31/01/23 11:10

Corporate news

Orange Belgium lanceert officieel zijn cyberveiligheid-app Orange Phone in België, met antispambescherming en oproepidentificatie om klanten te beschermen tegen cyberaanvallen

Back to news index

Orange Belgium kondigt de officiële lancering van Orange Phone in België aan, een gratis app met antispambescherming en oproepidentificatie die beschikbaar is op iOS en Android. Nu cybercriminaliteit toeneemt en phishingaanvallen geavanceerder worden, engageert Orange Belgium zich om digitale empowerment toegankelijk te maken voor alle Belgen via deze nieuwe app. Orange Belgium blijft zijn klanten ondersteunen op het gebied van cyberveiligheid en biedt ook opleidingen en workshops in het Orange Digital Center aan. Op 7 en 9 maart organiseert Orange Belgium een webinar in samenwerking met cyberbeveiligingsdeskundigen in België.

Orange Phone-app beschikbaar in België

Met de officiële Belgische lancering van Orange Phone en bijbehorende educatieve initiatieven, wil Orange Belgium zijn klanten ondersteunen in de strijd tegen steeds complexere cyberaanvallen. Dankzij de belangrijkste functies van de app, zoals antispambescherming, ‘omgekeerd zoeken’, geverifieerde beller en een noodknop voor alle landen, wil Orange Belgium zijn gebruikers in alle veiligheid laten bewegen in de digitale wereld.

Cyberaanvallen nemen toe

Alleen al in 2022 werden in België 10.974 cybermisdrijven geregistreerd, waaronder 4.505 gevallen van phishing. Tijdens het afgelopen World Economic Forum in Davos werd cyberveiligheid als een van de vijf grootste mondiale risico's bestempeld. Orange Belgium wil zijn klanten geïnformeerd en met een gerust hart gebruik laten maken van alle digitale mogelijkheden.

Met wereldwijd 8,6 miljoen gedetecteerde spamoproepen in 2021 en meer dan 528 gebruikersmeldingen van onbekende nummers via de app, wil Orange Belgium de voordelen uitbreiden naar zijn Belgische klantenbestand. Orange Phone ondersteunt gebruikers bij het eenvoudig identificeren van ongewenste contacten. Dankzij de antispambeveiliging kunnen ze ongewenste nummers detecteren, rapporteren en blokkeren. Hun meldingen en beoordelingen worden gedeeld met de gemeenschap om cyberveiligheid op grote schaal te verbeteren. Met ‘omgekeerd zoeken’ kan rechtstreeks vanuit de belgeschiedenis naar een onbekend nummer worden gezocht. De functie geeft onmiddellijke feedback over wie er belt.

Orange Phone biedt daarnaast eenvoudig toegang tot alle alarmnummers, ongeacht het land waarnaar de gebruiker belt, zodat de autoriteiten in geval van nood onmiddellijk op de hoogte kunnen worden gebracht. Met de functie van geverifieerde beller kunnen klanten de voordelen ondervinden van het ontvangen van geverifieerde nummers, terwijl bedrijven de doeltreffendheid van uitgaande gesprekken kunnen verhogen.

Andere functies zijn de "niet storen"-modus, oproepherinneringen, dubbele SIM-ervaring, een visuele voicemail en een melding van extra kosten van een gesprek met premiumnummers.

Orange Phone is nu te downloaden op iOS en Android.

Meer begeleiding via WeTechCare-trainingen en webinar

Opleiding is de sleutel in de strijd tegen cyberaanvallen en hackers. Orange Belgium investeert daarom in tools, opleidingen en andere educatieve initiatieven om klanten beter te helpen. Hiervoor zijn opleidingen en cursussen beschikbaar in het Orange Digital Center.

Orange Belgium blijft zijn klanten informeren en organiseert op 7 en 9 maart een webinar om deelnemers te leren omgaan met cyberaanvallen en oplichterij. Tijdens de sessie komen belangrijke onderwerpen aan bod, zoals phishing & smishing, antivirus-, netwerk- en wettelijke verplichtingen en oplossingen. Dit webinar wordt georganiseerd in samenwerking met verschillende Belgische experts in cyberbeveiliging.

Naar aanleiding hiervan lanceert Orange Belgium ook een grote sensibiliseringscampagne op tv en online, die loopt van 30 januari tot 19 februari 2023. Met dit initiatief versterkt Orange zijn positie als betrouwbare partner op het gebied van cyberveiligheid.

Isabelle Vanden Eede, Chief Brand, Communication & CSR bij Orange Belgium, legt uit: "Cyberaanvallen zullen helaas vaker voorkomen. Aangezien cybercriminaliteit toeneemt, worden de instrumenten en methoden om mensen te misleiden steeds geraffineerder. Iedereen kan tegenwoordig dus slachtoffer worden van cybercriminaliteit. Daarom vinden wij het immens belangrijk om digitale empowerment zoveel mogelijk voor iedereen toegankelijk te maken. Met de lancering van Orange Phone in ons land bieden wij onze klanten de mogelijkheid om zich maximaal te beschermen. Dankzij onze opleidingen, onze belangrijke bewustmakingscampagne en nieuwe webinars in maart willen we de Belgen het gevoel geven dat ze over alle nodige verdediging beschikken en geïnformeerd zijn over hoe ze voorbereid kunnen zijn op cyberaanvallen."

Meer informatie over het cyberveiligheid-webinar van Orange Belgium

  • Datum en tijd: 7 en 9 maart, van 10:30 uur tot 11:30 uur.