23/04/15 07:00

Financieel nieuws

Progressieve stabilisatie van de omzet uit telefonie ondersteunt herwerkte EBITDA-groei van 5,6 % Vooruitzichten voor het volledige jaar bevestigd

Terug naar nieuws index

Brussel, 23 april 2015 – Vandaag maakt Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) zijn resultaten bekend voor het eerste kwartaal van 2015.

Mobistar zette zijn strategie van het creëren van groeimogelijkheden door in het eerste kwartaal van 2015, terwijl de onderneming ook haar focus op waarde management versterkt. Die strategische richting wordt vooral ondersteund door de toenemende opbrengsten uit het dataverbruik, aangedreven door de sterke toename van 4G-smartphones in alle markten:

  • De vooraanstaande positie van Mobistar op het gebied van 4G-dekking werd opnieuw bevestigd door een onderzoek van Commsquare in het eerste kwartaal van 2015
  • Mobistar’s 4G postpaid klantenbestand groeide 19 % in het eerste kwartaal ten opzichte van eind 2014. Reeds 1 op 4 postpaid-klanten maakt gebruik van 4G.

De totale maandelijkse ARPU van Mobistar in België steeg voor de tweede keer op rij, tot 23,9 euro in het eerste kwartaal van 2015, vergeleken met 23,4 euro een jaar geleden, een toename van 2,0 %. De postpaid ARPU steeg zelfs met 3,8 % jaar-op-jaar, ten opzichte van +1,8 % in het vorige kwartaal, als gevolg van Mobistar’s focus op waarde management.

Mobistar zal zijn eigen kabeldiensten met hogesnelheidsbreedband internet en digitale tv introduceren, zodra de regulatoren het raadplegingsdocument met een acceptabele toepassing van het retail-minusprijsmechanisme gepubliceerd hebben.

De solide resultaten van het eerste kwartaal van 2015 stellen Mobistar in staat om zijn vooruitzichten voor het volledige jaar 2015 ongewijzigd te laten. In het eerste kwartaal van 2015 bereikte Mobistar:

 

  • een omzet uit telefonie van 270 miljoen euro, -2,8 % jaar-op-jaar (-0,6 % excl. regulering);
  • een geherformuleerde EBITDA van 70 miljoen euro, +5,6 % jaar-op-jaar (+12,4 % excl. regulering);
  • een operationele kasstroom van 42 miljoen euro, +55,3 % jaar-op-jaar (+75,6 % excl. regulering).

 

Chief Executive Officer van Mobistar Jean Marc Harion: ‘Ik kan u met tevredenheid vertellen dat de eerste resultaten van Mobistar in 2015 bevestigen dat onze strategie zijn vruchten afwerpt. We blijven verder inzetten op groeimogelijkheden, naast de uitbouw van onze mobiele data-activiteiten dankzij ons duidelijk 4G-leiderschap, een agressieve uitrol van het netwerk en innoverende en aantrekkelijke aanbiedingen in alle marktsegmenten. We staan ook klaar voor een gedisciplineerde start van de commerciële uitrol van onze kabeldiensten met hogesnelheidsbreedband internet en digitale tv. Mobistar verwacht dat de toezichthouders marktconforme groothandels-tarieven zullen publiceren die eindelijk een opening van de vaste markt zullen bewerkstelligen en dit ten voordele van alle Belgische consumenten.’

 

Ludovic Pech, Chief Financial Officer van Mobistar, voegt daaraan toe: ‘Vanuit een financieel oogpunt hebben we zonet een bemoedigend kwartaal afgesloten, met een gestegen geherformuleerde EBITDA en kasstroom ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014. Dit jaar zullen we steeds meer de vruchten kunnen plukken van onze verbeterde efficiëntie, vooral in het licht van de geleidelijke stabilisatie van onze omzet. We zullen natuurlijk ook onze kostenbasis grondig vanuit alle hoeken blijven onderzoeken. In het eerste kwartaal zetten we de transversale optimalisatie van onze organisatiestructuur voort door onze B2C en onze Sales & Distribution divisies te integreren in één afdeling, en we verwachten dat de hieruit voortkomende synergievoordelen in de loop van dit jaar zichtbaar zullen worden.’

 

 

  1. Belangrijkste financiële en operationele hoogtepunten

 

  • De nettoaangroei in het prepaidsegment verbeterde nog verder, terwijl postpaid stabiliseert

1/ Na de sterke prestaties in de tweede helft van 2014 stabiliseerde de nettoaangroei in het residentiële postpaidsegment ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dit ondanks de beslissing van Mobistar om zijn marketingaanwezigheid te verminderen in het begin van het kwartaal, na de intensieve eindejaarscampagne. Tegelijk boekten de postpaid-nettoaanwinsten in het bedrijfssegment bemoedigende resultaten naarmate ze hun verbeterende trend voortzetten. 2/ De ontwikkeling van het klantenbestand in het prepaidsegment verbeterde ten opzichte van het einde van 2014, en zette zijn beste prestatie in 15 kwartalen neer. Dat is een gevolg van de versterking van de productportefeuille vorig jaar. 3/ Het netto m2m/IoT-klantenbestand daalde met -133.797 ten opzichte van het voorgaande kwartaal, beïnvloed door de beëindiging van een contract dat betrekking heeft op ongeveer 150.000, lage ARPU m2m sim-kaarten. Zonder het verlies van dit contract blijft de onderliggende groeitrend echter robuust, erkend door de ondertekening van 2 grote deals met een autoproducent en een multinationaal conglomeraat. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2015 telde het retailklantenbestand van Mobistar in België in totaal 3.762.301 klanten.

 

  • Mobistar kan nog steeds bogen op het grootste aantal mvno-klanten

Mobistar vergrootte zijn groothandelsklantenbasis in de loop van het eerste kwartaal van 2015 met 152.722 nieuwe mvno-klanten, voornamelijk aangestuurd door de groei in het etnische segment. Daardoor kan Mobistar nog steeds bogen op het grootste aantal mvno-klanten.

 

  • Mobistar’s superieure 4G-netwerkdekking is al meer dan een jaar een vaststaand feit

Een recent onderzoek door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Commsquare bevestigde de superieure dekking van het Mobistar 4G-netwerk. Het 4G-netwerk van Mobistar biedt de beste dekking, zowel buiten (92 %) als in gebouwen (72 %). Eind maart 2015 is al bijna 1 op 5 Mobistar-klanten geregistreerd als 4G-klant, terwijl reeds 1 op 4 postpaid klanten een 4G gebruiker is. Het daarmee verbonden 4G-verkeer steeg tot meer dan 40 % van het totale mobiele dataverkeer. Het totale mobiele dataverkeer steeg met 153 % jaar-op-jaar in het eerste kwartaal van 2015.

 

  • De positieve trend in ARPU-groei zette zich door in het eerste kwartaal van 2015

De totale maandelijkse ARPU van Mobistar steeg tot 23,9 euro in het eerste kwartaal van 2015, vergeleken met 23,4 euro in het eerste kwartaal van 2014. Daarmee vertoonde de ARPU een stijging voor het tweede kwartaal op rij, en bevestigt het de stabiliserende trend ondanks het nadelige effect van de roamingregulatie en de lagere volumes, en daarmee ook de opbrengsten uit de sms-terminatietarieven. De postpaid ARPU steeg zelfs met 3,8 % jaar-op-jaar, ten opzichte van +1,8 % in het vorige kwartaal. Mobistar’s 4G-netwerk dekking leidt prompt tot een groei in het gebruik van datadiensten door de Mobistar klanten. De gesegmenteerde en gedifferentieerde prijszettingsstrategie, twee jaar geleden geïntroduceerd door Mobistar, resulteert vandaag duidelijk in toenemende opbrengsten uit dataverbruik.

 

  • De omzet uit telefonie stabiliseert

De omzet uit telefonie van Mobistar bedroeg 270,3 miljoen euro, ten opzichte van 278,1 miljoen euro een jaar eerder. Dat is dan wel een daling van 2,8 %, maar onderschrijft anderzijds wel de verbeterende jaar-op-jaar trend ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Zonder de impact van de regelgeving zouden de opbrengsten grotendeels gestabiliseerd zijn.

 

  • De geherformuleerde EBITDA van Mobistar steeg voor de eerste keer in 15 kwartalen

In het eerste kwartaal van 2015 realiseerde Mobistar voor de eerste keer in 15 kwartalen een jaar-op-jaarstijging van 5,6 % in de geherformuleerde EBITDA, tot 69,9 miljoen euro, ten opzichte van 66,1 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2014. Zonder de impact van de regelgeving zou de geherformuleerde EBITDA zelfs gestegen zijn met 12,4 % jaar-op-jaar.

 

  • Operationele kasstroom omhoog in het eerste kwartaal van 2015

Aan het einde van het eerste kwartaal van 2015 bedroeg de operationele kasstroom 42,1 miljoen euro, ten opzichte van 27,1 miljoen euro een jaar geleden. De organische kasstroom bedroeg 14,5 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2015, een stijging van 2,9 miljoen euro tegenover de 11,6 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De netto-investeringen bedroegen 26,8 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2015, vergeleken met 37,4 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar, die een piek kwartaal in termen van investeringen was ten gevolge van de lancering van 4G.

 

 

  1. Markante feiten

 

In 2015 gaat Mobistar de laatste fase van zijn transformatieplan in. Terwijl de eerste twee jaren vooral in het teken van het vastleggen van de fundamentals lagen, verschuift de focus geleidelijk naar waarde management en het creëren van mogelijkheden voor toekomstige groei. In het eerste kwartaal van 2015 bleef Mobistar verder doorgaan op zijn vier strategische prioriteiten:

Leiderschap in mobiele activiteiten:

 

  • Mobistar blijft de meest innovatieve mobiele operator in België met een duidelijk leiderschap in termen van 4G netwerkdekking.
  • 92 % van de Mobistar-klanten geniet nu van de voordelen van een mobiel netwerk van de laatste generatie. In de loop van de tweede helft van 2015 zal Mobistar een 4G-dekking van 99 % buitenshuis en 84 % binnenshuis bieden.
  • Intussen gaat Mobistar verder met de uitbreiding van zijn hogesnelheids-4G/LTE-netwerk: Mobistar plant nu al een nieuwe technologische sprong met de uitrol van 4G+. Zodra dit geïmplementeerd is, zullen Mobistar-klanten hiervan gebruik maken, aangezien het een efficiënter gebruik toestaat van de verschillende spectrumbanden.
  • Eind maart 2015 was al bijna 1 op 5 Mobistar-klanten en 1 op 4 postpaidklanten geregistreerd als 4G-gebruiker. Het daarmee verbonden 4G-verkeer steeg tot meer dan 40 % van het totale mobiele dataverkeer.
  • Ook het gebruik van mobiele data in het buitenland blijft groeien dankzij de 4G-roamingovereenkomsten van Mobistar en de dalende roamingprijzen.

Pionier in disruptieve convergentie:

 

  • Sinds Mobistar de operationele tests van zijn kabeldiensten voor internet en digitale tv lanceerde eind 2014, werd de testpopulatie en het testgebied geleidelijk verder uitgebreid. Dankzij deze testers kan Mobistar de kwaliteit van zijn diensten dagelijks verder optimaliseren, en het heeft ook spontane web leads opgeleverd van potentiële nieuwe testklanten.
  • De Belgische concurrentieautoriteit heeft een formeel onderzoek opgestart naar het prijszettingsbeleid van tv-zenders naar nieuwe marktspelers. Het doel van dit onderzoek is te garanderen dat de nieuwe spelers een eerlijke, redelijke en niet-discriminerende behandeling krijgen.
  • De Belgische telecomregulator BIPT publiceerde een samenvattend verslag op 25 maart 2015, met aanbevelingen om makkelijker van vaste operator te wisselen (vaste telefonie, internet, televisie in een bundel). Het stelt onder andere voor dat de 'ontvangende' operator voor zijn nieuwe klant alle nodige stappen onderneemt voor de verandering van operator.

Beste klantenervaring:

  • Mobistar prioritiseert steeds meer zijn investeringen op basis van hun impact op de klantenervaring, en focust zijn kapitaaluitgaven op het netwerk naar de aspecten waarin de behoefte van de klanten het grootste is. Een goed voorbeeld is Mobistar’s netwerk aanwezigheid langs belangrijke verkeersknooppunten, zoals snelwegen en treinsporen.
  • In plaats van uitsluitend te focussen op prijsdifferentiatie, wenst Mobistar meer de nadruk te leggen op de kwaliteit van haar dienstverlening. Mobistar-klanten met tariefplannen uit het middensegment zijn in staat om onbeperkt met elkaar te bellen en te sms’en. Een groot deel van de Mobistar-klanten hebben ook onbeperkt toegang tot Facebook en Twitter zonder dat hun data-abonnement wordt gedebiteerd. Dit soort diensten maakt dat Mobistar zich kan onderscheiden in de markt en tegelijkertijd met dergelijke diensten het gebruik van nieuwe toepassingen kan bevorderen, waardoor Mobistar zijn inkomsten uit mobiele data sneller kan doen groeien.
  • Mobistar breidde zijn getrouwheidsprogramma 'Have a Nice Day' nog verder uit om het engagement en het behoud van zijn klanten nog meer te vergroten. Mobistar biedt zijn klanten bioscooptickets op jaarlijkse, halfjaarlijkse, trimestriële, maandelijkse of wekelijkse basis, afhankelijk van of ze al respectievelijk 3 maanden, 1, 2, 3 of 5 jaar klant zijn.

Nummer 1 op het vlak van efficiëntie:

  • Het ACE 2-plan bleef besparingen genereren in het eerste kwartaal van 2015. Tegelijk zet Mobistar zijn inspanningen verder om zijn middelen te verplaatsen van zijn aloude activiteiten naar zijn groeiactiviteiten.
  • De uitbesteding van Mobistar’s IT-ontwikkeling en operaties verloopt voorspoedig. Deze strategische beslissing, waardoor Mobistar minder kosten en investering hoeft te maken, zet Mobistar’s IT in het hart van zijn strategie om de klant een persoonlijke dienstverlening te leveren.
  • In de loop van het eerste kwartaal van 2015 ging Mobistar verder met de integratie van zijn B2C en zijn Sales & Distribution divisies in één enkele afdeling. De synergieën die hieruit ontstaan zullen besparingen genereren, en tegelijk een allesomvattende end-to-end klantenervaring en digitale ervaring waarborgen