Mobiele technologie, partner voor optimaal en veilig openbaar vervoer
Brussel, 7 juni 2007 - Sinds drie jaar is Mobistar de partner in mobiele technologie van NMBS. Vandaag bevestigen Mobistar en NMBS een succesvolle samenwerking door de verlenging van het contract voor een nieuwe periode van drie jaar. Dankzij de mobiele technologie kan NMBS toepassingen uitwerken voor reizigers- en goederenverkeer, die de veiligheid en kwaliteit van de service verder zullen optimaliseren. Mobistar bevestigt hiermee zijn toonaangevende positie in de professionele markt.
Mobistar ondertekende zopas een nieuw contract met NMBS voor een periode van drie jaar. Het contract omvat zowel kaarten voor mobiel stem- en dataverkeer alsook vaste telefonietoepassingen en permanente lijnen voor dataverkeer. Het totaal aantal sim-kaarten dat geactiveerd is voor NMBS is 19.500. Mobistar ondersteunt een aantal specifieke toepassingen van NMBS, waarmee de telecomoperator bewijst dat hij een strategisch belangrijke rol speelt in de uitbouw van mobiele toepassingen voor diverse sectoren. Voor het openbaar vervoer staat technologie ten dienste van de optimalisering van de veiligheid, stiptheid en informatie naar de reizigers. Niet enkel klanten, maar ook treinbestuurders of treinbegeleiders maken gebruik van toepassingen gebaseerd op mobiele technologie.
Mobiele technologie impliceert dat klanten draadloos een aantal verrichtingen kunnen uitvoeren. De belangrijkste en meest in het oog springende van deze toepassingen zijn IBIS, ALASCA, ATLAS en Orange World. Deze toepassingen verbeteren enerzijds het beheer van de middelen bij NMBS, anderzijds helpen ze bij het beter informeren van klanten of het stipt laten rijden van de treinen.
IBIS is de naam van het draagbare toestel waarover alle treinbegeleiders beschikken. Deze draagbare terminal is een papierloos kantoor waarin de modernste technologieën geïntegreerd zijn. Het toestel kan niet alleen tickets maar ook dienstregelingen printen. De treinbegeleider kan er dienstregelingen mee consulteren, de barcodes op de biljetten van de Ticket Online-applicatie scannen en zijn IBIS als gsm gebruiken. Daarnaast houdt hij er het logboek van zijn prestaties in bij en contacteert hij er de ALASCA-module mee. Kortom: alle nodige en mogelijke functionaliteiten zijn via dit toestel beschikbaar. Met zijn IBIS-toestel is de treinbegeleider nog meer dé ambassadeur voor NMBS. Voor de klant biedt IBIS het voordeel dat hij elektronisch kan betalen in de trein met een kredietkaart.
Wanneer treinbestuurders en -begeleiders het werk op een trein aanvatten, moeten ze zich registreren. Dit is een vereiste omdat men op elk ogenblik moet weten wie op welke trein actief is en de juiste persoon moet kunnen contacteren. Hiervoor ontwikkelde NMBS ALASCA, dat staat voor ALgemene Applicatie voor Sms CommunicAtie. Treinbestuurders sturen een code per sms naar een server. Treinbegeleiders doen dit via hun IBIS-toestel. Via een online interface weet het controlecentrum en het planningsbureau voor treinbegeleiders en -bestuurders, trein per trein welk personeel aan boord is.
ATLAS (Advanced Traction vehicle Location and Administration System) is een gps-toepassing die niet alleen voor de realtime opvolging van locomotieven zorgt, maar ook een performanter fleetmanagement toelaat. Dankzij ATLAS kan immers erg nauwkeurig opgevolgd worden waar locomotieven zich bevinden, welke prestaties ze uitvoeren en met welke incidenten ze eventueel te maken krijgen. NMBS streeft ernaar om tegen midden 2010 alle motorstellen met deze ATLAS-technologie uit te rusten, zodat de hele NMBS-vloot (reizigers- en goederentreinen) via dit systeem op te volgen is.
Voor NMBS-klanten biedt Orange World de mogelijkheid om dienstregelingen via gsm op te vragen. Door het vertrek- en eindstation, de datum van de reis en het uur van vertrek of aankomst op te geven, krijgt de klant op zijn gsm automatisch de treinen te zien die het meest aan de zoekcriteria beantwoorden. Deze dienst wordt gratis aangeboden. De klant betaalt enkel de toegang tot Orange World.
Voor Marc Descheemaecker, ceo van NMBS wordt de toekomst van het bedrijf mee bepaald door mobiele technologie: "Dankzij high-tech toepassingen als ATLAS, ALASCA of IBIS kunnen we ons treinverkeer steeds beter en accurater beheren. Het operationele aspect van 'treinen laten rijden' wordt dankzij de mobiele technologie dag na dag geperfectioneerd. Bovendien zijn er nu al talrijke voordelen voor onze reizigers en de klanten van B-Cargo. En in de toekomst zullen onze treinen nog veiliger, nog stipter rijden en de klanten nog beter geïnformeerd reizen."
De voorbije drie jaar zijn NMBS en Mobistar erin geslaagd om mobiele technologie op efficiënte manier toe te passen in de sector van het openbaar vervoer. De telecomoperator beschikt over de nodige know how om dit groeipotentieel verder te ontwikkelen. "NMBS behoort tot onze belangrijkste klanten in de business markt en we zijn dus zeer tevreden dat het partnership met drie jaar verlengd wordt. Het biedt ons de kans om onze know how aan te wenden om nieuwe toepassingen inzake mobiele technologie te ontwikkelen en onze service nog verder te optimaliseren," aldus Benoit Scheen, Chief Commercial Officer van Mobistar.