele kasstroom2 |
69,0 |
72,9 |
5,6% |
148,9 |
153,7 |
3,2% |
|
|
|||||
Netto financiële schuld |
69,5 |
190,7 |
69,5 |
190,7 |
||
|
|
|
|
|
|
|
Xavier Pichon, Chief Executive Officer:
We mogen tevreden zijn over onze prestaties, zowel commercieel als financieel. Ondanks de vertraging van de markt blijft ons klantenbestand groeien, vooral in het convergente segment. Daardoor zijn zowel onze omzet als onze marges gestegen. Ook hebben we nieuwe innovatieve producten geïntroduceerd, waardoor we onze nieuwe marktpositionering konden verstevigen.
Vanuit een maatschappelijk standpunt konden we met het Orange Digital Center en ook het Orange Belgium Fund al concrete bijstand verlenen aan partners die actief zijn op het vlak van digitale inclusie.
2022 was ook een kanteljaar waarin er een aantal strategische stappen zijn genomen. De recente overeenkomsten met Telenet en de overname van VOO die weldra wordt afgesloten, in combinatie met onze baanbrekende technologische investeringen in ons mobiele netwerk, zijn belangrijke factoren die de uitvoering van onze Orange Ahead convergente multigigabitstrategie voor het hele land mogelijk maken.
Antoine Chouc, Chief Financial Officer:
In 2022 is onze totale omzet met 2% gestegen, wat aansluit bij onze vooruitzichten. De groei is voornamelijk te danken aan de omzet uit retaildiensten, die in de loop van het jaar met 6,8% is gestegen dankzij onze solide commerciële prestaties en onze gesegmenteerde en op waarde gerichte marketingbenadering.
Onze EBITDAaL steeg met 5,9% over het jaar. Naast de groei van onze dienstenopbrengsten werd dit mogelijk gemaakt door een doeltreffend kostenbeheer, ondanks de energiecrisis en de hoge inflatie. Daardoor overtroffen we lichtjes onze vooruitzichten.
Onze eCapex bedroegen in totaal 220 miljoen euro, in overeenstemming met onze vooruitzichten.
2023 wordt een moeilijk jaar met een aantal struikelblokken, voornamelijk door de moeilijke macro-economische context. De inflatie in 2022 houdt in dat de personeelskosten in aanzienlijke mate worden geïndexeerd en de energieprijzen bereiken een recordniveau. In onze vooruitzichten voorzien we dan ook een eencijferige groei van onze omzet, een EBITDAaL tussen 360 miljoen en 375 miljoen euro, en eCapex binnen een bereik van 210 miljoen en 230 miljoen euro.