4e opeenvolgende kwartaal met een bijna dubbelcijferige groei van de omzet uit retaildiensten
Operationele hoogtepunten voor Orange Belgium in Kw2 2019
Operationele kerncijfers van Orange Belgium
|
Kw2 2018 |
Kw2 2019 |
Variatie |
Klanten met een mobiel abonnement (in '000) |
2.355 |
2.516 |
6,8% |
nettotoevoegingen (in '000) |
26 |
26 |
1,1% |
ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten (€ per maand) |
21,3 |
20,6 |
-3,2% |
Convergente klanten (in '000) |
136 |
216 |
58,8% |
nettotoevoegingen (in '000) |
14 |
16 |
10,9% |
ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen (€ per maand) |
73,7 |
76,8 |
4,1% |
Convergente mobiele klanten als % van de klanten met een mobiel abonnement |
8,8% |
13,6% |
481 bp |
|
|
|
|
Geconsolideerde financiële hoogtepunten in Kw2 2019
Orange Belgium-groep: financiële kerncijfers
gerap- porteerd |
vergelijk baar |
|
vergelijk baar |
gerap- porteerd |
gerap- porteerd |
vergelijk baar |
|
vergelijk baar |
gerap- porteerd |
|
in miljoen euro |
Kw2 2018 |
Kw2 2018 |
Kw2 2019 |
Variatie |
Variatie |
HJ1 2018 |
HJ1 2018 |
HJ1 2019 |
Variatie |
Variatie |
Omzet |
313,0 |
318,9 |
1,9% |
619,6 |
637,1 |
2,8% |
||||
Omzet uit retaildiensten |
188,8 |
207,0 |
9,6% |
370,0 |
412,6 |
11,5% |
||||
|
|
|
||||||||
EBITDAaL |
66,7 |
78,9 |
18,2% |
|
127,5 |
136,9 |
7,4% |
|||
Marge als % van de omzet |
21,3% |
24,7% |
342 bp |
|
20,6% |
21,5% |
91 bp |
|||
eCapex |
-45,5 |
-42,9 |
-5,6% |
|
-77,3 |
-79,8 |
3,3% |
|||
Operationele kasstroom1 |
21,2 |
36,0 |
69,3% |
|
50,2 |
57,1 |
13,7% |
|||
|
|
|
||||||||
Aangepaste EBITDA |
66,7 |
|
127,3 |
|
||||||
Marge als % van de omzet |
21,3% |
|
20,5% |
|
||||||
Netto-investeringen |
-45,5 |
|
-77,3 |
|
||||||
Operationele kasstroom2 |
21,2 |
|
50,0 |
|
||||||
|
|
|
||||||||
Netto financiële schuld |
305,1 |
248,8 |
305,1 |
248,8 |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Operationele kasstroom gedefinieerd als EBITDAaL – eCapex
2 Operationele kasstroom gedefinieerd als aangepaste EBITDA – netto-investeringen
Michaël Trabbia, Chief Executive Officer:
Als 'Bold challenger' moeten we de belofte aan onze klanten waarmaken en eenvoudige, royale en zorgeloze tariefplannen blijven aanbieden. We doen niet aan onaangename verrassingen, of het nu gaat om ongerechtvaardigde prijsverhogingen of onredelijke bundeloverschrijdende kosten. Dit kwartaal hebben we deze belofte aan de klant verder ingevuld: mms'en verzenden is nu gratis en onze tariefplannen met onbeperkte data gelden inmiddels ook in de hele EU.
Dankzij deze consequente positionering is de merkperceptie van Orange in België aanzienlijk veranderd. In een klimaat van actieve concurrentie heeft deze positionering geleid tot goede commerciële resultaten, zowel voor onze mobiele als onze convergente activiteiten, en tot een sterke groei van de omzet uit retaildiensten.
Met de introductie van het langverwachte Love Duo-aanbod (mobiel + onbeperkt breedbandinternet), bestemd voor cord-cutters die niet gedwongen willen worden om te betalen voor een dienst die ze niet gebruiken, zijn we nog een stap verder gegaan.
Tot slot zullen we, dankzij de onlangs aangekondigde overeenkomst voor het delen van het radiotoegangsnetwerk, de kwaliteit van het netwerk kunnen verbeteren en de uitrol van 5G kunnen versnellen. Door deze operationele transactie zullen wij ons kunnen blijven toeleggen op de punten waar wij voor onze klanten een echt verschil kunnen maken, en tegelijkertijd een effectieve concurrentieomgeving in stand houden.
Arnaud Castille, Chief Financial Officer:
De hoogtepunten van het tweede kwartaal zijn opnieuw goede commerciële en financiële resultaten. Hieruit blijkt dat onze commerciële focus, namelijk onze klanten eenvoudige en zorgeloze formules aanbieden, zijn vruchten afwerpt sinds de introductie van onze onbeperkte aanbiedingen vorig jaar.
Dit is het vierde opeenvolgende kwartaal waarin de omzet uit retaildiensten een bijna dubbelcijferige groei laat optekenen. Die was voornamelijk te danken aan de convergente diensten en aan de voortgezette groei van onze mobiele kernactiviteiten. We zijn onze operationele kosten blijven beheersen. Daardoor is de EBITDAaL ondanks de lagere mvno-inkomsten gestegen.
Onlangs hebben we van de mededingingsautoriteit groen licht gekregen voor de overname van BKM. We verwachten de transactie binnen afzienbare tijd te voltooien. Dankzij deze overname zullen we ons b2b-aanbod kunnen optimaliseren en onze aanwezigheid op de markten voor ICT en connectiviteit kunnen uitbreiden.
We bevestigen onze vooruitzichten voor 2019. We streven ernaar om onze klanten een uitstekende dienstverlening te blijven bieden en het commerciële momentum in stand te houden. We blijven ons ten zeerste toeleggen op de verwezenlijking van operationele efficiënties.