Brussel, 4 februari 2015 – Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) maakt vandaag zijn resultaten voor het boekjaar 2014 bekend.
- In het vierde kwartaal van 2014 is het retailklantenbestand in België met ongeveer 24.000 toegenomen dankzij zijn netwerk met de hoogste 4G dekkingsgraad, de succesvolle M4GIC-marketingcampagne, de volledige transformatie van het distributiesysteem en de groei in M2M-activiteiten. De totale ARPU in België bereikte 24,3 euro in het vierde kwartaal tegenover een totale ARPU van 23,9 euro in het vorige kwartaal. Het is voor het eerst in meer dan drie jaar dat de totale ARPU een jaar-op-jaar stijging optekende, dit vooral dankzij de focus van Mobistar op waardebeheer, een verbeterde loyaliteit van de klant en het toenemende datagebruik.
- Mobistar ronde zijn diepgaande bedrijfstransformatie-programma, kwartaal na kwartaal, succesvol af:
- De resultaten voor het boekjaar 2014 zijn uitgekomen aan de bovenkant van Mobistar’s winstverwachting met een geherformuleerde EBITDA van 275 miljoen euro.
- Mobistar is begonnen met het testen van zijn hogesnelheid breedband internet- en digitale-tv diensten via het kabelnetwerk bij een specifieke groep van gebruikers, om zich zo voor te bereiden op de commerciële lancering in de loop van 2015.
- In de loop van 2014 nam Mobistar vastberaden maatregelen om opnieuw aan commerciële slagkracht te winnen en keerde de tendens van zijn belangrijkste financiële cijfers positief om. In 2015 streeft Mobistar naar een stabilisatie van zijn financiële resultaten ondanks de nog steeds uitdagende marktomstandigheden en herhaalt het dezelfde winstdoelstelling als vorig jaar, namelijk een geherformuleerde EBITDA tussen 260 en 280 miljoen euro exclusief de uitgaven gelinkt aan de kabelopportuniteit.
- Mobistar blijft in 2015 prioriteit verlenen aan zijn investeringen in het netwerk en aan het verzekeren van toekomstige groei-initiatieven. Vandaar dat de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering van 6 mei 2015 zal voorstellen om de betaling van een dividend voor het boekjaar 2014 te weerhouden.
"Ik ben bijzonder verheugd over wat Mobistar in 2014 heeft bereikt: het netwerk, de distributie en algemene klantenervaring bepalen de koers van de inspanningen die we leveren en Mobistar heeft reeds opmerkelijke prestaties gerealiseerd. We bereikten onze doelstellingen en we herwinnen het vertrouwen van klanten. In 2015 zullen de Mobistar-klanten zich nog meer in het centrum van onze acties bevinden, met nieuwe diensten die de gebruikservaring van 4G-diensten stimuleren, alsook andere verbeteringen die zullen bijdragen aan een hogere klantentevredenheid. Naast onze uitstekende 4G-diensten, die tot de beste van de markt behoren, zullen we in 2015 klaar zijn om onze disruptieve internet- & digitale tv kabel aanbiedingen op de markt te brengen, zodra de toezichthouders de openstaande punten inzake de ‘retail-minus’ berekening hebben verduidelijkt, in lijn met hun engagement van eind vorig jaar. Mobistar zal zich daadwerkelijk omvormen tot een geconvergeerde operator met aantrekkelijke aanbiedingen voor al zijn klanten. Dankzij de inzet van alle Mobistar teamleden, gaan we het komende jaar met optimisme in en ik ben bijzonder enthousiast over onze vooruitzichten op lange termijn," verklaarde Jean-Marc Harion (CEO).
Ludovic Pech (CFO) voegde daaraan toe: "De financiële en commerciële prestaties die in 2014 werden opgetekend tonen aan dat we op de juiste koers liggen en dat we onze beloften nakomen. Ik ben bijzonder verheugd over de succesvolle uitvoering van ons efficiëntie-programma. Naast de reeds gerealiseerde besparing in 2013, hebben we onze kosten in 2014 structureel verlaagd met meer dan 50 miljoen euro, en hebben we ons business model ingrijpend aangepast aan de uitdagende marktomstandigheden. Nog belangrijker, we hebben, met de gecreëerde ruimte, middelen toegewezen aan domeinen die een hoge prioriteit verdienen en aan toekomstige groeiactiviteiten. Als gevolg daarvan hebben we er het volste vertrouwen in dat Mobistar goed voorbereid is om de komende uitdagingen die de industrie te bieden heeft aan te kunnen en om de geboden opportuniteiten optimaal te benutten."