Brussel, 26 juli 2005 - Mobistar (Euronext Brussel : MOBB) heeft vandaag zijn resultaten bekendgemaakt voor het eerste halfjaar van 2005. Op het einde van de zes eerste maanden van het jaar versterkt de operator zijn positie op een markt met felle concurrentiedruk door zowel het aandeel abonnees binnen zijn klantenbestand te versterken als door de resultaten van zijn telefonieactiviteiten verder te doen groeien.
Groei met twee cijfers van de omzet uit telefonie
De omzet uit telefonie bedraagt EUR 684 miljoen, wat een stijging betekent van 10,5% tegenover de EUR 618,9 miljoen gerealiseerd op 30 juni 2004.
De omzet van de mobiele activiteit is gestegen met 10,6% en bedraagt EUR 633,3 miljoen, tegen EUR 572,4 miljoen een jaar voordien. De omzet van de fix/data-activiteit bedraagt EUR 50,7 miljoen, een stijging met 3,9% tegenover de EUR 48,8 miljoen gerealiseerd op het einde van het eerste halfjaar van 2004.
De geconsolideerde omzet op 30 juni 2005, die ook de resultaten van de verkoop van mobiele telefoons omvat, bedraagt EUR 703,6 miljoen. Dat is een stijging met 8,9% tegenover de resultaten van het eerste halfjaar van vorig boekjaar, ondanks het feit dat deze omzet beperkt is door de uitspraak van de Handelsrechtbank van Antwerpen waardoor de gecombineerde verkoop van gsm's met belkrediet verboden is sedert 11 januari 2005. De daling van de verkoop van mobiele toestellen heeft echter geen invloed op de rentabiliteit van Mobistar aangezien er geen winstmarge was op deze verkoop.
Het totaal van de bedrijfsopbrengsten van het eerste halfjaar bedraagt EUR 716,6 miljoen. Dit is een stijging met 8,7% tegenover de EUR 659,3 miljoen gerealiseerd op het einde van het eerste halfjaar van 2004.
Versterking van de klantenbasis en consolidatie van de ARPU
Op 30 juni 2005 telt Mobistar 2.867.522 actieve klanten, wat een stijging is met bijna 8% tegenover het eerste semester van vorig boekjaar. Deze groei heeft zich in hoofdzaak voorgedaan bij de klanten met een abonnement die nu bijna 40% uitmaken van de actieve klantenbasis van Mobistar. De groei is des te gunstiger omdat ze de overschakeling insluit van een groeiend aantal 'prepaid'-gebruikers (voorafbetaalde kaarten) naar 'postpaid'-klanten (abonnementen).
Deze evolutie van de verhouding prepaid/postpaid, evenals het groeiende marktaandeel van Mobistar in het bedrijvensegment heeft de gemiddelde maandelijkse omzet per klant (ARPU - average revenue per user) doen toenemen met bijna 2% tot EUR 36,87 per actieve klant per maand, en dat ondanks de sterke concurrentiedruk van de markt en de daling, in november 2004, van het 'mobile terminating rate' (MTR). De 'prepaid'-ARPU bedraagt EUR 17,52, tegen EUR 17,86 op het einde van het eerste semester van vorig boekjaar. De 'postpaid'-ARPU komt uit op EUR 62,06, tegen EUR 67,23 een jaar voordien.
Evolutie van het aanbod en versterking van de commerciële aanpak
De gunstige evolutie van de resultaten van Mobistar tijdens het eerste halfjaar van 2005 is verbonden met de specifieke ontwikkeling van het Mobistar-aanbod - tariefplannen en diensten - gebaseerd op een commerciële aanpak die er resoluut op gericht is om dichter bij de klant te staan.
De formule "Mobistar VIP" bijvoorbeeld, gelanceerd in het laatste kwartaal van 2004, beantwoordt aan het verlangen naar transparantie en eenvoud waar de klanten op aandringen. De oplossing, die berust op een lineaire degressieve tarifering en een reeks geprivilegieerde diensten, is voordelig voor iedere gebruiker die ten minste 250 minuten beltijd per maand verbruikt. Op 30 juni hebben bijna 100.000 klanten voor dit tariefplan gekozen.
Het aanbod "My Life", gelanceerd in mei van dit jaar, stelt de gebruiker in staat zijn eigen tariefplan op maat samen te stellen aangepast aan zijn eigen behoeften. "Mobistar My Life" bestaat uit een basisformule en één of meerdere opties die modules met beltegoeden en SMS-forfaits combineren. Dit tariefplan 'op maat' is een primeur voor België.
Mobistar heeft ook een aantal producten ontwikkeld om de trouw van zijn klanten te vergroten. Dat is van essentieel belang in een marktomgeving zoals de telefoniemarkt in België. "Tempo Plus" laat de gebruikers van voorafbetaalde kaarten een korting van 10% genieten op hun oproepen naar 10 favoriete nummers, ongeacht het uur, de dag of het opgeroepen netwerk.
Met het doel een imago en toegankelijkheid uit te stralen die representatief zijn voor de kwaliteit van zijn diensten, heeft Mobistar ook grondig nagedacht over de positionering van zijn merk. Dat vertaalt zich in een evolutie in de communicatie van Mobistar : de campagnes steunen voortaan op een meer serene en universele taal en esthetiek, in overeenstemming met de volwassenheid van de onderneming. Het zal ook tot uiting komen in het nieuwe concept van de eigen verkooppunten van Mobistar dat geleidelijk zal worden ingevoerd tijdens het tweede halfjaar van 2005.
Evolutie van de rentabiliteit
De Groep Mobistar registreert een stijging met 6,5% van de geconsolideerde EBITDA op het einde van het eerste halfjaar. Ze bedraagt EUR 283,8 miljoen, of een stijging van EUR 17,4 miljoen tegenover de EUR 266,4 miljoen gerealiseerd in het eerste halfjaar van 2004. De marge van de geconsolideerde EBITDA bedraagt 41,5% van de omzet van de mobiele telefonie, een lichte achteruitgang tegenover de marge van 43% bereikt op 30 juni 2004.
De mobiele activiteit vertoont een positieve EBITDA die met 10,9% gestegen is tot EUR 277,1 miljoen, of 43,8% van de omzet uit telefonie, stabiel tegenover 43,6% in juni 2004.
De EBITDA van de fix/data-activiteit vertoont een aanzienlijke daling die voornamelijk te wijten is aan de uitgaven voor de lancering van de "broadband"-diensten evenals aan de gewijzigde activiteitenmix in de vaste telefonie. Op het einde van het eerste halfjaar 2005 bedraagt deze EBITDA EUR 6,7 miljoen, goed voor 13,2% van de omzet uit telefonie.
De geconsolideerde nettowinst van Mobistar over het halfjaar stijgt met 14,5% en bedraagt 19,8% van de omzet uit telefonie, of EUR 135,3 miljoen. Dat stemt overeen met een nettowinst per aandeel van EUR 2,15 (niet verwaterd). Op het einde van het eerste halfjaar van vorig boekjaar bedroeg de nettowinst 19,1% van de omzet uit telefonie, met een bedrag van EUR 118,2 miljoen, of EUR 1,88 per aandeel (niet verwaterd).
Deze gunstige evolutie van de rentabiliteit van Mobistar is te verklaren door zowel de verbetering van de verhouding prepaid/postpaid van de actieve klantenbasis en de daaraan verbonden groei van de resultaten als door de inspanningen die de onderneming en haar medewerkers geleverd hebben om te beantwoorden aan de verwachtingen van de klanten wat betreft termijnen en voorwaarden.
Investeringen in een geavanceerde infrastructuur conform de verwachtingen van de klanten
Tijdens het eerste halfjaar heeft Mobistar in totaal voor EUR 90,0 miljoen geïnvesteerd, of 13,2% van de omzet uit telefonie. Dit bedrag, dat een stijging van meer dan 50% betekent tegenover de
EUR 57,3 miljoen investeringen gedaan tijdens het eerste halfjaar van 2004, is voornamelijk besteed aan de hernieuwing en de optimalisering van de netwerkinfrastructuur van Mobistar.
Mobistar is inderdaad volop bezig met een zeer ambitieus project om zijn netwerk te moderniseren waardoor het tegen eind dit jaar zal beschikken over een nagenoeg nieuw, technologisch geavanceerd netwerk. Concreet houdt het project de vervanging in van de antenneverbindingscentra (BSC), reeds voltooid in februari 2005, de modernisering van de antennes (BSS) met toepassing van een unieke technologie ontwikkeld door Nortel Networks, die momenteel in uitvoering is, evenals de inzet van de EDGE-technologie.
Deze ingrijpende evolutie van het netwerk zal Mobistar in staat stellen om grote doorvoersnelheid en -capaciteit aan te bieden, evenals een gevoelige verbetering van de dekking over het volledige Belgische grondgebied tegen eind dit jaar. Dankzij de ingebruikname van EDGE is Mobistar de eerste operator die gestart is met het aanbieden van televisie via mobiele telefoon in België.
Mobistar blijft daarnaast zijn netwerk van de 3de generatie (UMTS) uitbouwen, volgens de plannen die waren opgesteld voor het verkrijgen van de licentie van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). Doel is een UMTS-dekking van 30% van de Belgische bevolking te realiseren vóór het einde van 2005.
Free Cash Flow
Tijdens het eerste halfjaar van 2005 heeft Mobistar zich verzekerd van een geconsolideerde zelffinancieringscapaciteit (free cash flow) vóór de uitkering van een dividend van EUR 164,5 miljoen, tegen EUR 129,9 miljoen een jaar voordien. Het saldo van EUR 38,1 miljoen na de uitkering van het dividend maakt het mogelijk de netto schuldenlast terug te dringen tot EUR 110,4 miljoen op 30 juni 2005, een daling met 26,2 % tegenover de EUR 149,6 miljoen geboekt op 30 juni 2004.
Vooruitzichten
Op commercieel gebied zet Mobistar zijn strategie voort gebaseerd op een gesegmenteerde aanpak van de markt waardoor het de diensten kan aanbieden die de gebruikers verwachten om te voldoen aan hun eigen behoeften, verwachtingen en kenmerken. De operator zal in dat verband werk maken van een geïntegreerd distributienet om zo dicht mogelijk bij zijn klanten te staan. Mobistar zou een vijftal eigen verkooppunten moeten hebben tegen eind dit jaar.
De operator gaat daarnaast door met de ontwikkeling van oplossingen afgestemd op de toenemende convergentie van technologieën die zich in de telecommunicatiesector almaar sterker doorzet. Zoals begin dit jaar aangekondigd, zal Mobistar tegen eind dit jaar beginnen met het aanbieden van 'broadband'-internetdiensten, bestemd voor het grote publiek.
Gelet op de sterke concurrentiedruk op de markt verwacht Mobistar een groei van de omzet uit telefonie op het einde van het boekjaar die in de lijn zou liggen van het eerste halfjaar, wat neerkomt op een stijging van ongeveer 10%.
Ondanks de geplande verhoging van de commerciële uitgaven voor telefonie tijdens het tweede halfjaar en de kosten verbonden aan de lancering van zijn 'broadband'-diensten, rekent Mobistar op een beduidende groei (« high single digit growth ») van zijn nettowinst op het einde van het boekjaar 2005 ten opzichte van het boekjaar 2004 (herzien volgens de IFRS-normen).
Verslag van het beperkt nazicht door de commissaris van de geconsolideerde tussentijdse financiële informatie van Mobistar N.V. op 30 juni 2005
Wij zijn overgegaan tot een beperkt nazicht van de geconsolideerde tussentijdse financiële informatie van de naamloze vennootschap Mobistar, per 30 juni 2005, waaruit een balanstotaal van EUR 1.158,6 miljoen blijkt en een nettowinst over de periode van EUR 135,3 miljoen. Deze tussentijdse geconsolideerde financiële informatie werd opgesteld in overeenstemming met de 'International Financial Reporting Standards'.
Onze opdracht werd uitgevoerd in het kader van de periodieke informatieverstrekking door de vennootschap. Ze werd uitgevoerd in overeenstemming met de controleaanbeveling van het Instituut der Bedrijfsrevisoren i.v.m. het beperkt nazicht. Dit nazicht bestond voornamelijk in de analyse, de vergelijking en de bespreking van de financiële informatie. Het was dan ook minder diepgaand dan een volledige controle van de jaarrekening die betrekking zou hebben op geconsolideerde rekeningen. Wij zijn dan ook niet in staat de tussentijdse financiële staat waarvan hierboven sprake te bekrachtigen.
Bij dit nazicht zijn geen gegevens aan het licht gekomen die aanleiding zouden geven tot belangrijke aanpassingen aan de tussentijdse geconsolideerde staat.
Brussel, 25 juli 2005
Ernst & Young Bedrijfsrevisoren B.C.V. (B 160), vertegenwoordigd door Herman Van den Abeele
Commissaris