22/04/13 00:00

Financieel nieuws

Mobistar behoudt zijn positie in een steeds meer competitieve markt

Terug naar nieuws index

1. Markante feiten

 

De Mobistar-groep blijft inzetten op zijn vier strategische programma’s: zijn leiderschap in de markt van de mobiele activiteiten versterken, ontwikkelen van diensten die altijd en overal beschikbaar zijn, de beste klantenervaring op de markt bieden en de kosten van het bedrijf op de meest efficiënte manier beheren.

 

Het leiderschap in de markt van de mobiele activiteiten versterken:

 

  • Mobistar koos voor een ‘SuperMobile’ strategie want gelooft steevast dat mobiliteit het belangrijkste deel uitmaakt van de toekomstige telecomgebruiken. Het breed aanbod van ‘dier’-tariefplannen beantwoordt aan die individuele en evoluerende behoeften van de klanten.  Eind maart 2013, een jaar na de lancering, kozen 60 % van alle residentiële postpaidklanten van Mobistar een ‘dier’-tariefplan.  Voortbouwend op dit succes besliste Mobistar in april 2013 om zijn tariefplannen vertegenwoordigd door dieren verder uit te breiden naar de herlaadkaarten én de inhoud van de bestaande abonnementen te verrijken. Alle klanten ontvangen ook een gratis tariefplanadvies via de dienst ‘personal check-up’.  Eind maart 2013 had Mobistar al meer dan 100.000 klanten gecontacteerd om over te stappen naar een tariefplan dat het bestaan hun behoeften voldoet.

 

  • Ondanks een toegenomen concurrentie in de markt van de mobiele telefonie en een daling van de ARPU, behoudt Mobistar toch een stabiele positie op vlak van de mobiele nummeroverdracht (mnp) ten opzichte van de twee andere mobiele netwerkoperatoren (mno). 

 

  • In het eerste kwartaal van 2013 was de verkoop van mobiele telefoons opnieuw uitstekend, zonder echt gebruik te maken van subsidiëringsacties en dankzij het succes van de smartphones. Mobistar boekte 61,1 miljoen euro voor de verkoop van mobiele telefoons, ten opzichte van 41,1 miljoen euro het jaar daarvoor of de helft meer en met een stijgend aandeel van nieuwe smartphonegebruikers. Mobistar krijgt als grootste verdeler van mobiele telefoons de opportuniteit om die klanten te informeren over alle tariefplannen van Mobistar en te begeleiden in het gebruik van mobiele data-diensten.

 

Ontwikkelen van diensten die altijd en overal beschikbaar zijn:

 

  • De vraag naar mobiele data blijft toenemen omdat het individueel telecommunicatiegebruik van klanten meer en meer in mobiliteit gebeurt. In de ‘dier’-tariefplannen hebben klanten meer controle over hun verbruik en kiezen daarom vaker voor een tariefplan met mobiele data inbegrepen. Onder de residentiële postpaidklanten van Mobistar die een ‘dier’-tariefplan hebben kiest meer dan 80 % voor een tariefplan mét mobiele data. Dit succes en de multi sim-aanbieding voor gedeeld datavolume, verklaren het lager aantal ‘Internet Everywhere’-gebruikers. Het aandeel van mobiele data in de omzet uit telefonie steeg opnieuw in het eerste kwartaal van 2013 naar 45,9 % ten opzichte van 41,6 % een jaar eerder. Het aandeel van ‘advanced data’ in de omzet uit telefonie steeg van 12,3 % in het eerste kwartaal van 2012 naar 15,4 %  een jaar later.

 

  • Mobistar verwelkomt de recente evoluties van de regelgever met betrekking tot de openstelling van de kabelinfrastructuur die de introductie van competitieve aanbiedingen op deze markt mogelijk zou moeten maken. Mobistar blijft benadrukken dat de markt van de vastelijndiensten vandaag nog steeds wordt gedomineerd door de kabelmaatschappijen en de historische operator en dezelfde toegangsvoorwaarden zou moeten bieden als die van de markt van de mobiele telefonie. 

 

De beste klantervaring op de markt aanbieden:

 

  • Mobistar werd in januari door ‘Social Bakers’ erkend als één van de meest toegewijde Facebook-merken in België. Dankzij actieve monitoring van de sociale media, kan Mobistar sneller reageren op de vragen van zijn klanten.

 

  • In het eerste kwartaal van 2013 werd ook de toegang tot de klantenzone van de professionele klanten op de website verbeterd en werden 67.000 soho-klanten gecontacteerd voor een persoonlijke check-up.

 

  • Mobistar blijft investeren in de dienstverlening naar zijn klanten teneinde de klantentevredenheid te verhogen door de reden van elke oproep efficiënt te behandelen. Zo werd bvb de nieuwe ‘puk self care’ geïntegreerd in het menu van de telefoonbeantwoorder, waardoor het aantal oproepen voor dit probleem op 1,5 maand met 50 % werd verminderd.

 

De kosten van het bedrijf op de meest efficiënte manier beheren:

 

  • Mobistar blijft de vruchten plukken van zijn efficiëntieprogramma ACE 1 (Agility – Cost – Efficiency), gestart in 2012. Mobistar heeft vertrouwen in het behalen van zijn objectieven voor ACE 1 en realiseerde al besparingen in het eerste kwartaal van 2013 door de  optimalisatie van de netwerk- en it-operaties.

 

  • Het efficiëntieprogramma ACE 2  beoogt een structurele kostenbesparing dankzij een systematische verbetering van alle processen van het bedrijf. Om de evolutie van de markt op te vangen besliste Mobistar om de ambitie van zijn efficiëntieprogramma ACE 2 te verhogen van 30 naar 50 miljoen euro netto-besparingen vanaf 2014.

 

Volledige persbericht (.pdf)