23/10/12 07:00

Financieel nieuws

De Mobistar-groep registreert een groei in zijn klantenbasis van 4 % en een stijging van de omzet exclusief regulatoire impact met 1,4 %

Terug naar nieuws index

Brussel, 23 oktober 2012 – Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) maakt vandaag zijn resultaten voor de eerste 9 maanden van 2012 bekend. Deze resultaten zijn in lijn met de vooropgestelde verwachtingen, niettegenstaande de impact van de regelgeving op de omzet en de EBITDA van de Mobistar-groep. De nieuwe gsm-abonnementen, gelanceerd in april, hebben eind september 2012 al 335.000 klanten overtuigd. Mobistar lanceerde ook in het derde kwartaal van 2012 initiatieven om de klant een betere dienstverlening te bieden en dankzij de verbetering van het activeringsproces voor vastelijndiensten is Mobistar in staat zijn commerciële inspanningen voor dit segment in het vierde kwartaal van 2012 een nieuw elan te geven. Deze initiatieven lieten Mobistar toe een deel van de impact van de daling van de roaming en mtr-tarieven voor de eerste 9 maanden van 2012, die voor 41,6 miljoen euro op de geconsolideerde omzet en 21,5 miljoen euro op de EBITDA van de groep woog, te compenseren. Tijdens de vergadering van 19 oktober heeft de raad van Bestuur beslist om het it-vernieuwingsprogramma te heroriënteren om het beter te kunnen aanpassen aan de marktevoluties.  Deze reoriëntatie zal aanleiding geven tot versnelde afschrijvingen van de desbetreffende it-infrastructuur voor een brutobedrag van maximum 20 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2012. De Mobistar-groep behoudt zijn vooruitzichten voor het boekjaar 2012, met uitzondering van de boekhoudkundige impact van de versnelde afschrijvingen, enkel op het nettoresultaat en niet op de kasstroom.

Markante feiten:

De Mobistar-groep boekte in het derde kwartaal opnieuw resultaten in zijn vier strategische prioriteiten: versterken van zijn leiderschap in de mobiele markt, ontwikkelen van convergente diensten die altijd en overal beschikbaar zijn, de beste klantenervaring op de markt aanbieden en de kosten van het bedrijf op de meest efficiënte manier beheren.

  • De in april gelanceerde gsm-abonnementen, die aan de reële noden van de Belgische gebruikers voldoen en waarvoor de consument de keuze heeft om al dan niet een contract te tekenen, leveren goede resultaten op. Op het einde van het derde trimester 2012 telde Mobistar 335.000 abonnementen voorgesteld door dieren. Het aantal actieve klanten voor mobiele telefonie van de Mobistar-groep steeg met 4 % tussen eind september 2011 en het einde van het derde trimester 2012, van 4.150.719 naar 4.316.113. Mobistar heeft zich voorbereid op de nieuwe telecomwet die sinds 1 oktober mobiele klanten de mogelijkheid biedt om onmiddellijk en zonder kosten naar Mobistar over te stappen.

    Eind september 2012 lanceerde Mobistar de iPhone 5 in België, gecombineerd met het iSwap-programma. Deze nieuwe aanpak beoogde een betere klantenervaring en was een groot succes. De klanten konden zich vooraf registreren om een iPhone 5 te kopen en tegelijk een tariefplancheck doen teneinde optimaal te kunnen genieten van alle functionaliteiten van hun smartphone. Duizenden klanten registreerden zich op een week tijd.

    Het succes van de iPhone 5-lancering en de ervaring met gecombineerde aanbiedingen, opgedaan tijdens de zomer, bevestigt Mobistar in zijn analyse dat dit soort aanbiedingen slechts een zeer beperkt marktsegment in België interesseert.

    Tenslotte lanceerde Mobistar een prepaidaanbieding voor mobiele data: Internet on Mobile, enkel beschikbaar via het internet en anticipeerde ook op de evolutie van de noden van de mobiele markt door Panter Unlimited, een abonnement aan 60 euro per maand aan te bieden.
  • Na de lancering van de 4g-piloot in Antwerpen in juli 2012, startte Mobistar in september met de officiële test van zijn 4g-netwerk. Bepaalde residentiële en professionele klanten kunnen tijdens de testperiode tot 10 keer sneller mobiel surfen dan op het 3g-netwerk. Orange Communications Luxembourg is overgegaan tot de pre-commerciële lancering van zijn 4g-netwerk in Luxemburgstad op 25 september 2012.

    Sinds de uitspraak van het Hof van Beroep om de vraag naar schorsing vanwege Telenet te verwerpen, is het dossier met betrekking tot  de openstelling van de kabel in een stroomversnelling gekomen. Het bipt heeft daarnaast de openstelling van het multicast-aanbod van Belgacom voor alternatieve operatoren bevestigd. Mobistar kijkt met veel belangstelling uit naar de publicatie van de gereguleerde aanbiedingen in de komende weken en bereidt zich reeds voor om diensten aan te bieden via andere vastelijntechnologieën. Ondertussen heeft Mobistar zijn interne activeringsprocessen herzien en zullen de nieuwe ‘à la carte’- vastelijndiensten deze activiteit een nieuw commercieel elan geven in het vierde trimester van 2012.
  • De investering in het “Happy Customer”-programma gaat verder. De nieuwste telg van het programma is de creatie van een klantentestcentrum, waar klanten  nieuwe producten en diensten kunnen testen vooraleer ze worden gecommercialiseerd. Ze kunnen er ook feedback geven op de klantervaring van aankoop tot factuur die ermee gepaard gaat. Mobistar voerde daarnaast een systematische vereenvoudiging van de klantenprocessen door.
  • De eerste tactische acties van het nieuwe transformatieprogramma van het bedrijf, ACE (Agility – Cost – Efficiency) genoemd en bedoeld om minstens 100 miljoen euro aan bijkomende besparingen te realiseren tussen 2013 en 2015, is gestart en leverde de eerste positieve resultaten op in het derde trimester van 2012.

Volledig persbericht (PDF)